Svar: Manglende afføring og hård mave

21. februar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sanne

Det lyder som om at jeres dreng fortsat har problemer med maven og det lyder ikke af særlig meget med en tokrone knold afføring dagligt, når man er på fuld mme.

Derfor lyder det umiddelbart helt relevant at han tilbydes noget laktulose, men jeg kan godt forstå at han afviser det, for det smager jo vammelt, hvis man skal have så store mængder i munden dagligt... Kan I evt. tilbyde ham det i en flaske med lidt mælk? I skal naturligvis være sikre på at han så drikker indholdet op, ellers ved I jo ikke hvor meget han reelt har fået.

Har I prøvet andre former for erstatning for at se om det gør nogen forskel? Har I f.eks. prøvet Nan H.A. - her er proteinerne spaltet på en anden måde og det gør at tarmene arbejder og skal nedbryde mælken anderledes. Det er bestemt et forsøg værd hos jer.

Ellers så tænker jeg at så længe hans forstoppelse ikke går ud over hans indtag af mælk og så længe han ikke virker til at have ondt eller være påvirket af sin lidt hårde afføring, så er det jo også vigtigt at give ham lidt ro... Når han bliver 4 måneder kan han jo begynde at få lidt skemad, som måske vil kunne sætte lidt gang i maven på en anden måde. Hvor meget I skal gøre ud af det nu, afhænger således af, hvor påvirket du i hverdagen oplever at din dreng er.

Du kan tale med jeres læge om hvorvidt det kunne være relevant at I forsøgte at give jeres dreng Movicol. Der findes forskellige former for afføringsmiddel, det der hedder laktsantia. Både movicol og laktulose hører under gruppen 'osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at gøre afføringen blød, så barnet lettere kommer af med det. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne.

De mave-tarm læger, som jeg har talt med, har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det vigtigste ...

Annonce

... er at holde gang i børnenes maver, da det har enormt stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling. Mange børneafdelinger bruger movicol og det er ifølge lægerne et rigtig godt præparat. Men det er dog forholdsvis nyt og derfor er erfaringen med det endnu ikke så stor.

Læser man Lægemiddelstyrelsens produktresume fra den 10. april 2007 angående movicol, så anbefales dette ikke til børn under 12 år, da erfaringen med behandlingen på børn er utilstrækkelig. Jeg ved dog at man på børneafdelinger rundt om i Danmark bruger Movicol til børn under 2 år, men aldrig under 6 mdr´s alderen. Dette skyldes Movicols indhold af elektrolytter, som man skal være sikker på kan udskilles via barnets nyrer.

Movicol er et pulver som normalt skal opløses i vand og man skal naturligvis sikre sig at barnet ikke får vand i en mængde der går ud over barnets mælkeindtag og dermed barnets trivsel. Når det er sagt, så er det jo også sådan at netop væskeindtag er vigtigt i forhold til behandling af forstoppelse og det er også derfor jeg tænker at I måske ville kunne drage nytte af at give jeres dreng lidt kogt vand med laktulose i...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Da jeres dreng endnu ikke er særligt gammel, så synes jeg det er relevant at I drøfter problemstillingen med lægen. Det er vigtigt at jeres dreng har det godt og trives på alle måde.

Med hensyn til laktulose, så vil jeg lige sige, at det ofte vil være fornuftigt at trappe lidt op og ned og ikke stoppe fra den ene dag til den anden. Det vil sige at hvis I giver laktulose og oplever at jeres dreng stadig har hård afføring, så giver I lidt mere, hvis I oplever at afføringen er tynd, så giver I lidt mindre.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og hvis jeres læge fortæller jer nyt om movicol som jeg ikke kender til, så må I meget gerne fortælle mig om det:o)

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S