Svar: Separationsangst og madproblemer

17. april 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Charlotte

Min umiddelbare tanke er at du skal give dig selv lov til at komme hjemme fra et par timer og så skal far passe Simone. Det har I alle brug for og der er intet i vejen for at I gør sådan en gang imellem, med den alder Simone har nu.

Det er sandsynligvis dig der har været mest omkring Simone hele tiden, derfor vælger hun dig, når tingene skal gøres - det er trygt og rart for hende, fordi det er genkendeligt. Det betyder ikke at far ikke kan gøre det mindst ligeså godt, - hun er bare ikke så vant til at han gør tingene, som hun er vant til det med dig. Så længe du er i nærheden vil hun derfor protestere over for far og vil foretrække dig - er du ikke hjemme, så er du udelukket og så vil hun naturligvis være glad for alt det far gør! Det skal far og datter have lov til at opleve og derfor skal du give dig selv lov til at gå hjemmefra, velvidende at far selvfølgelig kan klare det hele rigtig godt.

Det er naturligvis vigtigt at far signalerer at han godt kan, hvis han virker usikker, så vil Simone fornemme det med det samme og tro at noget er galt og så vil hun protestere. Men hvis far bevarer roen og forsøger sig frem, så vil de to kunne hygge sig fint.

Man kan ikke hærde hende ved at overlade hende til andre, men man kan godt give plads til far ved at mor trækker sig en gang imellem og det er vigtigt. Separationsfasen varer længe - nogle børn begynder allerede i 4-6 måneders alderen at tage afstand til fremmede, men først i 8-9 måneders alderen tager det som regel rigtig fart...:o)

Med hensyn til kartoffel og grøntsagsmos, så tænker jeg at du skal forsøge at give meget større variation. Kartoffel kan være godt til at give en bund, men du kan også lave grøntsagsmos uden kartoffel og du må meget gerne variere meget mere end du gør på nuværende tidspunkt. ...

Annonce

... Udgangspunktet skal være meget mere familiemad, I skal til at spise det samme.

Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med den alder hun har, skal hun også have kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og hvis I andre får lidt sovs lavet med sødmælk, det kan være lidt tomatsovs eller lignende, så må hun også meget gerne få lidt af dette på sin mos. Det giver lidt smag og det kan mange børn rigtig godt lide. Hvis du laver boller karry, kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er dette også helt fint.

Mange børn har svært ved at finde ud af hvad de skal gøre med maden, hvis den er groft moset og din datter er stadig ikke ret gammel. De fleste børn vil først være i stand til at tygge omkring 8 måneders alderen. Det er således fint at du tilbyder din datter mad i hånden, som hun kan øve sig på osv. men giv hende også tid og så skal det nok komme. Lad hende bare få moset mad som skal synkes og så kan I øve tyggemad lidt hen af vejen. Det er vigtigt at hun fortsat forbinder det at spise med noget dejligt og hyggeligt. Fokuser derfor mere på at hun skal have smagsvariation og smagsoplevelser mere end hvad konsistens du tilbyder.

Hen af vejen kan du forsøge at blande hjemmelavet og industriel mad, så hun lærer at spise det I andre spiser.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne