Svar: Et par spørgsmål om søvn og mad - 5 mdr.
16. april 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
14 timers søvn i døgnet er helt okay for en dreng på 5 måneder. Gennemsnittet ligger på 14-15 timer og som regel er dette fordelt sådan at barnet sover 10-11 timer om natten og ca 4 timer om dagen. At din dreng sover 9 timer om natten op til 5 timer om dagen og således fordeler det på denne måde, - det er helt okay og det må han gerne. Han lyder jo umiddelbart til at trives og til at have det godt.
Jeg tænker at det lyder som en udmærket idé at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt. Det vil være fint at han fortsat ammes som nu, så tilbuddet om brystet er det samme som det plejer, men skemaden vil begynde at give jer lidt mere rytme og struktur på dagen og du kommer ud over at han ikke får noget at spise i 5-6 timer. Det er som du selv er inde på, en god idé at han om dagen fyldes godt op, så han begynder at kunne undvære amningerne midt om natten.
Det vil altså være fint at du tilbyder brystet i løbet af dagen og så må du gå ud fra at hvis han har behov, så tager han imod og afviser han, så har han ikke brug for det lige der. Men tilbuddet skal være der.
Når jeg i mine planer skriver amning tidlig morgen 05/06 og så amning igen kl. 9, så betyder det ikke at barnet er vågen så tidligt. Amningen tidlig morgen foregår ofte i mors og far seng, hvor man ammer liggende og alle sover lidt længere. Dagen begynder ofte først rigtigt omkring 7.30-8. Nogle børn vil have behov for en ekstra morgenamning der - andre springer den over og venter altså således indtil barnet skal puttes til formiddagslur.
Du spørger hvornår du kan forvente at nattesøvnen bliver forlænget og jeg tænker her at det helt afhænger af hvor meget din dreng sover om dagen. I takt med at han nærmer sig de 6 måneder, vil han sandsynligvis ikke længere have behov for sin 3 lur - den powernap han lige nu tager tidlig aften. I stedet vil han så have behov for at komme lidt tidligere i seng og på den måde vil nattesøvnen blive lidt længere.
Selvom din dreng ikke selv virker til at kræve brystet, så synes jeg som sagt at du fortsat skal tilbyde ham det - men om dagen og ikke om natten, selvom han virker meget aktiv der. Det er fortsat vigtigt at han lærer at det er om dagen man er vågen og energisk og om natten er aktivitetsniveauet nedsat.
En plan ud fra de tider du har sendt kunne se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes evt. i mors og fars seng og sover videre
Morgen 6.30-8.30: Vågner, morgen pusles, ammes og puttes så til morgenlur som nu
Formiddag 10-11: Får grød med frugtmos, vand af kop
Tilbydes amning og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Vågner og ammes
Sen eftermiddag/tidlig aften 17-17.30: Tilbydes amning og får sin 3. lur på ½ times tid.
Aften 18.30: Grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop
Ammes efter behov i løbet af aftenen.
Puttes til natten mellem 21-22 ligsom nu
Jeg håber at ovenstående viser dig, hvordan du både sikrer ham hans mælkebehov og også får givet ham skemad to gange dagligt. Som sagt tænker jeg at søvnen og søvnrytmen vil ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre - sandsynligvis allerede i løbet af den næste månedstid.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske