Svar: Bekymret for vægt og trivsel
15. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dine pæne ord til mig:o)
Du har nævnt flere gange at din datter beskrives af alle som værende meget sensitiv og når jeg læser din beskrivelse af din datter og de problemer I har, så kan jeg godt forstå, hvis du synes det er rigtig svært en gang imellem.
Måske kender du til det man kalder for High Need babies? Din pige kan faktisk godt høre til denne 'kategori' af børn. Egentlig er det forkert at give børn sådanne betegnelser, men når jeg gør det, så er det fordi jeg ved at det hjælper utroligt mange forældre at vide, at denne slags børn findes. Det er altså ikke dig som mor, der gør noget galt eller ikke kan finde ud af tingene. Og det er heller ikke fordi der er noget galt med din datter, men hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er altså måden hun er på.
Disse high need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Præcis som du beskriver - du ved at hun er sulten, for det er 4 timer siden hun har spist sidst, men alligevel tager hun kun lidt af flasken. Andre dage så tager hun pludselig en større mængde, sluger 120-140ml... hvorfor skal hun så stritte imod den flaske - det er jo frustrerende for jer begge...? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme, hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Når jeg ser på din datters vægtøgning fra fødslen, så er hun ½ kg fra at have fordoblet sin fødselsvægt. Hun vejede 2750g og vejer nu 3½ måned gammel 5000g - det er faktisk okay, men det er selvfølgeligt vigtigt at hun fortsat tager på og derfor er det også vigtigt at du forsøger at få hende til at spise.
Nogle gange er man nødt til at tilbyde barnet en ekstra flaske i søvne - det kan være sen aften eller tidlig morgen, simpelthen fordi de sovende bedre accepterer og ikke protesterer. Nogle gange må man forsøge med anden erstatning, andre flaskesutter osv. Hvis grøn allomin ikke dur (den er måske lidt sur) så kan I forsøge med Hipp, som har en lidt sødere smag eller I kan prøve med Nan H.A. hvis det viser sig at hun er gladest for Nan, som hun kender. Nan H.A. anbefales til børn med forstoppelse...
Der er noget fornuftigt i at give hende mad, når hun selv beder om det og ikke presse hende eller nøde hende hele tiden. Det er vigtigt fordi hun ikke må blive så træt af flasken at hun afviser den helt. Det vil sandsynligvis også være sådan hos jer, at du skal begynde med skemaden, når hun er 4 måneder gammel og ikke vente for længe - hun har sandsynligvis behov for en pause fra flasken en gang imellem og så må skemaden være hendes måde at få lidt ekstra proteiner og ekstra energi.
Det hjælper nogle gange at give flasken imens hun ligger ved siden af dig, ligger på dit skød, ligger i sin barnevogn, imens hun ligger i sengen eller måske på puslebordet. Det er nogle gange sådan at disse børn protesterer mod at blive holdt i favn. Det hjælper også nogle gange at lade dem sidde op, kigger lidt ud i rummet imens de får flaske og derfor kan de f.eks. godt lide at spise af flasken imens de sidder i autostol eller skråstol.. Det kan være et frygteligt menageri at finde ud af hvordan, men jeg fornemmer helt klart ud af dit brev, at du gør det rigtig godt.
500-600ml er umiddelbart nok til at dække hendes behov og du må tro på at det er sådan det må være. Du må se på hvordan hun i øvrigt har det, udvikler sig, trives osv. Når lægen har spurgt til om hun har sure opstød, så er det sandsynligvis fordi lægen overvejer om hun kunne have det der hedder refluks. Dette vil man nogle gange gå ind og behandle medicinsk og man kan også måle surhedsgraden i maveindholdet og finde ud af om det er sådanne ting, som spiller ind hos jer. Det kan være helt relevant.
Jeg synes derfor du skal prøve at tale med lægen om hvad det er for tanker hun har gjort sig i den forbindelse og jeg synes også du skal tale med lægen om hvad et acceptabelt indtag af mælk er - hvor går grænsen. Det må give dig noget ro, at få en mængde sat på, så du ikke behøver blive helt urolig, den dag, hvor hun så ikke spiser særlig meget.
Det er rigtigt at maven skal holdes igang og det er vigtigt at hun ikke har hård mave. Modsat skal der jo også noget ind for at der kan komme noget ud og man må jo sige at der er forskel på om et barnet spiser 550ml eller 850ml på et døgn... Du må derfor se på hvordan afføringen er i konsistens mere end i mængde. Afføringen skal helst være lidt grødet, ikke for formet og hård - modsat, så ved jeg også at børn der som din datter spiser små mængder, jo suger rigtig meget til sig af det de får og derfor også ofte får lidt mere tendens til fastere afføring... Hmm, at din datter ikke har ondt og ikke virker generet af det, må derfor være vigtigt lige her...
Laktulosen kan gives sammen med lidt mælk, men det kræver naturligvis at I så sikrer jeg at hun drikker det hele...
Det er klart at du har brug for at komme lidt ud (jeg håber håret blev rigtig godt:o)) Når man har en pige som jeres, så kan man som forældre let få en følelse af ikke at slå til. På den ene side, så kræver barnet rigtig meget stimulation. Hun har brug for at I aktiverer hende, er om hende hele tiden og på den anden side, så får hun let for mange indtryk, kan ikke bearbejde alt det hun oplever og alt bliver pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Derfor skal du også give dig selv mulighed for at komme lidt væk og for at tænke på dig selv en gang imellem. Det er rigtig godt at far tager det stille og roligt - super godt! Lad ham derfor endelig tage over en gang imellem, trille hende en tur eller andet, så du kan få en pause. Det har I alle behov for.
Det var en masse tanker herfra. Som udgangspunkt må du altså forsøge at følge din datter, forsøge ikke at presse hende - hun må ikke blive træt af flasken og så må du overveje om ikke hun, når hun bliver 4 måneder skal prøve at have lidt grød med en ske... Indtil da må du forsøge med flaske, stillingsskift, anden modermælkserstatning, tale med lægen om min. indtag osv. og så sige til dig selv at du gør det rigtig godt!
Rigtig god påske til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske