Svar: Hård mave efter skemad

4. marts 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det sker desværre tit at børn i overgangsperioden, hvor deres tarmsystem skal vende sig til fastere mad, får problemer med med hård mave.

Det bedste du kan gøre i den forbindelse er at variere hans madindtag, så han får både grød og grøntsagsmos og så kan du som nu supplere med sveskemos og mos af andre frugter. Hold igen med banan, som kan virke lidt forstoppende.

Derudover vil det være en rigtig god idé at sikre ham væske. Væsken er med til at blødgøre afføringen i tarmene sammen med maden du giver ham. Giv ham derfor altid vand af kop sammen med skemaden, evt. ind imellem måltider også og tilbyd ham brystet så meget som du kan. Det er her også vigtigt at han ikke får så store mængder grød og mos, at han ikke har plads i maven til at drikke ved brystet efterfølgende. Det er således vigtigt at tilbyde ham små hyppige måltider, så der fortsat er plads til væske end at tilbyde ham få og store måltider.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan få ham til at ...

Annonce

... bevæge sig, du skal hjælpe ham med at trille omkring, tumle med ham, cykle med hans ben osv. så han bruger sig selv fysisk. Dette er vigtigt for at stimulere tarmbevægelserne - motion er generelt vigtigt for at vores mave fungerer.

Hvis intet af ovenstående hjælper så vil det være helt relevant at tilbyde ham laktulose. Det kan du købe i håndkøb på apoteket og han må som udgangspunkt få en ml pr kg han vejer. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg, så kan du give ham 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Det er normalt en god idé at tilbyde det to gange dagligt og så må du regulere lidt op og ned efter hvordan hans afføring fungerer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er helt normalt kun at have afføring hver anden dag, men han må ikke have ondt og græde, når han har afføring. Hvis han er forstoppet er der risiko for at han ikke spiser og på den måde kan det have stor betydning for hele hans velbefindende. Derfor er det vigtigt at holde maven igang.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!