Svar: Opholde sig udendørs

19. april 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Forårssolens stråler er stærke og kan godt give solskoldninger, - det er derfor ikke kun om sommeren at man skal være ekstra påpasselig og holde barnet i skyggen. Derfor kommer problemet med at være udenfor i længere tid med denne årstid.

Jorden er stadig for kold at ligge på og din dreng har brug for fortsat at ligge i sin vogn, så han er løftet godt op over jorden. Han har brug for at være i skyggen og der er det stadig betydeligt koldere end i solen og det sætter derfor sine naturlige begrænsninger.

Lige nu er det således bedst at nyde udelivet, når din dreng sover eller når han bare har lyst til at ligge i sin vogn. Han må gerne stå under et træ og ligge og kigge på vinden i bladene, men skal naturligvis klædes på efter forholdene.

Huen kan han sandsynligvis godt undvære nu og flyverdragten kan skiftes ud med en fleecedragt eller lignende, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er en overgangsperiode lige nu - om morgenen er der stadig lidt rim i græsplænen, men til middag, når solen har fået mere magt er det dejligt og skønt at være ude. Til sin formiddagslur skal din dreng måske derfor have lidt mere tøj på end han behøver til sin middagslur, du må forsøge dig lidt frem.

Man skal altid huske at børn ligger stille og derfor lettere bliver kolde. Der kan også komme ...

Annonce

... kuldeindfald fra jorden og op i barnevognskassen, som derfor kan være kold at ligge i. Derfor er det vigtigt med en god madras og nogle vælger at tætne bunden i barnevognen lidt ekstra med f.eks. et tilklippet stykke af et soveunderlag.

Ellers er det en god idé at sætte sig på en havestol, der hvor barnevognen står og fornemme, hvor koldt det egentlig er, når man sidder stille. Prøv at vurdere, hvor meget tøj du egentlig ville have på, hvis du skulle sidde der og sove.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I takt med at det bliver sommer, hvor solen har fået magten og også jorden er blevet varmet op, så vil det være helt okay at du sidder på græsset på et tæppe med din lille dreng. Det vil her være godt med en parasol, så han stadig er i skyggen og skærmes for solens stråler. Han tåler ikke solen, når han er så lille som han er og hvis du har svært ved at holde ham fuldstændig i skygge, så skal han have solcreme på - også selvom han ikke er ældre. Det er bedre at bruge solcreme end at få en solskoldning.

Tyndt bomuldstøj er det bedste om sommeren og det skal være rigtig varmt før han kan nøjes med korte bukser og korte ærmer. Bukser med lange ben og bluser med langt ærme, evt. en langærmet bodystocking er godt - også om sommeren. Det skærmer også for solen.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet