Svar: Tandbørstning, modermælkserstatning og falde i søvn

6. marts 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Det lyder bestemt som om at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng i øjeblikket, både motorisk og mentalt... det er lidt af en udfordring, men I gør jer allerede rigtig mange og gode overvejelser:o)

Med hensyn til tandbørstning, så er det rigtigt at det meget hurtigt kan virke som et overgreb og det kan være svært at finde balancen. I ved jo hvor vigtigt det er at få de tænder børstet, men jeres dreng er for lille til at få det forklaret. Børstes det skal de dog helst, og derfor er det nogle gange nødvendigt at holde barnet imens. Det bedste er dog, hvis det kan undgås og man kan finde en anden løsning.

Han har jo en alder nu, hvor han gerne selv vil deltage mere - han lukker munden, når han skal spise, han protesterer mod at få en ren ble og vil ikke ligge på puslebordet, han rejser sig i sengen, når han skal ligge ned og så vil han heller ikke have børstet tænder... Det høre på sin vis alderen til og alle ting skal jo gøres. Han skal jo have mad, have en ren numse, have tøj på osv. selvom han ikke altid synes det er det, han har mest lyst til og så må man som forældre gøre det så godt man nu kan med respekt for hans person, men samtidig ud fra det man nu ved bedst, fordi man er den voksne.

At børste tænder kan gøres ret hurtigt, nogle gange hjælper det at gøre det på skødet, nogle gange at sidde på et bord, andre gange at ligge i sengen imens, atter andre gange, hvis man bruger en elektrisk børste.. altså forsøge om man ved at indgå et kompromis kan få lov. Andre gange så lykkes det ikke, man kan være nødt til at holde lidt pause, så barnet glemmer tandbørstningen lidt og atter andre gange, så er man nødt til at holde barnet og få det overstået hurtigt - og så selvfølgelig kramme og nusse barnet og fælles glæde sig over når det er overstået...

Med hensyn til indtag af mme, så er det faktisk rigtig vigtigt at jeres dreng får de 400ml mme dagligt indtil han er 12 måneder gammel - hvis ikke han gør det, så skal I tilbyde ham jerntilskud. Derfor skal I overveje om I kan få de 400ml i ham uden at han behøver få dem om natten - kan de gives om aftenen og sen aften (inden i selv gå i seng) eller i stedet som en meget tidlig morgenflaske, kan I give en flaske i døgnet og så supplere op med mme af kop - vil han kunne drikke nok på denne måde? Det er således det, der må være afgørende for hvorvidt I kan skrue ned for flaskerne eller ej.

Den mængde mælk han indtager burde ikke have stor betydning på hans øvrige indtag af mad. Naturligvis er det vigtigt at han spiser først og så efterfølgende tilbydes flaske, så mælken ikke tager pladsen op for maden fordi den gives lige inden. Men når han ikke drikker mere end han gør, så burde det ikke spille så stor en rolle på hans madindtag.

Der er noget fornuftigt i det I skriver omkring at han sover igennem om natten - det er meget værd og en rigtig god rutine at bibeholde - en rutine som i forhold til jeres drengs alder må vægte højere end at få en flaske sovende om natten. Som udgangspunkt tænker jeg derfor ...

Annonce

... at det bedste for jer på sigt, måske ville være at tilbyde ham en flaske inden natten - hvor han så kan drikke 200ml, måske lidt mere? OM natten skal han sove og om dagen kan I så forsøge med lidt mme og ellers så give ham jern.

Da han er 9 måneder nu, må komælk godt udgøre en større del af hans indtag og i forhold til jeres situation må det være langt at foretrække, så de gode søvnrutiner om natten bibeholdes.

Mit råd til jer er derfor umiddelbart 1 flaske dagligt og så supplere op det I kan eller tilbyde jerntilskud. Giv ham forskellige komælksprodukter og så lade ham sove om natten.

Med hensyn til at falde i søvn, så er det rigtig flot set at det hos jer handler om motorisk uro og lysten til at lære at trække sig op og begynde at gå. Han gør det ikke for at være uartig eller irriterende - det er hans udvikling.

Det er en rigtig god idé at lære ham at sætte sig ned selv, både om dagen og i sengen og så skal I vurdere, hvad der mon vil virke bedst for jeres dreng.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Selvom han endnu ikke er så gammel, så vil en godnat sang eller en godnathistorie måske være en idé. Putte ham i hans seng og så sidde ved siden af sengen, synge lidt eller læse lidt for ham. Derefter kan han få lidt vand at drikke og så skal han puttes. Herefter forlader du værelset, men fortæller ham naturligvis at du kommer igen lige om lidt.

Udnyt tiden med at lave noget praktisk. Det kan være strygetøj, hvor du stiller dig i nærheden, så han kan se dig. Det kan være vasketøj som skal lægges på plads og derfor bliver båret ind i hans værelse - det er en måde at kunne gå til og fra uden at have fokus på ham og samtidig vise ham at du er der og at han roligt kan lægge sig til at sove.

Hvis han rejser sig op, så put ham roligt og kærligt ned igen. Fortæl ham sødt men også lidt bestemt at han skal sove nu. Og så kommer det der med at hans skal lære at lægge sig ned igen selv. Hvis du står i nærheden med strygetøj eller lignende, så kan du godt med ord sige til ham, at han skal lægge sig ned. Netop det at han selv gør det er også en del af processen i at lære at falde i søvn i sin seng og acceptere at skulle ligge der.

Hvis og når du går fra ham, så gør det kortvarigt og lad være at forlænge tiden. Det er okay at han protestere, gå tilbage og bekræft at I ses igen, at han trygt kan lægge sig til at sove, at du er der, passer på ham osv. og gå så igen. Gå også tilbage til ham selvom han ikke græder.

Hvis han græder ulykkeligt, rejser sig, står med armene frem mod dig "tag mig op", "gå ikke fra mig", så skal du naturligvis være der for ham og sidde der. Så er det hans behov og så er det ikke nu at I skal "søvntræne". Så må man nogle gange tage ham op, sidde med ham, vugge ham osv. som I også forsøger. Nogle gange vil det bedste være at tage ham med ind i stuen, vente til han på ny viser træthedstegn og virker parat og så prøve igen. Eller du må blive siddende hos ham, til han er helt rolig og falder i søvn med dig i hånden.

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.