Svar: Solstråle og gider ikke toilettet
6. april 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Isabellas og Victorias mor
Det lyder rigtig dejligt at I har fået ny dagplejer og at det hele bare går så godt nu. Hvor er det dejligt at hun er så glad for børnene og at det er gensidigt:o)
Det er også rigtig godt at høre at sygdomsperioden lyder til at være ovre nu og heldigvis går vi jo den lyse tid i møde, men det varmere vejr, så det kan da kun blive bedre...:o)
Med hensyn til renlighed og toilettræning med Isabella, så tænker jeg at mange børn omkring hendes alder, jo naturligt begynder at interessere sig mere for deres køn. At der er forskel på piger og drenge, at vi ser forskellige ud, det ser forskelligt ud når vi tisser og de begynder i den forbindelse så også at interessere sig mere for det der kommer ud af dem.
At blive renlig har forskellige faser og det lyder ikke som om at Isabella er helt klar endnu. Det vil ofte være sådan at barnet kommer og fortæller når det har lavet i bleen, beder om at få en ny tør ble på. Derefter begynder barnet at fortælle når det laver "nu tisser jeg" og næste skridt er så at barnet når at sige til inden, hvor man så må skynde sig at følge på toilettet.
Isabella er rigtig godt igang med at finde ud af sig selv og hvordan hun fungerer - både rent fysisk i forhold til at være en pige, at skulle tisse, lave afføring osv. men også rent verbalt, - hvordan hun kan kommunikere med dig, få dig til ting, sige nej osv.
Jeg synes umiddelbart ikke at I med den alder hun har, skal forsøge at få hende på toilettet, giv det en pause og så se til sommer, hvor hun kan rende lidt rundt udenfor uden ble eller bare med et par trusser på. Det vil hjælpe hende til at få en større fornemmelse for hvad det er der sker, hvordan det føles, når hun skal tisse og så nå at sige til inden.
Hvis hun engang imellem har lyst til at prøve, I kan jo f.eks. have en potte eller et toiletsæde liggende parat, så kan hun sætte sig og forsøge. Gøre det lidt til en leg, lade hende nyde det og den sjov I har og kan have med det.
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske