Svar: Opholde sig udendørs
19. april 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Forårssolens stråler er stærke og kan godt give solskoldninger, - det er derfor ikke kun om sommeren at man skal være ekstra påpasselig og holde barnet i skyggen. Derfor kommer problemet med at være udenfor i længere tid med denne årstid.
Jorden er stadig for kold at ligge på og din dreng har brug for fortsat at ligge i sin vogn, så han er løftet godt op over jorden. Han har brug for at være i skyggen og der er det stadig betydeligt koldere end i solen og det sætter derfor sine naturlige begrænsninger.
Lige nu er det således bedst at nyde udelivet, når din dreng sover eller når han bare har lyst til at ligge i sin vogn. Han må gerne stå under et træ og ligge og kigge på vinden i bladene, men skal naturligvis klædes på efter forholdene.
Huen kan han sandsynligvis godt undvære nu og flyverdragten kan skiftes ud med en fleecedragt eller lignende, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er en overgangsperiode lige nu - om morgenen er der stadig lidt rim i græsplænen, men til middag, når solen har fået mere magt er det dejligt og skønt at være ude. Til sin formiddagslur skal din dreng måske derfor have lidt mere tøj på end han behøver til sin middagslur, du må forsøge dig lidt frem.
Man skal altid huske at børn ligger stille og derfor lettere bliver kolde. Der kan også komme kuldeindfald fra jorden og op i barnevognskassen, som derfor kan være kold at ligge i. Derfor er det vigtigt med en god madras og nogle vælger at tætne bunden i barnevognen lidt ekstra med f.eks. et tilklippet stykke af et soveunderlag.
Ellers er det en god idé at sætte sig på en havestol, der hvor barnevognen står og fornemme, hvor koldt det egentlig er, når man sidder stille. Prøv at vurdere, hvor meget tøj du egentlig ville have på, hvis du skulle sidde der og sove.
I takt med at det bliver sommer, hvor solen har fået magten og også jorden er blevet varmet op, så vil det være helt okay at du sidder på græsset på et tæppe med din lille dreng. Det vil her være godt med en parasol, så han stadig er i skyggen og skærmes for solens stråler. Han tåler ikke solen, når han er så lille som han er og hvis du har svært ved at holde ham fuldstændig i skygge, så skal han have solcreme på - også selvom han ikke er ældre. Det er bedre at bruge solcreme end at få en solskoldning.
Tyndt bomuldstøj er det bedste om sommeren og det skal være rigtig varmt før han kan nøjes med korte bukser og korte ærmer. Bukser med lange ben og bluser med langt ærme, evt. en langærmet bodystocking er godt - også om sommeren. Det skærmer også for solen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske