Brev:
Kostplan, guflemad og ferie
8. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kostplan, guflemad og ferie
Kære Helen!
Ja så er jeg her igen igen med et par spørgsmål, men vi kan bruge dine svar rigtig meget og de er så dejligt konkrete, så mig slipper du ikke for;-)
Det første spørgsmål jeg har, går på en kostplan for et barn på 7 mdr. Jeg kan se, at der (måske) snart skal udgå endnu en amning og jeg synes det er lidt svært at se, hvilken det skal være. Vores plan ser lige nu sådan ud:
5-6 Amning
7.30-8 Havre-, ølle-, trekornsgrød med frugtmos, vand af kop, lidt pære eller æble i hånden
9.30-10 Ammes og puttes til lur, sover mellem 45 min- 1½ time
11.30-12 Mos med kød eller fisk, vand af kop, agurk, gulerod ell. pære i hånden
13.30-14 Forsøger amning, hvilket nogle gange lykkes og puttes til lur (med megen hjælp fra moren!)
16 Ammes
17.30-18 Mos med kød eller fisk, vand af kop, evt. lidt frugtmos til dessert, agurk, ell. andet i hånden.
19.30-20 Ammes og puttes
23-2 Ammes nogle gange både kl. 23 og kl. 2
Ind i mellem gider han slet ikke amning, fx den anden dag, hvor han blev ammet 2.30 og derefter først kl. 14, men oftest ser dagen ud som ovenstående. Her på det sidste har han der kl. 16 virket meget sulten selv efter en stor amning og her har jeg tilbudt ham lidt grød og lidt frugt (banan, kiwi), som han har spist med velbehag.
Du kender vores historie med at han ikke gider amningen og det er selvfølgelig derfor han ind i mellem spiser mange gange om natten. Jeg kunne godt tænke mig, at han kunne droppe amningen midt nat, men vil selvfølgelig ikke, hvis han har behov for mælk på det tidspunkt, hvad mener du? Og er det et problem at han ikke bliver afvænnet med det nu, altså kan sådan noget ske for "sent"?
Et andet spørgsmål går på, at han der kl. 19.30 ofte falder i søvn ved brystet, hvor jeg så efterfølgende forsøger at "vække" ham blidt, så han forstår at bliver lagt i sengen og ikke ligger hos mig. Dette lykkes dog langt fra altid, er det bedre at putte før, så han vågen bliver lagt i sin seng og falder i søvn her? Mange spøgsmål...;-)
Så er der det med guflemaden, hvor han lige nu får mest agurk, pære, æble gulerod. Hvis han skal sidde med lidt brød i hånden, hvad må han så sidde med og hvor blødt skal det være? Hvornår skal han begynde med rugbrød? Og giver man mos ved siden af det? Har set flere give bondebrød, er det hvad man starter med? Og hvornår går man i så fald over til "rigtigt" rugbrød? Igen mange spørgsmål...;-)
Det sidste jeg har er at vi i maj skal en uge til Kreta (dejligt!), hvor jeg har tænkt at tage en lille elkoger, pulvergrød og glasmad med. Er der andet du vil anbefale? Jeg er klar over han ikke må få sol og har købt solcreme med høj faktor, men hvor meget tøj har de på sådan nogle små pus? Der er mellem 20-24 grader og han befinder sig jo i skyggen, så selvom han er en varm dreng skal han jo stadig have tøj på...og vil ikke købe mig fattig i tøj han aldrig får brugt.
Puha det var mange spørgmål! Men jeg har også samlet sammen i et stykke tid;-)
På forhånd tak og igen tak for en supergod brevkasse.
Kærlig hilsen os