Svar: Hård mave efter skemad
4. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det sker desværre tit at børn i overgangsperioden, hvor deres tarmsystem skal vende sig til fastere mad, får problemer med med hård mave.
Det bedste du kan gøre i den forbindelse er at variere hans madindtag, så han får både grød og grøntsagsmos og så kan du som nu supplere med sveskemos og mos af andre frugter. Hold igen med banan, som kan virke lidt forstoppende.
Derudover vil det være en rigtig god idé at sikre ham væske. Væsken er med til at blødgøre afføringen i tarmene sammen med maden du giver ham. Giv ham derfor altid vand af kop sammen med skemaden, evt. ind imellem måltider også og tilbyd ham brystet så meget som du kan. Det er her også vigtigt at han ikke får så store mængder grød og mos, at han ikke har plads i maven til at drikke ved brystet efterfølgende. Det er således vigtigt at tilbyde ham små hyppige måltider, så der fortsat er plads til væske end at tilbyde ham få og store måltider.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan få ham til at bevæge sig, du skal hjælpe ham med at trille omkring, tumle med ham, cykle med hans ben osv. så han bruger sig selv fysisk. Dette er vigtigt for at stimulere tarmbevægelserne - motion er generelt vigtigt for at vores mave fungerer.
Hvis intet af ovenstående hjælper så vil det være helt relevant at tilbyde ham laktulose. Det kan du købe i håndkøb på apoteket og han må som udgangspunkt få en ml pr kg han vejer. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg, så kan du give ham 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Det er normalt en god idé at tilbyde det to gange dagligt og så må du regulere lidt op og ned efter hvordan hans afføring fungerer.
Det er helt normalt kun at have afføring hver anden dag, men han må ikke have ondt og græde, når han har afføring. Hvis han er forstoppet er der risiko for at han ikke spiser og på den måde kan det have stor betydning for hele hans velbefindende. Derfor er det vigtigt at holde maven igang.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske