Svar: Storesøster vil ikke dele legetøj og sover lillebror for lidt

25. april 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Charlotte

Når man er 2½ år er man ofte meget optaget af min og mit. Det er sikkert ord din datter bruger om sit legetøj eller om jer "min dukke" eller "min mor" og det er helt naturligt at hun ikke har forståelse for, hvad det vil sige at låne eller deles om tingene. Hun magter endnu ikke, hvad det vil sige at behandle andre som man selv gerne vil behandles, det er hun kun lige igang med at lære og det tager tid.

Det er vigtigt at finde en balance imellem at jeres datter på den ene side har lov til at have sine ting i fred og på den anden side lærer at dele med andre, lærer at dele med lillebror. Så længe han ikke er ældre end han er, så tager han jo ikke tingene fra hende og på den måde vil hun stadig kunne have mange ting for sig selv, men på sigt vil han naturligvis begynde at tage hendes ting og der vil naturligt opstå konflikter.

Det kan her være et forsøg at vise retfærdigheden ved at dele - hvis du leger med det her tog og de her klodser, så får lillebror de her...

Der vil i tiden fremover være legetøj, som hun kan lege med fordi hun har ...

Annonce

... den alder hun har, men som er så småt at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lillebror leger med det. Det kan man godt vise hende - ting som er så små at de kan komme ind i en toiletrulle må lillebror ikke lege med. Det er også en måde at lære hende forskel på hendes og hans og samtidig vise at hun får lov fordi hun er det større.

Der er 2 års forskel på jeres børn så de vil gradvist vende sig til hinanden og til at dele visse ting. Når lillebror bliver stor nok til at lege med dubloklodser, så gider hun ikke lege med dem mere osv. Hun vil vokse fra mange af tingene og så kan han arve efter hende...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til Silas og søvn, så lyder det som om at han trives med en lidt længere nattesøvn og to kortere dagslure og det er helt okay. Der er mange børn som ikke sover mere end 2 gange dagligt i 5 måneders alderen og hvis han kan nøjes med 3 timer der og så tilgengæld sover en længere nattesøvn, så er det helt fint. Du beskriver jo en dreng som tilsyneladende trives rigtig godt.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S