Svar: Tigerspring og forårssol

6. april 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære R

Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget med din datter i øjeblikket og at hendes udvikling, alt det der sker med hende mentalt og fysisk, gør både dig og hende frustrerede og forvirrede.

Det at hun nu bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd, gør at verden åbner sig, bliver større. Det er dejligt for hende, men samtidig også skræmmende og hun forstår stadig ikke at du er der, når hun ikke kan se dig. Derfor skal du motivere hende til at komme til dig, når du går ind i et andet rum, når hun pludselig bliver ulykkelig og pjevset. Vis hende at du er der og tale med hende "Hej skat, kom her ud til mor", så hun stille og roligt bliver opmærksom på at hun godt kan opsøge dig og roligt gøre det, selvom det virker stort og helt uoverskueligt.

At hun er lidt svær at stille tilpas handler om at hun fortsat er meget impulsiv, der er så meget hun vil og hun kan ikke overskue at tage stilling. Hvis hun får et æble, så vil hun hellere have en pære osv. og der skal ikke så meget til før verden ramler sammen for hende. Hun bliver lettere gal, og hendes temperament træder meget tydeligt frem. Det er ikke usædvanligt at man som forældre, netop med et barn i din datters alder, kan stå og kigge på hende og tænke "hvem er det barn", fordi hun simpelthen bliver så gal og så bestemt, som man aldrig har set det før.

Så ja, der sker rigtig meget i den alder og det du oplever er helt normalt og du er bestemt ikke den eneste forældre som synes det er lidt svært:o)

Med hensyn til forårssol, så tænker jeg at hun jo stadig har lange ærmer, jakke osv. på, når hun sidder i sin vogn og du skal naturligvis dreje vognen både når I køre og når hun står i vognen og sover, så hun ikke får solens skarpe stråler direkte på sig. Derudover vil det være godt med en lille bøllehat eller lignende, som skygger for solen på kinder, ører og øjne, når det nu bliver rigtig fint vejr. At I kører en tur og solen skinner bør således ikke genere hendes hud. Det er noget andet, ...

Annonce

... når jorden bliver varm nok til at sidde på og når hun begynder at rende rundt med mindre tøj, er ude i længere tid osv. så skal hendes hud beskyttes af solcreme.

Man kan købe et overtræk til barnevognen med solfilter, så hun på den måde kan blive skærmet for solens stråler. Man kan også købe en parasol til barnevognen, som kan dække lidt og give lidt skygge. Dette især når og hvis hun sover eller sidder i vognen i længere tid og vognen er i solen.

De danske solcremer til børn er generelt i orden. Det er vigtigt at vælge en solcreme med høj faktor, en faktor 15 vil normalt være nok, det handler ofte om at man skal være bedre til at smøre nok på og smøre hyppigt nok på. Det er ofte dette som er problemet. Der skal smøres før og efter badning og også efter aftørring med håndklæde, når det på et tidspunkt bliver aktuelt med dette..:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Solcremer indeholder kemikalier som trænger ind i huden. Jo højere solfaktor, desto stærkere koncentration. Brug af solcreme er dog stadig langt at foretrække fremfor en solskoldning. Derudover vil det være en god idé at vælge solcreme med fysisk UV-filter, da det lægger sig oven på huden og dermed danner en hinde.

Til helt små børn vil jeg altid anbefale de produkter som er beregnet til babyer og så er det altid en god idé at læse indholdsdeklarationen igennem. Til de mindste børn vil en faktor 25 eller det der hedder en 'sunblocker' ofte være nødvendigt, hvis barnet er ude mange timer hver dag, i dagpleje, institution osv. hvor barnet måske ikke bliver smurt ligeså hyppigt som vi mødre selv ville gøre...

Vælg produkter som ikke indeholder hormonforstyrrende stoffer, parfume eller andet skadeligt. Det er en fordel at vælge produkter som er svanemærket eller blomstermærket, både for sundheden og for miljøet. Matas plejer at have en serie solcreme som er uden parabener og parfume, Neutral laver solcreme og Derma har også gode produkter - se derma.dk.

Håber at dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.