Kostplan, guflemad og ferie

8. april 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kostplan, guflemad og ferie

Kære Helen!

Ja så er jeg her igen igen med et par spørgsmål, men vi kan bruge dine svar rigtig meget og de er så dejligt konkrete, så mig slipper du ikke for;-)

Det første spørgsmål jeg har, går på en kostplan for et barn på 7 mdr. Jeg kan se, at der (måske) snart skal udgå endnu en amning og jeg synes det er lidt svært at se, hvilken det skal være. Vores plan ser lige nu sådan ud:

5-6 Amning
7.30-8 Havre-, ølle-, trekornsgrød med frugtmos, vand af kop, lidt pære eller æble i hånden
9.30-10 Ammes og puttes til lur, sover mellem 45 min- 1½ time
11.30-12 Mos med kød eller fisk, vand af kop, agurk, gulerod ell. pære i hånden
13.30-14 Forsøger amning, hvilket nogle gange lykkes og puttes til lur (med megen hjælp fra moren!)
16 Ammes
17.30-18 Mos med kød eller fisk, vand af kop, evt. lidt frugtmos til dessert, agurk, ell. andet i hånden.
19.30-20 Ammes og puttes
23-2 Ammes nogle gange både kl. 23 og kl. 2

Ind i mellem gider han slet ikke amning, fx den anden dag, hvor han blev ammet 2.30 og derefter først kl. 14, men oftest ser dagen ud som ovenstående. Her på det sidste har han der kl. 16 virket meget sulten selv efter en stor amning og her har jeg tilbudt ham lidt grød og lidt frugt (banan, kiwi), som han har spist med velbehag.

Du kender vores historie med at han ikke gider amningen og det er selvfølgelig derfor han ind i mellem spiser mange gange om natten. Jeg kunne godt tænke mig, at han kunne droppe amningen midt nat, men vil selvfølgelig ikke, hvis han har behov for ...

Annonce

... mælk på det tidspunkt, hvad mener du? Og er det et problem at han ikke bliver afvænnet med det nu, altså kan sådan noget ske for "sent"?

Et andet spørgsmål går på, at han der kl. 19.30 ofte falder i søvn ved brystet, hvor jeg så efterfølgende forsøger at "vække" ham blidt, så han forstår at bliver lagt i sengen og ikke ligger hos mig. Dette lykkes dog langt fra altid, er det bedre at putte før, så han vågen bliver lagt i sin seng og falder i søvn her? Mange spøgsmål...;-)

Så er der det med guflemaden, hvor han lige nu får mest agurk, pære, æble gulerod. Hvis han skal sidde med lidt brød i hånden, hvad må han så sidde med og hvor blødt skal det være? Hvornår skal han begynde med rugbrød? Og giver man mos ved siden af det? Har set flere give bondebrød, er det hvad man starter med? Og hvornår går man i så fald over til "rigtigt" rugbrød? Igen mange spørgsmål...;-)

Det sidste jeg har er at vi i maj skal en uge til Kreta (dejligt!), hvor jeg har tænkt at tage en lille elkoger, pulvergrød og glasmad med. Er der andet du vil anbefale? Jeg er klar over han ikke må få sol og har købt solcreme med høj faktor, men hvor meget tøj har de på sådan nogle små pus? Der er mellem 20-24 grader og han befinder sig jo i skyggen, så selvom han er en varm dreng skal han jo stadig have tøj på...og vil ikke købe mig fattig i tøj han aldrig får brugt.

Puha det var mange spørgmål! Men jeg har også samlet sammen i et stykke tid;-)

På forhånd tak og igen tak for en supergod brevkasse.

Kærlig hilsen os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder