Svar: Sovevaner og kost

3. april 2008

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Det lyder som en turbulent tid med flytning 3 gange, men det lyder også som om at I alle er kommet godt igennem det og at det hele lysner forude. Det lyder rigtig dejligt med nyt hus:o)

Og hvor er det flot at I midt i alt dette har fået fjernet godnat flasken og at Noah nu sover så godt som han rent faktisk gør. Jeg synes det lyder rigtig fint og jeg synes på nuværende tidspunkt ikke at det lyder som om at I skal ændre meget i hans søvnvaner. Han har en alder, hvor han helt naturligt vil protesterer lidt mod at skulle sove, men det vigtigste er at han er tryg ved sin seng og gerne vil ligge der og sådan lyder det hos jer. Det lyder også som om at han er træt, men simpelthen skal have lidt tid til at lade roen komme over sig, skal slappe lidt af i kroppen før han kan sove og det er helt okay. Det tager normalt ½ time at falde i søvn og den tid skal han have lov til at ligge og tumle rundt og finde en stilling der er rar. Det er helt rigtigt som du gør med at gå lidt frem og tilbage, vise at du er der og at han trygt kan sove.

Tilvurdering af hans søvnbehov så vil det gennemsnitligt være sådan at børn i 12-18 måneders alderen begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur dagligt, men hvornår det tidspunk kommer varierer. Det opleves mest ved at han simpelthen ikke er træt nok til at blive puttet til formiddagslur og stille og roligt selv trækker tiden mod så at sove en lidt længere middagslur. Det lyder som om at han er ved at være på vej til en lur, måske kan nøjes med en lur i eekenden, men i hverdagene hvor der måske sker mere, så har han fortsat brug for de to lure dagligt...

Et gennemsnitligt søvnbehov hedder 2-3 timer i løbet af dagen fordelt på 1-2 lure og en nattesøvn på 11-12 timer - sammenlangt mellem 13-14 timers søvn i døgnet.

Med hensyn til madindtag, så lyder det rigtig fint at han er glad for mad, det er dejligt og det skal I nyde. Børn vil naturligt i den alder Noah har nu begynde at blive lidt mere selektive i deres madvaner.

Jeg kan se at du tilbyder ham rismælk og proteinpulver. Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: ...

Annonce

... "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.

Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.

Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.

Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).

Jeg synes derfor ikke I skal give jeres dreng på 14 måneder rismælk, det er ifølge sundhedsstyrelsen ikke til børn under 3 år... Hvis det handler om mælkeallergi, så skal han have nutramigen eller profylac i stedet for komælk og komælksprodukter.

Med hensyn til proteinpulver så er jeg umiddelbart mere tilhænger af at sikre ham protein via kosten. Det må alt andet lige være bedst for ham at få det på naturlig vis. Derfor synes jeg at I skal have fokus på at han skal spise kød, æg, grøntsager, bønner, linser, drikke mælk osv. for på den måde at blive dækket ind.

Det vil være fint hvis I kan aftale med dagplejen at I giver ham lidt grøntsager eller en rest fra aftensmaden med en gang imellem og at det vil være rigtig godt, hvis hun tilbyder børnene lidt grøntsager til deres frokost. Jeg er ikke helt klar over ordningen hos jer.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.