Brev:
Brystbarn med maveproblemer
25. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Brystbarn med maveproblemer
Hej Helen
Har nu siddet og kigget i brevkassen for at se, om andre har fået svar på de spørgsmål, jeg har. Men jeg kan mest finde spørgsmål og svar vedrørende børn, der får mme og som har maveproblemer.
Min dreng er nu 4 mdr. og er så småt begyndt på lidt grød. Indtil han var 1 måned havde han afføring mindst en gang dagligt. Derefter begyndte der at gå flere dage imellem :-(
Vi har prøvet både kiropraktor, zoneterapi, massage, kamillethe osv. Det er ikke, fordi han virker vildt påvirket i løbet af dagen. Men det er tydeligt, at han har ondt, når han så endelig skal af med det. Når han har afføring, foregår det altid ved, at han lige har spist - sidder hos mig - og så starter han ellers med at trykke. Han bliver ofte meget rød i hovedet - og når der endelig "kommer hul", bliver bleen oftest mere end rigeligt fyldt...
Her imens han kun har fået bryst, har vi valgt at "lade stå til", fordi vi regnede med, at hans tarme "bare" skulle ordentligt igang. Men nu, hvor han har fået grød i nogle dage (han får ikke ret meget, fordi jeg er bange for at gå for hurtigt frem, når hans mave er så sart) - så er det begyndt at genere ham noget mere. Når han kommer i seng om aftenen, kan han godt falde i søvn hurtigt. Men efter max en halv time starter balladen. Han skriger og vrider sig - og det er tydeligt, at han har ondt. Vi er derfor startet på lactulose, og har givet ham 2 gange 3ml om dagen her de sidste dage. Alligevel er det nu 3 dage siden, han sidst havde afføring....
Mit hjerte kan næsten ikke bære at se ham have så ondt!!
Er der noget, vi kan gøre?? Ved godt, det er meget normalt, at børn har svært ved at komme af med afføringen i starten - men hvornår har de haft svært ved det for længe?? Og hvordan ved man, at der ikke er noget galt (forsnævring af tarmen)??
Mange hilsner fra en bekymret mor
Kristina