Svar: Mad, motorik og søvn
2. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og dine søde ord til mig, jeg er glad for at høre at du kan bruge mine svar:o)
Det lyder som en rigtig god idé at begynde med 3 måltider skemad og nu hvor din dreng er 6 måneder gammel, så er det vigtigt at du tilbyder ham større variation af både grød og grøntsagsmos.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas, det er også okay. Han må godt begynde at få lidt sødmælk forstået på den måde at hvis det indgår i madlavningen så kan I alle spise det sammen.
Det betyder altså at hvis du laver kartoffelmos til jer alle sammen og den er lavet på sødmælk, så behøver du ikke lave speciel mos til ham. Du kan på samme måde lade ham få lidt sovs sammen med sin grøntsagsmos, så han må den måde får lidt mere smag. Ved at lade maden tage udgangspunkt i jeres får du mulighed for at give ham mere og mere variation - du kan f.eks. mose indmanden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) ned i grøntsagsmosen, du kan også give ham lidt laks sammen med stuvet spinat eller hvad I nu får at spise.
Grøntsagsmosen kan godt laves og holdes sig et døgn i køleskabet. Det vil således være fint at du laver mos om aftenen med udgangspunkt i jeres mad og så f.eks. serverer resten til frokost næste dag. Næste aften kan du så lave en ny portion.
Og som sagt må du gerne begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan soom sagt bruge indmaden af en frikadelle. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Du må gerne begynde med de grovere grødtyper, havregrød og øllebrød og stille og roligt også begynde med flerkornsgrød. Igen hjemmelavet eller grød du køber. Du kan give ham frugtmos på grøden eller bruge frugtsmos som dessert efter et grøntsagsmåltid en gang imellem og du må nu også gerne begynde at give ham frisk mos eller frisk frugt i hånden. Frisk mos kan f.eks. være en moden pære du moser med en gaffel og frisk frugt kan være stykker af pære, appelsin, melon, fersken eller lignende, som han kan sidde med i hånden.
Han må også gerne begynde at få lidt brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med selv. Du ved grove skorper lidt ligesom tvebakker - hvad I nu kan få hvor du bor.
En dag kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, står op omkring kl. 7-7.30
Morgen 8-8.30: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere mos der smager af noget, evt. en rest fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, hvis det passer jer bedst. Vand af kop, tilbydes brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden
Ammes og puttes til middagslur mellem 12-13
Eftermiddag 15: Ammes, tilbydes evt. lidt frisk frugt at sidde med i hånden.
Sen eftermiddag 16.30-17: Powernapper evt. 30-45 minutter afhængigt at hvor meget han har sovet i løbet af dagen, begynder måske at kunne springe denne lur over nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Kan evt. tilbydes lidt frugtmos til dessert. Vand af kop.
tilbydes brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med i hånden.
Puttes til natten med amning mellem 19-20 afhænger af hvor meget han har sovet om dagen. Hvis han sover sen eftermiddag, så puttes han senere end hvis han springer den sene powernap over
Sen aften 23: Ammes
Nat 23-05: Forsøge om amning kan undværes, evt. lade far tilbyde vand i stedet eller give ham brystet med forsøg at gøre det kortvarigt, trække vorten ud så han ikke fylder sig med mælk men kun trøstes og hjælpes til at finde roen. Han er så gammel nu at han ikke længere behøver mælk midt nat, men kan få sit behov for mælk dækket om dagen.
Det vil i den forbindelse være en god idé, hvis jeres dreng kunne sove i sin egen seng, simpelthen fordi det er naturligt at han søger brystet ekstra meget, når I ligger tæt sammen. Han kan dufte og fornemme din mælk og derfor er det naturligt at han ammer mere, når I sover samme sted.
Mange forældre har glæde af at fjerne tremmesiden fra sengen og stille sengen helt op til forældrenes seng. På den måde kan barnet ligge i sin egen seng om natten og man kan som mor fortsat give barnet en hånd, hjælpe med at skrifte side og blive lagt igen, uden at man behøver stå op om natten. På sigt kan barnet så lære at sove videre uden forældrenes hjælp og føler sig tryg ved sengen og det at sove der.
Du kan overveje om du kan få ham til at spise lidt mere ved brystet i løbet af dagen, så han får tilbudt begge sider og derfor ikke behøver søge brystet ekstra om natten. Det er således ikke et spørgsmål om at du skal amme hyppigere om dagen, men at du skal forsøge at sikre dig at han spiser tilstrækkeligt med mælk, de gange han tilbydes brystet. Det kan dog sagtens tænkes at han er rigeligt fyldt op med mælk fra kun et bryst - men du kan overveje og evt. forsøge for at se om det gør nogen forskel.
Du kan på sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk downloade deres bog "Mad til spædbørn og småbørn" hvor du kan læse sst.´s retningslinier til forældre omkring mad. Heri finder du også opskrifter osv. og kan se, hvad du kan tilbyde din dreng hvornår.
Med hensyn til motorik, så er det rigtig fint og helt alderssvarende at din dreng nu har fat i sine tæer og i den forbindelse er begyndt at trille fra ryg til mave. Det er rigtig godt og super at du har lavet nogle øvelser og bevægelege med ham som har motiveret ham til det. De fleste børn vil starte med at vende fra mave til ryg og derefter fra ryg til mave - men nogle børn gør det i omvendt rækkefølge og det er helt okay. Når din dreng ligger på maven, så hjælp ham med at holde hænderne under sig og hjælp ham med at få overbalance med hovedet, så han finder ud af at trille.
Hold noget legetøj eller lignende, som han kan kigge op og bagudefter og på den måde finde ud af at dreje sig fra maven og videre om på siden. Sørg for at svinge ham, gynge ham, give ham luftture osv. da det stimulere hans balancecenter og er vigtigt for hans udvikling fremover.
Jo mere på maven han ligger jo stærkere bliver han og når han drejer fra ryg til mave, så skal han også nok begynde at trille fra mave til ryg. Men det er fint at du tumler med ham og forsøger at hjælpe ham og motivere ham, så han kommer igang med det nu.
Nogle børn er hurtige til det motoriske andre til det verbale og hos jer lyder det som om at jeres dreng har brugt rigtig meget krudt på at kommunikere verbalt. De fleste børn er f.eks. 8 måneder inden de pludrer i stavelser og siger "da-da" og "ma-ma"... Så det kan godt være at jeres dreng ikke er så hurtig til at trille, men så gør han noget andet og det er helt naturligt at han ikke kan det hele på en gang:o)
Med hensyn til at sove på maven, så synes jeg ikke I skal lægge ham til at sove på maven før I ved at han kan vende sig. Når først han kan vende sig i søvne, så er der ingen problemer med at lade ham selv finde en god stilling at ligge i og så lade ham sove videre i den. Det er så længe barnet ikke er i stand til selv at skifte stilling, vende og dreje sig, at der er risiko for vuggedød.
Hvornår barnet bør have sit eget værelse er helt afhængigt af hvordan man sover bedst og hvad muligheder man har. Nogle gange forstyrrer man hinanden for meget og så er det godt at sove hver for sig. Jeres dreng har en naturlig uro, drømmer, flytter på sig, smasker og søger om natten hvilket ikke er ensbetydende med at han nødvendigvis behøver mad. Hvis man som mor tolker hans uro som behov for amning, så kan det være en fordel at flytte ham til eget værelse. Når man ligger hver for sig, så vil du automatisk ikke tilbyde ham brystet så tit, men vil give ham mulighed for selv at komme videre i sin søvn, finde ud af at skifte søvnfase uden hjælp.
Andre gange virker det trygt og beroligende at sove sammen og så er det hvad fungerer bedst.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske