Svar: Træt dreng og mad

31. marts 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karoline

Det lyder som om at Albert stortrives på alle måder, der er intet udsædvanligt i det du fortæller. Tværtimod lyder det rigtig sundt og godt, at han en gang imellem tager sig en ekstra lur, netop fordi han oplever så meget og gennemgår så stor en udvikling som han gør.

Med hensyn til morgenmad, så er der jo nogen som ikke er de store morgenspisere, men som tilgengæld spiser bedst, når de har fået lov til at være vågne lidt. Det er fortsat rigtig vigtigt at han får små hyppige måltider og lidt er bedre end ingenting. Til børn som har lidt svært ved lige at starte med mad, når de vågner, kan det nogle gange være en idé at starte med lidt let. Det kan være en lille smule frugt, måske en smoothie eller et lille glas juice, det kan også være en lille smule neutral yoghurt med lidt frugtmos.

Om formiddagen kan han så i stedet få lidt mere, det kan være en bolle, lidt havregrød eller lignende. Det vil være helt okay at gøre det i denne række følge, hvis Albert har det bedst sådan.

Det lyder som om at han spiser rigtig godt til frokost og jeg vil anbefale at du tilbyder ham ...

Annonce

... lidt mere variation. Han skal naturligvis have forskelligt pålæg af kød og fisk, men ved siden af det, vil det være rigtig godt at give ham lidt kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Det vil være fint med lidt pastaskruer, en frikadelle, pølse, kyllingelår eller lignende, han kan også få agurk, rød peberfrugt, avokado, hårdkogt æg eller lignende. Så han på den måde får lidt grønt to gange dagligt.

Du skriver at han drikker masser af mælk.. hvor meget mælk er masser? Det anbefales at han får ca ½ liter mælk og mælkeprodukt dagligt, altså et samlet indtag. Det vil ofte blive dækket med 1-2 glas mælk dagligt + lidt ost og en lille portion yoghurt eller lignende mælkeprodukt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at slå sig selv, så tænker jeg at han gør det fordi mormor har lært ham det og han har fundet ud af at det er en måde at få opmærksomhed på... Så længe han ikke sidder og "dimser", hvor han ligesom går ind i sig selv og sidder og slå sig mekanisk, igen og igen, så lyder det ikke unormalt og han slår som du skriver jo ikke hårdt.

Håber mine tanker får dig beroliget lidt og hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke