Et par spørgsmål om søvn og mad - 5 mdr.

16. april 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Et par spørgsmål om søvn og mad - 5 mdr.

Hej Helen

Så har jeg igen et par spørgsmål vedr. mad og søvn. Sebastian er begyndt at afkorte sin nattesøvn – ikke noget drastisk, men vi er nu nede på 9 timer, hvor det før var 9 ½ - 10 timer og jeg troede at det skulle gå den anden vej! Han sover ca. 14 timer i døgnet – er i dag blevet 5 mdr. Han er startet på at afkorte sin formiddagssøvn og lave en (nogle gange) lidt længere eftermiddagslur, men hans middag kommer derfor til at ligge meget tidlig.

Nu ser vores plan nogenlunde således ud, afhængig af hvornår han falder i søvn om aftenen:

04.00-05.00 – Vågner og bliver ammet – sover videre – det tager ca. 20-30 min
06.30-07-00 – Vågner
08.00-08.30 – Forsøger at amme ham – enten drejer han hovedet væk eller tager fat og falder i søvn med det samme. – Bliver puttet i barnevognen og sover med det samme eller i løbet af få min.
09.30-10.00 – Vågner
10.30-11.00 – Får grød ¾ dl med mos + vand af kop
11.30-12.00 – Bliver puttet i barnevognen og sover i løbet af få min.
14.30-15.00 – Vågner
15.00-15.30 – Ammes – Spiser her som regel godt
17.00-17.30 – Bliver puttet i barnevognen
18.00-18.30 – Forsøger at amme ham, ofte tager han kortvarigt fat og slipper og vender hovedet væk og ”græder”.
20.30 – Ammes – spiser rigtig godt fra begge ...

Annonce

... sider.
21.00-21.30 – Bliver puttet
21.30-22.00 – Falder i søvn

Han sover ca. 1,5 time om formiddagen, 2,5-3 timer om middagen og ½ time sidst på eftermiddagen, og så ca. 9 timer om natten..

I flere af dine planer kan jeg se, at du skriver 06.00 ammes og ved 9 tiden puttes, men betyder det så, at han skal være oppe i 3 timer på dette tidspunkt? Hvor længe vil det være rimeligt, at han er oppe fordelt over de vågne perioder om dagen/aftenen? Og hvornår vil det være normalt af nattesøvnen bliver forlænget?

Ved aftenstid og frem til ”slut-anmingen” kl. 20.30 tilbyder jeg ham flere gange at blive ammet, hvis han begynder af brokke sig, men han er ikke interesseret – tager fat og slipper og vender hovedet væk. Har til aften tilbudt ham lidt grød og der vil han som regel gerne spise op mod ½ dl. Jeg synes dog ikke han får nok mælk – hvad tænker du om dette? – skal jeg bare give ham grød til aften også?

Han er jo reelt set ikke begyndt at kræve mere mad, da jeg ikke ammer ham oftere nu. Synes også at det er længe der går mellem, at han vil have mad om dagen – nogle gange 5-6 timer! Han er meget aktiv – også om natten, hvor han ligger og sparker en del med benene en times tid inden han vågner.

Håber at du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål – på forhånd tak..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte