Svar: Træt dreng og mad
31. marts 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Karoline
Det lyder som om at Albert stortrives på alle måder, der er intet udsædvanligt i det du fortæller. Tværtimod lyder det rigtig sundt og godt, at han en gang imellem tager sig en ekstra lur, netop fordi han oplever så meget og gennemgår så stor en udvikling som han gør.
Med hensyn til morgenmad, så er der jo nogen som ikke er de store morgenspisere, men som tilgengæld spiser bedst, når de har fået lov til at være vågne lidt. Det er fortsat rigtig vigtigt at han får små hyppige måltider og lidt er bedre end ingenting. Til børn som har lidt svært ved lige at starte med mad, når de vågner, kan det nogle gange være en idé at starte med lidt let. Det kan være en lille smule frugt, måske en smoothie eller et lille glas juice, det kan også være en lille smule neutral yoghurt med lidt frugtmos.
Om formiddagen kan han så i stedet få lidt mere, det kan være en bolle, lidt havregrød eller lignende. Det vil være helt okay at gøre det i denne række følge, hvis Albert har det bedst sådan.
Det lyder som om at han spiser rigtig godt til frokost og jeg vil anbefale at du tilbyder ham lidt mere variation. Han skal naturligvis have forskelligt pålæg af kød og fisk, men ved siden af det, vil det være rigtig godt at give ham lidt kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Det vil være fint med lidt pastaskruer, en frikadelle, pølse, kyllingelår eller lignende, han kan også få agurk, rød peberfrugt, avokado, hårdkogt æg eller lignende. Så han på den måde får lidt grønt to gange dagligt.
Du skriver at han drikker masser af mælk.. hvor meget mælk er masser? Det anbefales at han får ca ½ liter mælk og mælkeprodukt dagligt, altså et samlet indtag. Det vil ofte blive dækket med 1-2 glas mælk dagligt + lidt ost og en lille portion yoghurt eller lignende mælkeprodukt.
Med hensyn til at slå sig selv, så tænker jeg at han gør det fordi mormor har lært ham det og han har fundet ud af at det er en måde at få opmærksomhed på... Så længe han ikke sidder og "dimser", hvor han ligesom går ind i sig selv og sidder og slå sig mekanisk, igen og igen, så lyder det ikke unormalt og han slår som du skriver jo ikke hårdt.
Håber mine tanker får dig beroliget lidt og hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske