Svar: For lille vægtstigning?
2. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Tillykke med jeres lille pige:o)
Jeg er desværre nødt til at give jeres læge ret i at jeres datters vægtstigning er for lille - hun tager ikke nok på. Selvom børn der er større end gennemsnittet ofte ikke øger deres vægt helt på samme måde som mindre børn, så bør de fortsat tage ca 200g på om ugen. Det er normalt at børn taber sig de første dage efter fødslen, men 10 dage gamle skal de meget gerne være på fødselsvægten igen og derefter skal de meget gerne tage ca 200g på om ugen...
Du skriver ikke om du ammer eller om du giver flaske, men jeg går ud fra at du ammer og jeg tænker at man er nødt til at vurdere hvorfor din datter ikke tager mere på end hun gør. Jeg kan regne ud af jeres datters gennemsnitsvægt om ugen ligger på ca 70g og det er desværre alt for lidt:o(
Måske drejer det sig om forkert sutteteknik, så hun ikke stimulerer og tømmer brystet korrekt, måske skal du have øget din mælkemængde og hun skal spise tiere end hun gør... Der kan være rigtigt mange årsager.
Men helt overordnet set, så tænker jeg at din datter på en eller anden måde skal have noget mere mad. Du er derfor nødt til at få hjælp til at vurdere din amning, din datters sutteteknik ved brystet osv. og så vil det være helt relevant at supplere din amning med en flaske. Supplementet kan være i forlængelse af hver amning og det kan være som erstatning for en til to amninger i døgnet... men ekstra mad skal hun have.
Skriv til mig igen, hvis du har brug for rådgivning omkring hvordan du kan øge din mælkemængde, supplere med flaske osv. Det er som sagt en helt relevant bekymring, at jeres datter ikke tager nok på - havde hun fuldt sin kurve havde hun vejet 5500g 7 uger gammel, altså et kg. mere end hun faktisk gør.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske