Svar: Spiser alt godt fra haven

23. april 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marianne

Det vil være rigtig godt at I holder øje med jeres dreng og forsøger at gøre tiden i have til et fælles projekt. Så I studerer tingene, graver huller osv. sammen og så I dermed har en mulighed for at holde øje med ham og forindre at han putter alt i munden.

Men det er som du skriver en balance, for han skal heller ikke have så meget opmærksomhed at han begynder at gøre det for at få jeres kontakt - I skal altså gerne give ham så megen anden kontakt, så han ikke behøver gør det..:o)

Det vil være godt, hvis I således kunne finde noget som er mere interessant end at spise jord, fugleklatter og hvad dertil hører. Hvad med vand, en lille spand med vand, en kande og nogle blomster der skal vandes eller en lille vandbane, hvor man kan sejle med skibe eller små figurer. Han skal således have noget at tage sig til, når han er i haven sammen med jer. Det kan også være en babygynge, som han kan gynge i - fra den kan han jo ikke spise noget...

Hvorvidt I kan tillade jer at vende ryggen til en gang imellem må afhænge af hvad I har i haven. Det er jo vigtigt at han ...

Annonce

... ikke spiser noget som er giftigt. Det er sjældent at man får forgiftning af liguster, men det kan godt give mavesmerter, diarre og påvirkning af blodcirkulationen. Hvis I oplever at han spiser ligusterblade eller bær, så er det vigtigt at han får masser af væske og har han indtaget mere end 10 bær så skal I kontakte lægen.

Der er mange gifte planter i vores haver og derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvad han putter i munden. I kan overveje om det ville være en idé at købe et par jordbærplanter og se om I kunne lære ham at de er okay at spise, men alt andet skal han holde sig fra... igen vil det måske forvirrer ham at man må spise noget og ikke andet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Han skal have skæld ud og have at vide, at I ikke synes det er i orden, men han skal samtidig have at vide, hvad han så kan i stedet for og han skal have andre muligheder og hjælpes med at lege og blive sat igang med en leg...

Du kan på giftlinjen.dk slå forskellige planter op og se, hvad du skal gøre, hvis din dreng har indtaget noget han ikke burde.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt på vej. Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder