Svar: Manglende afføring og hård mave
21. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Det lyder som om at jeres dreng fortsat har problemer med maven og det lyder ikke af særlig meget med en tokrone knold afføring dagligt, når man er på fuld mme.
Derfor lyder det umiddelbart helt relevant at han tilbydes noget laktulose, men jeg kan godt forstå at han afviser det, for det smager jo vammelt, hvis man skal have så store mængder i munden dagligt... Kan I evt. tilbyde ham det i en flaske med lidt mælk? I skal naturligvis være sikre på at han så drikker indholdet op, ellers ved I jo ikke hvor meget han reelt har fået.
Har I prøvet andre former for erstatning for at se om det gør nogen forskel? Har I f.eks. prøvet Nan H.A. - her er proteinerne spaltet på en anden måde og det gør at tarmene arbejder og skal nedbryde mælken anderledes. Det er bestemt et forsøg værd hos jer.
Ellers så tænker jeg at så længe hans forstoppelse ikke går ud over hans indtag af mælk og så længe han ikke virker til at have ondt eller være påvirket af sin lidt hårde afføring, så er det jo også vigtigt at give ham lidt ro... Når han bliver 4 måneder kan han jo begynde at få lidt skemad, som måske vil kunne sætte lidt gang i maven på en anden måde. Hvor meget I skal gøre ud af det nu, afhænger således af, hvor påvirket du i hverdagen oplever at din dreng er.
Du kan tale med jeres læge om hvorvidt det kunne være relevant at I forsøgte at give jeres dreng Movicol. Der findes forskellige former for afføringsmiddel, det der hedder laktsantia. Både movicol og laktulose hører under gruppen 'osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at gøre afføringen blød, så barnet lettere kommer af med det. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne.
De mave-tarm læger, som jeg har talt med, har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det vigtigste er at holde gang i børnenes maver, da det har enormt stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling. Mange børneafdelinger bruger movicol og det er ifølge lægerne et rigtig godt præparat. Men det er dog forholdsvis nyt og derfor er erfaringen med det endnu ikke så stor.
Læser man Lægemiddelstyrelsens produktresume fra den 10. april 2007 angående movicol, så anbefales dette ikke til børn under 12 år, da erfaringen med behandlingen på børn er utilstrækkelig. Jeg ved dog at man på børneafdelinger rundt om i Danmark bruger Movicol til børn under 2 år, men aldrig under 6 mdr´s alderen. Dette skyldes Movicols indhold af elektrolytter, som man skal være sikker på kan udskilles via barnets nyrer.
Movicol er et pulver som normalt skal opløses i vand og man skal naturligvis sikre sig at barnet ikke får vand i en mængde der går ud over barnets mælkeindtag og dermed barnets trivsel. Når det er sagt, så er det jo også sådan at netop væskeindtag er vigtigt i forhold til behandling af forstoppelse og det er også derfor jeg tænker at I måske ville kunne drage nytte af at give jeres dreng lidt kogt vand med laktulose i...
Da jeres dreng endnu ikke er særligt gammel, så synes jeg det er relevant at I drøfter problemstillingen med lægen. Det er vigtigt at jeres dreng har det godt og trives på alle måde.
Med hensyn til laktulose, så vil jeg lige sige, at det ofte vil være fornuftigt at trappe lidt op og ned og ikke stoppe fra den ene dag til den anden. Det vil sige at hvis I giver laktulose og oplever at jeres dreng stadig har hård afføring, så giver I lidt mere, hvis I oplever at afføringen er tynd, så giver I lidt mindre.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og hvis jeres læge fortæller jer nyt om movicol som jeg ikke kender til, så må I meget gerne fortælle mig om det:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske