Mad, motorik og søvn

2. marts 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mad, motorik og søvn

Kære Helen

Så er min lille søn lige blevet et halvt år og det tænkte jeg, at jeg kunne fejre med en masse spørgsmål til dig :-)

Vi bor som tidligere skrevet i udlandet, og det er derfor ikke altid til at få de råd og vejledning, som jeg synes, jeg har behov for - så tusind tak for dig og din hjemmeside.... som førstegangs mor er det utroligt befriende at læse din tilgang til børn. Det hjælper meget, når det engang imellem synes lidt svært....

Mine spørgsmål handler denne gang om mad, motorik og søvn - det er vist de gængse emner for hans alder :-)

Mad:
Vi er kommet godt i gang med ske-maden, og vores dag ser nogenlunde sådan her ud:

kl 7: vågner

mellem 8 og 8.30: ammes (tager kun det ene bryst)

kl 9: puttes til formiddagslur - sover mellem 40 min. og 1½ time

mellem 11 og 11.30: grød med frugtmos (han spiser ca. ½-1 dl) samt vand af tud-kop (som han er meget glad for). Han ammes efterfølgende, men tager ofte ikke så meget.

mellem 12 og 13: puttes til middagslur - sover mellem 40 min. og 1½ time. Hvis han tog en kort formiddagslur, tager han en lang middagslur og omvendt, så han stort set altid sover en gang 40 min og en gang 1½ time på de to lure.

mellem 14.30 og 15: ammes (tager kun det ene bryst)

mellem 16.30 og 17: puttes til sen lur - sover 40 min.

kl. 18: grøntsagsmos (spiser 3/4-1 dl) efterfulgt af frugtmos (ca. ½ dl) og vand af tud-kop. Ammes ikke efterfølgende, da han snart skal god nat ammes.

mellem 19 og 20: natputtes og ammes (tager begge bryster)

ca. 22.30: ammes i søvne (et bryst)

Mellem 22.30 og kl. 8 ammes han to gange - ikke på faste tidspunkter....

Mine spørgsmål er følgende:
Nu hvor han er fyldt 6 måneder, vil jeg gerne skifte kl 8 måltidet ud med grød efterfulgt af amning - er det ok at gøre?

Skal dagsrytmen ændres på anden vis, nu hvor han er 6 måneder?

Jeg ville gerne nøjes med at amme ham en gang mellem kl. 22.30 og kl. 8 - er det realistisk og vil han i givet fald få mælk nok? Han virker ganske sulten begge gange, men jeg synes ofte at den sidste amning kommer til at ligge så tæt på morgenmaden kl. 8, at han ikke altid har den store appetit her...så kan jeg komme ned på kun en amning - og har du gode råd til, hvordan?

Han får både købemad og hjemmelavet mad. Når jeg laver grød og grøntsagsmos selv, så tilsætter jeg MME. Hvor længe kan grøden og mosen holde sig i køleskabet? ...

Annonce

... Hvis jeg f.eks. laver grøntsagsmos til aftensmad den ene dag, kan jeg så bruge resten af portionen til aftensmad dagen efter, når den har stået i køleskab hele tiden?

Kan du evt. henvise til en oversigt over, hvornår han må få hvilke madvarer? Hvis muligt gerne en, med mange forskellige fødevarer på....

Motorik:
Jeg er ikke helt klar over, hvad jeg kan forvente mig her.... men jeg synes han er/har været lidt lang tid om at komme i gang med fødderne.... Han udviser ikke rigtigt nogen interesse for at komme til at trille.

Det er først for nyligt at han er begyndt at vende sig fra ryg til side (og nogle gange helt om på maven) og ligge med fødderne i vejret og tage fat om dem med hænderne. Det er kommet efter, at vi har øvet en hel del med at cykle med benene, lavet sanglege med fødderne, givet ham farvestrålende strømper på, trillet ham fra side til side, lagt ham med legetøjet lige uden for rækkevidde, så han blev nødt til at bevæge sig efter det osv.

Men når han ligger på maven (hvad han gør en stor del af sin vågne tid), så viser han ingen tegn på at ville vende sig om på siden eller på ryggen. Hvornår bør han kunne? og hvordan kan jeg i givet fald hjælpe ham?

Hænderne og det verbale er vist ganske fint med. Han begynder at kunne holde fast i to forskellige ting på en gang, og det meste i tilværelsen mødes med et meget udtryksfuldt "da-da". Han kan også sidde selv et par minutter før han mister balancen...

Søvn:
Tidligere sov han rigtigt dårligt og vågende ca. en gang i timen om natten. Dette problem her vi (delvist) løst ved at flytte ham over i vores seng. Her sover han meget bedre og også længere stræk (2-3 timer). Han vågner dog stadig nogle gang om natten, hvor han prutter, og det gør ham ked.

En af årsagerne til at han sover bedre i vores seng synes at være, at han her bedre kan ligge på siden frem for på ryggen. Allerbedst synes dog at være at sove på maven.... men må han det, når han ikke rigtigt selv kan finde ud af at vende sig fra mave til side?

Vi har det egentligt ganske fint med at han sover i vores seng - bortset fra at han til tider er noget urolig. Kan man sige noget om, hvornår det så at sige er "klogt" at han sover i sin egen seng? og tilsvarende kan man så sige noget om hvornår han så at sige "bør" flyttes ind på sit eget værelse?

Som sagt en masse spørgsmål....håber det går.... :-)

Venlig hilsen
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder