Svar: Fladt baghoved - 4 mdr.

31. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Silas mor

Det er dejligt at høre at det går lidt bedre med søvnen og at Silas nu er begyndt med lidt majsgrød. Du må gerne variere hans indtag lidt, så han får både risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og du kan også komme lidt frugtmos på som topping en gang imellem for at give ham lidt smagsvariation på den måde.

Du skal øge hans indtag stille og roligt, så han dag for dag får mere og mere samtidig med at maven stadig har tid til at følge med. Når han når op på at kunne spise ca 1 dl, måske lidt mere, så vil det være rigtig godt at du begynder at tilbyde ham 2 gange dagligt. Det er således bedre at give ham 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang. Det giver mulighed for variation - du kan både give ham grød og grøntsagsmos og du vil fortsat kunne følge efter med mælk, som vil være godt til at holde maven igang. Mælken skal fortsat også udgøre størstedelen af hans indtag.

Med hensyn til børns hovedform så ændrer denne facon, så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukkede. Det vil sige mest i de første 3 måneder. Hvis barnet altid sover med hovedet til den samme side, så vil barnet blive flad i den side af hovedet. Hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod et hårdt underlag og ikke skiftevis ligger med ansigtet til den ene og den anden side, så vil barnet blive flad i baghovedet.

Der vil som regel blive kompenseret lidt for det i takt med at barnet vokser op og det bliver mindre og mindre udtalt med tiden. Som regel hjælper det også at barnet begynder at få lidt mere hår. At være flad eller skæv i hovedet er et kosmetisk problem, det betyder ikke noget for hjernens udvikling, men derfor er det jo alligevel fornuftigt at gøre noget ved det og det er godt at du er så opmærksom som du er:o)

Da din dreng umiddelbart ikke er skæv i den ene side, men er flad i nakken, så er det rigtig vigtigt at du, som du også gør, lægger ham på ...

Annonce

... maven så meget som muligt. Netop når han ligger på maven, så har han intet der trygger på baghovedet. Læg ham også meget gerne på siden, når han er vågen, evt. med en pude i ryggen, så han ikke triller om på ryggen og være meget opmærksom på at hans hoved skal være drejet til siden, når han sover. Du kan tage en strømpe, fylde den med grødris og binde en knude, så får du en blød men samtidig lidt tung pose. Den kan du lægge ved hans hoved, når han sover så den kan støtte ham i at holde hovedet til siden.

Det er meget vigtigt at han ikke sidder i skråstol eller for meget i autostol, da der i disse stole også vil være et tryk på baghovedet og det kan være med til at gøre ham mere flad. Selvfølgelig skal han sidde i autostol, når I kører, sikkerheden må komme i første række, men skråstolen skal I helt undvære lige nu.

Man kan købe en speciel pude til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt kranier. Sundhedsstyrelsen anbefaler dog ikke brug af puder eller andre hjælpemidler til dette brug.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan fornemme at du er lidt ked af de ting din sundhedsplejerske har sagt til dig og det er problematisk at du ikke føler at hun tror dig .. måske skulle du sige det til hende. Det lyder jo umiddelbart som om, at du gør dig rigtig mange gode overvejelser og risikoen for lejringsbetinget skævhed af din søns kranie har tilsyneladende været særlig stor hos jer lige fra fødslen. Du har derfor været meget opmærksomhed hele tiden, har søgt alternativ behandling osv. Derfor burde det efter min mening også være noget du og din sundhedsplejerske har talt om løbende og ikke noget som pludselig er et problem i 4 måneders alderen...

Jeg synes derfor du skal prøve at tale med hende om at du bliver ked af det, når du får fornemmelsen af at hun tror du lyver... Man kommer altid længst med dialog:o)

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.