Svar: Brystbarn med maveproblemer
25. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Det lyder som en rigtig god idé at I tager det stille og roligt med skemaden og ikke går for hurtigt frem. Nogle børn har et lidt mere umodent tarmsystem end andre og det kan jo sagtens være at jeres dreng hører til dem.
Det er helt normalt at børn har afføring dagligt og ofte flere gange dagligt de første 6-8 uger, når de ammes. Men derefter begynder tarmene at nedbryde mælken på en anden måde og da der ikke er ret mange affaldsstoffer i modermælk, så kan der godt gå flere dage imellem barnets afføringer uden at det betyder noget. Det er således ikke unormalt at nogle børn kun har afføring en gang om ugen og det behøver ikke være problematisk.
Nogle gange så får barnet dog meget ondt i maven, græder og har synligt smerter og ubehag, det påvirker barnets lyst til at spise og påvirker således hele barnets trivsel. Derfor vil det nogle gange være nødvendigt at behandle barnet med lidt laktulose selvom barnet bliver ammet - fordi det er vigtigt at barnets tarme holdes igen, så barnet trives, spiser og har det godt.
Det er altid en god idé at vente med skemaden så længe som muligt. Det betyder at nogle børn har behov for skemad allerede i 4-5 måneders alderen, men mange kan godt vente med skemaden til de er knap 6 måneder gamle og måske det er tilfældet hos jer? Der er jo flere ting som gør sig gældende for hvornår man skal starte med skemad, og måske jeres dreng ville have bedre af en blidere overgang som lidt vælling? Tit så anbefaler man jo ikke vælling, men siger at barnet kan gå direkte igang med skemaden, men jeg tænker at netop hos jer, hvor der er tale om en dreng som ikke er så gammel og som synligt har problemer med at kapere skemaden, så ville lidt vælling måske være godt.
Normalt anbefaler jeg også at, når man starter med skemad, at man så giver det om dagen - formiddag eller frokost - og ikke om aftenen. Netop fordi hans mave skal arbejde på højtryk for at nedbryde maden og derfor sover han mere uroligt. Mange forældre tror at man skal tilbyde barnet skemaden om aftenen for at få barnet til at sove ekstra godt - men det virker faktisk lige modsat. Det er langt bedre at sørge for at fylde barnet ekstra op i løbet af dagen.
Derfor vil jeg umiddelbart anbefale jer at stoppe med skemaden og afvente at han bliver lidt ældre. Det vil være rigtig godt, hvis du om dagen kunne forsøge at lægge ham lidt hyppigere til brystet, så han fyldes ekstra godt op i dagtimerne. Meget gerne amme ham fra begge sider - tilbyde ham det ene bryst, lade ham spise godt derfra, skifte ham og så tilbyde ham toppen fra modsatte side, hvorefter han så kan puttes til en lur.
Hvis du ønske at tilbyde ham noget ekstra om aftenen, så prøv med lidt vælling - af en flaske eller af en kop.
Det er i øvrigt helt normalt at man kan se når børn har afføring - de bliver nemlig røde i hovedet og man kan se at de presser. Det er ikke ensbetydende med at der er noget galt, - det er bare et af de signaler de sender, ligesom de sender signaler når de er kede af det, trætte, frustrerede osv. Hvis jeres dreng havde en forsnævring af tarmen, så ville I højst sandsynligt ikke være i tvivl og med den alder han har nu, så ville bare det at drikke mælk og tage på i vægt, have været et problem. Det er de spæde børn som oftest har tarmproblemer.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske