Brev:
Solstråle og gider ikke toilettet
6. april 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Solstråle og gider ikke toilettet
Hej Helen.
Nu kan jeg endelig skrive vores solstrålehistorie til dig. Victoria har på de sidste 3 uger taget ½ kg. på. Hun er glad og kan nu næsten kravle. Ørerne er holdt op med at løbe og hun sover fint om natten (det gør jeg også :o))
Vi har skiftet dagpleje, da der var for meget sygdom og for meget dårlig stemning hos den anden; vi kunne ikke regne med, at vores børn skulle afsted pga. hyppige sygemeldinger fra dagplejer, mærkelige udtalelser om vores børns udvikling og laaaange indkøringsperioder ( Victoria startede i august, men nåede aldrig at blive kørt ind) osv... Den nye tog børnene hele dagen fra dag et, da jeg er startet på job, og der er ingen problemer. Tværtimod synes den nye dagplejer, at børnene er nemme, dejlige og har tilpasset sig fint, så vi er bare så glade. Børnene virker også glade. Isabella har ikke nævnt sin gamle dagplejer med et ord og hun er ikke til at drive hjem, når vi henter dem hos den nye.
Vi er så småt begyndt på toilettræning med Isabella. Hun begyndte med selv at ytre ønske om at komme på toilettet og er fysisk klar til det. Vi købte en toiletstol, som hun er vældig interesseret i. Hun siger også: "Bella skal på toilettet", men når vi så tager hende med derud, siger hun: "Bella gider ikke toilettet". Så har vi ikke tvunget hende til noget. MEN på det seneste er hun holdt op med at fortælle, når hun har gjort i bleen. Det har hun ellers fortalt i rigtig lang til (ca. 3 måneder).
Nu er vi i tvivl om, hvad der sker med hende og hvordan vi skal gribe det an. Renligheden skal jo nok komme, men gør vi noget forkert i forhold til at lade hende bestemme, hvornår hun ikke gider? Hun laver ofte i bleen kort tid efter, hun har afvist at komme på toilettet. Vi vil jo ikke gøre det til et problem for hende, men støtte hende, hvis hun har behov for det. Hun er inde i en udvikling nu, hvor hun tager stilling til alting med gider/gider ikke... Hun siger også "Jeg elsker dig, mor" eller "jeg vil ikke dig, Mille (vores hund)".
Håber du kan give os nogle af dine sædvanlige gode indspark.
Mange kærlige hilsner
Isabellas og Victorias mor