Svar: Et par spørgsmål om søvn og mad - 5 mdr.

16. april 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

14 timers søvn i døgnet er helt okay for en dreng på 5 måneder. Gennemsnittet ligger på 14-15 timer og som regel er dette fordelt sådan at barnet sover 10-11 timer om natten og ca 4 timer om dagen. At din dreng sover 9 timer om natten op til 5 timer om dagen og således fordeler det på denne måde, - det er helt okay og det må han gerne. Han lyder jo umiddelbart til at trives og til at have det godt.

Jeg tænker at det lyder som en udmærket idé at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt. Det vil være fint at han fortsat ammes som nu, så tilbuddet om brystet er det samme som det plejer, men skemaden vil begynde at give jer lidt mere rytme og struktur på dagen og du kommer ud over at han ikke får noget at spise i 5-6 timer. Det er som du selv er inde på, en god idé at han om dagen fyldes godt op, så han begynder at kunne undvære amningerne midt om natten.

Det vil altså være fint at du tilbyder brystet i løbet af dagen og så må du gå ud fra at hvis han har behov, så tager han imod og afviser han, så har han ikke brug for det lige der. Men tilbuddet skal være der.

Når jeg i mine planer skriver amning tidlig morgen 05/06 og så amning igen kl. 9, så betyder det ikke at barnet er vågen så tidligt. Amningen tidlig morgen foregår ofte i mors og far seng, hvor man ammer liggende og alle sover lidt længere. Dagen begynder ofte først rigtigt omkring 7.30-8. Nogle børn vil have behov for en ekstra morgenamning der - andre springer den over og venter altså således indtil barnet skal puttes til formiddagslur.

Du spørger hvornår du kan forvente at ...

Annonce

... nattesøvnen bliver forlænget og jeg tænker her at det helt afhænger af hvor meget din dreng sover om dagen. I takt med at han nærmer sig de 6 måneder, vil han sandsynligvis ikke længere have behov for sin 3 lur - den powernap han lige nu tager tidlig aften. I stedet vil han så have behov for at komme lidt tidligere i seng og på den måde vil nattesøvnen blive lidt længere.

Selvom din dreng ikke selv virker til at kræve brystet, så synes jeg som sagt at du fortsat skal tilbyde ham det - men om dagen og ikke om natten, selvom han virker meget aktiv der. Det er fortsat vigtigt at han lærer at det er om dagen man er vågen og energisk og om natten er aktivitetsniveauet nedsat.

En plan ud fra de tider du har sendt kunne se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes evt. i mors og fars seng og sover videre

Morgen 6.30-8.30: Vågner, morgen pusles, ammes og puttes så til morgenlur som nu

Formiddag 10-11: Får grød med frugtmos, vand af kop

Tilbydes amning og puttes til middagslur

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Eftermiddag 15: Vågner og ammes

Sen eftermiddag/tidlig aften 17-17.30: Tilbydes amning og får sin 3. lur på ½ times tid.

Aften 18.30: Grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop

Ammes efter behov i løbet af aftenen.

Puttes til natten mellem 21-22 ligsom nu

Jeg håber at ovenstående viser dig, hvordan du både sikrer ham hans mælkebehov og også får givet ham skemad to gange dagligt. Som sagt tænker jeg at søvnen og søvnrytmen vil ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre - sandsynligvis allerede i løbet af den næste månedstid.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine