Brev:
Et par spørgsmål om søvn og mad - 5 mdr.
16. april 2008
Alder:
5 mdr.
Et par spørgsmål om søvn og mad - 5 mdr.
Hej Helen
Så har jeg igen et par spørgsmål vedr. mad og søvn. Sebastian er begyndt at afkorte sin nattesøvn – ikke noget drastisk, men vi er nu nede på 9 timer, hvor det før var 9 ½ - 10 timer og jeg troede at det skulle gå den anden vej! Han sover ca. 14 timer i døgnet – er i dag blevet 5 mdr. Han er startet på at afkorte sin formiddagssøvn og lave en (nogle gange) lidt længere eftermiddagslur, men hans middag kommer derfor til at ligge meget tidlig.
Nu ser vores plan nogenlunde således ud, afhængig af hvornår han falder i søvn om aftenen:
04.00-05.00 – Vågner og bliver ammet – sover videre – det tager ca. 20-30 min
06.30-07-00 – Vågner
08.00-08.30 – Forsøger at amme ham – enten drejer han hovedet væk eller tager fat og falder i søvn med det samme. – Bliver puttet i barnevognen og sover med det samme eller i løbet af få min.
09.30-10.00 – Vågner
10.30-11.00 – Får grød ¾ dl med mos + vand af kop
11.30-12.00 – Bliver puttet i barnevognen og sover i løbet af få min.
14.30-15.00 – Vågner
15.00-15.30 – Ammes – Spiser her som regel godt
17.00-17.30 – Bliver puttet i barnevognen
18.00-18.30 – Forsøger at amme ham, ofte tager han kortvarigt fat og slipper og vender hovedet væk og ”græder”.
20.30 – Ammes – spiser rigtig godt fra begge sider.
21.00-21.30 – Bliver puttet
21.30-22.00 – Falder i søvn
Han sover ca. 1,5 time om formiddagen, 2,5-3 timer om middagen og ½ time sidst på eftermiddagen, og så ca. 9 timer om natten..
I flere af dine planer kan jeg se, at du skriver 06.00 ammes og ved 9 tiden puttes, men betyder det så, at han skal være oppe i 3 timer på dette tidspunkt? Hvor længe vil det være rimeligt, at han er oppe fordelt over de vågne perioder om dagen/aftenen? Og hvornår vil det være normalt af nattesøvnen bliver forlænget?
Ved aftenstid og frem til ”slut-anmingen” kl. 20.30 tilbyder jeg ham flere gange at blive ammet, hvis han begynder af brokke sig, men han er ikke interesseret – tager fat og slipper og vender hovedet væk. Har til aften tilbudt ham lidt grød og der vil han som regel gerne spise op mod ½ dl. Jeg synes dog ikke han får nok mælk – hvad tænker du om dette? – skal jeg bare give ham grød til aften også?
Han er jo reelt set ikke begyndt at kræve mere mad, da jeg ikke ammer ham oftere nu. Synes også at det er længe der går mellem, at han vil have mad om dagen – nogle gange 5-6 timer! Han er meget aktiv – også om natten, hvor han ligger og sparker en del med benene en times tid inden han vågner.
Håber at du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål – på forhånd tak..