Svar: Spiser alt godt fra haven
23. april 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Marianne
Det vil være rigtig godt at I holder øje med jeres dreng og forsøger at gøre tiden i have til et fælles projekt. Så I studerer tingene, graver huller osv. sammen og så I dermed har en mulighed for at holde øje med ham og forindre at han putter alt i munden.
Men det er som du skriver en balance, for han skal heller ikke have så meget opmærksomhed at han begynder at gøre det for at få jeres kontakt - I skal altså gerne give ham så megen anden kontakt, så han ikke behøver gør det..:o)
Det vil være godt, hvis I således kunne finde noget som er mere interessant end at spise jord, fugleklatter og hvad dertil hører. Hvad med vand, en lille spand med vand, en kande og nogle blomster der skal vandes eller en lille vandbane, hvor man kan sejle med skibe eller små figurer. Han skal således have noget at tage sig til, når han er i haven sammen med jer. Det kan også være en babygynge, som han kan gynge i - fra den kan han jo ikke spise noget...
Hvorvidt I kan tillade jer at vende ryggen til en gang imellem må afhænge af hvad I har i haven. Det er jo vigtigt at han ikke spiser noget som er giftigt. Det er sjældent at man får forgiftning af liguster, men det kan godt give mavesmerter, diarre og påvirkning af blodcirkulationen. Hvis I oplever at han spiser ligusterblade eller bær, så er det vigtigt at han får masser af væske og har han indtaget mere end 10 bær så skal I kontakte lægen.
Der er mange gifte planter i vores haver og derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvad han putter i munden. I kan overveje om det ville være en idé at købe et par jordbærplanter og se om I kunne lære ham at de er okay at spise, men alt andet skal han holde sig fra... igen vil det måske forvirrer ham at man må spise noget og ikke andet.
Han skal have skæld ud og have at vide, at I ikke synes det er i orden, men han skal samtidig have at vide, hvad han så kan i stedet for og han skal have andre muligheder og hjælpes med at lege og blive sat igang med en leg...
Du kan på giftlinjen.dk slå forskellige planter op og se, hvad du skal gøre, hvis din dreng har indtaget noget han ikke burde.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt på vej. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske