Svar: Kostplan, guflemad og ferie

8. april 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Sikke en masse spørgsmål der har trængt sig på denne gang, men det lyder som om at I har det godt alle sammen og det lyder skønt med en rejse til Kreta:o)

I forhold til at jeres dreng nu er 7 måneder, så vil det være helt relevant at skrue amningerne betydeligt ned og sætte indtaget af skemad lidt i vejret. Det vil aldersmæssigt ofte være relevant med 4 amninger og 4 måltider skemad. Det vil derudover være rigtig godt at forsøge med lidt ristede rugbrødsbjælker, hvor du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære nogle stammer som du rister i ovnen og giver ham i hænderne. Det og så en portion øllebrød en gang imellem er godt til at vende ham til rugbrødssmagen.

Mange børn vil begynde at kunne tygge rigtig godt omkring 8 måneders alderen og det vil derfor være relevant at begynde med små brødhapsere der. Ved siden af disse skal han fortsat have sin grøntsagsmos, det tager lidt tid inden han er god nok til at kunne tygge sig igennem et egentligt måltid og dermed blive mæt nok.

I forhold til din drengs alder, så har han ernæringsmæssigt ikke længere behov for amning midt nat. Det handler derfor nok mere om tryghed end om et behov for mælk, hvis han vågner og søger brystet og det vil være fint at forsøge at springe amningen over der.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: ½ banan, eller anden frugt - frisk frugt i stykker, sidder med det i hånden eller får lidt frugtmos, evt. sammen med sit jerntilskud, vand af kop

Evt. ammes afhænger af behovet og det samlede mælkeindtag, samt indflydelsen på madindtaget i øvrigt. Så evt. ammes, måske springe over.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede brødbjælker i hånden og frem mod 8 måneders alderen så småt forsøge med lidt små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg. Bondebrød eller de lidt blødere typer rugbrød uden hele kerner er gode. Det er vigtigt at der ikke er hele kerner med fortsat et højt fiberindhold. Vand af kop

Evt. amning, men kan evt. også springes. Det vil sjældent være nødvendigt at amme både formiddag og inden middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden

Aften 18: Grøntsagsmos og mere og mere af jeres mad, ris - f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle moset i lidt grøntsagsmos, laks og stuvet spinat, flødekartofler, en kartoffelbåd, kogte blomkål eller broccolihoveder at sidde med i hånden og gnaske i sig, kartoffelmos og millionbøf - sovs af forskellig slags til at give smag er rigtig godt. Brødskorper eller andet i hånden er også fint. Vand af kop

Puttes til natten med amning 19.30-20 og det er helt okay at han lige nu falder i søvn og derefter puttes, hvis det er sådan det fungerer for jer. Start med at lære ham at sove uden brystet i løbet af dagen og indfør så senere samme rutine om aftenen

Sen aften 23/24: Ammes

Nat 34/24-05/06: Så vidt muligt ingen amning

Det er vigtigt at du arbejder på at få fjernet amningen midt nat. Børn kan godt få en vane med at vågne op fordi de lærer at de skal ...

Annonce

... spise på dette tidspunkt. Derfor er det ikke ligegyldigt og du skal bestemt lære ham at sove videre ved at hjælpe ham med at skifte stilling, kærtegne ham blidt, tale stille til ham osv. så han kommer videre i søvnen uden brystet. Med den alder han har og det indtag af mad, han har i løbet af dagen og aftenen, så burde det ikke være fordi han er sulten. Er han tørstig kan han få lidt vand...

På Kreta vil han måske på grund af varmen have behov for lidt ekstra væske og du kan naturligvis her amme ham lidt mere end normalt. Vær dog meget opmærksom på at han jo også bliver mere og mere bevidst og det kan være meget svært at nedsætte mælkemængden igen efterfølgende, hvor det naturligvis fortsat vil være meget vigtigt at han indtager mere sufficient mad. Derfor kan du tilbyde ham lidt vand - køb fra fra flaske - kildevand kan han fint drikke og få slukket tørsten i.

Det er fint at tage en lille elkoger med, så du kan lave lidt grød til ham en gang imellem, hvis I er på værelset og han virker sulten. Ellers vil han fint kunne spise mad hvor I er. Han kan få forskelligt brød og du kan også uden problemer give ham lidt ris, pasta, kylling, kødboller osv. med lidt sovs. Naturligvis moset, så han kan kapere konsistensen, men han må gerne få det og han vil sikkert elske det.

Du kan helt sikkert også købe babymad på Kreta, det plejer ikke være noget større problem at finde industriel mad. Ligesom du også kan finde bleer...

Husk at købe frugt som skal skrælles, så er du sikker på at det ikke er skyllet i vand, som han ikke kan tåle og hold jer væk fra isterninger, med mindre du er sikker på at de er lavet med vand fra flaske.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Bomuldstøj er det bedste og det vil være rigtig godt med nogle tynde lange bomuldsbukser og både langærmede og kortærmede bluser. Måske vil det være godt at have et par langærmede bodystockings med. Den kan i et lag beskytte hans arme og han behøver ikke have andet ud over, hvis det er varmt. Hvis det er meget varmt og han f.eks. står i skyggen og sover, så vil han måske fint kunne klare sig med en kortærmet - det afhænger helt af vejret.

Man kan købe parasoller og overtræk til barnevognen som beskytter mod solens stråler - det kan være en fornuftig løsning, når man skal gå rundt, hvor der er meget sol. En solhat er også nødvendigt - der skal være skygge i nakken og ved ørerne og i panden, så han kan se ud.

20-24 grader er umiddelbart ikke en voldsom høj temperatur, men lyder jo som en dansk sommer og derfor tænker jeg at du roligt kan købe lidt almindeligt dansk sommertøj, som du kan tage med og som han så kan bruge hjemme, når I atter kommer hjem. En bomuldstrøje om aftenen dernede er sikkert også dejligt, jeg forestiller mig at det godt kan være lidt køligere om aftenen. Et par små bomuldsstrømper er også en god idé, så han ikke får kolde fødder.

Ellers er det en god idé at se på, hvad man selv har på og så give barnet det samme. Dog medtænke at han sidder stille imens at I går rundt og derfor godt kan fryse lidt mere. En soltop og et par shorts vil derfor ikke være nok til ham, han har brug for lidt mere tøj end det:o)

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god ferie.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor