Svar: Solstråle og gider ikke toilettet

6. april 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Isabellas og Victorias mor

Det lyder rigtig dejligt at I har fået ny dagplejer og at det hele bare går så godt nu. Hvor er det dejligt at hun er så glad for børnene og at det er gensidigt:o)

Det er også rigtig godt at høre at sygdomsperioden lyder til at være ovre nu og heldigvis går vi jo den lyse tid i møde, men det varmere vejr, så det kan da kun blive bedre...:o)

Med hensyn til renlighed og toilettræning med Isabella, så tænker jeg at mange børn omkring hendes alder, jo naturligt begynder at interessere sig mere for deres køn. At der er forskel på piger og drenge, at vi ser forskellige ud, det ser forskelligt ud når vi tisser og de begynder i den forbindelse så også at interessere sig mere for det der kommer ud af dem.

At blive renlig har forskellige faser og det lyder ikke som om at Isabella er helt klar endnu. Det vil ofte være sådan at barnet kommer og fortæller når det har lavet i bleen, beder om at få en ny tør ble på. Derefter begynder barnet at fortælle når det laver "nu ...

Annonce

... tisser jeg" og næste skridt er så at barnet når at sige til inden, hvor man så må skynde sig at følge på toilettet.

Isabella er rigtig godt igang med at finde ud af sig selv og hvordan hun fungerer - både rent fysisk i forhold til at være en pige, at skulle tisse, lave afføring osv. men også rent verbalt, - hvordan hun kan kommunikere med dig, få dig til ting, sige nej osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes umiddelbart ikke at I med den alder hun har, skal forsøge at få hende på toilettet, giv det en pause og så se til sommer, hvor hun kan rende lidt rundt udenfor uden ble eller bare med et par trusser på. Det vil hjælpe hende til at få en større fornemmelse for hvad det er der sker, hvordan det føles, når hun skal tisse og så nå at sige til inden.

Hvis hun engang imellem har lyst til at prøve, I kan jo f.eks. have en potte eller et toiletsæde liggende parat, så kan hun sætte sig og forsøge. Gøre det lidt til en leg, lade hende nyde det og den sjov I har og kan have med det.

Fortsat held og lykke med dem begge:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre