Svar: Ked af det i vuggestuen
19. februar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Frustrerede mor
Det er altid rigtig hårdt at skulle aflevere sit barn, når man oplever at barnet er ked af det. Der er jo mange ting som spiller ind og da jeg ikke kender jer, så ved jeg ikke, hvad det er som gør sig gældende hos jer. Jeg vil dog gerne give jer lidt generelle betragtninger og så må du selv vælge til og fra.
Din datters alder spiller naturligvis ind og jeg tænker at du har fuldstændig ret i at det hjælper, når hun begynder at gå. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår at du er der, når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til tid og derfor kan man ikke forklare hende at du kommer igen, når du har fri fra arbejde. Hun savner dig, det er helt naturligt og hun ved ikke at du kommer og hvornår du kommer.
Det er naturligvis vigtigt at der så er en anden der kan tage over, trøste hende, berolige hende og gøre hende tryg. Da din datter er så ked af at være i vuggestuen, vil det være rigtig godt, hvis der er en af pædagogerne som ligesom får til opgave at tage sig af jeres datter. Så hun ligesom kan føle sig tryg ved en person.
Jeg tænker dog også at problematikken omkring at det er en midlertidig institution kan være problematisk. Man kunne jo godt forestille sig at både forældre og pædagoger ikke går så helhjertet ind i tingene, når det ligesom kun er til 1. marts og det er naturligt, men selvfølgelig rigtig synd. Jeg tænker derfor at det godt kan ændre noget, at hun starter et nyt sted, fordi det jo vil være der, hun skal være fremover.
Det betyder at du sandsynligvis vil aflevere hende på en lidt anden måde end nu, det betyder også at pædagogerne der, måske vil engagere sig lidt mere i din datter... Bare en tanke:o)
Det bedste du kan gøre er at betrygge din datter i at du kommer igen, henter hende og er der for hende. Når du afleverer hende, så sørg for at hun bliver afleveret i favnen på en anden voksen, så du ligesom overgiver hende til en bestemt, som så har til opgave at trøste og betrygge din datter når du ikke er der.
Jeg håber og tror på at tiden vil arbejde for jer og at det bliver godt for jeres datter at komme et nyt sted, hvor hun forhåbentlig vil finde sig bedre til rette, fordi hun vil kunne fornemme, at det er meningen hun skal være der.
Håber du kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske