Svar: Problemer ved skiftning og bøvsning
18. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Kamilla
Tillykke med den lille dreng:o)
Det er som du skriver helt normalt at små børn græder, når de skal skiftes og have tøjet af. Når de har ligget inde i maven og været vant til at støde ind i noget og ligge på trang plads så er det utrygt for dem pludselig at kunne ligge på puslebordet og flagre frit med arme og ben.
Derfor er det en rigtig god idé kun at skifte noget af tøjet af gangen, sørge for at der er lunt i rummet og at håndklædet de ligger på er lunt og rart - præcist som du også gør.
Du skal også tænke på at din dreng forbrænder meget energi, når han ligger på puslebordet, skal skiftes, fryser lidt og samtidig ligger og græder. Det samme gælder, når han skal i bad. Derfor vil det være en rigtig god idé at du sørger for at amme ham, så han er mættet af mælk og derfor rolig inden du skifter ham og så sørger for at tilbyde ham brystet igen bagefter. Prøv derfor om en skiftning imellem amningen ikke vil gøre ham mere rolig.
Med hensyn til at bøvse, så er der nogle børn som prutter mere end de bøvser. Det er et problem, hvis de får mavekneb og græder meget, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Hvis din lille dreng har det fint og sover godt selvom han ikke er kommet af med en bøvs, så må det være sådan. Prøv at se om du kan få ham til at bøvse, og kan han ikke det og bare hænger slapt og mere eller mindre sovende, så put ham. Nogle gange vil børn så vågne op, smaske lidt, klynke osv. efter ca 40 minutter - så er det en bøvs der er å vej, som klemmer i maven. Så kan du tage ham op, lade ham bøvse og putte ham igen evt. med en sut.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske