Svar: Café au lait plet
18. februar 2008
Alder:
19 mdr.
Kære Tine
Café au lait pletter er så vidt jeg ved bare betegnelsen for et lysebrunt og afgrænset modermærke som ligger i hudens overflade. Det er den lysebrune farve, som har givet pletterne deres navn.
Det er helt normalt at have disse lysebrune pletter, nogle har et enkelt, andre har flere og de kan sidde overalt på kroppen. Der behøver således ikke være noget farligt eller problematisk i at have en café au lait plet.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at disse pletter nogle gange ses i forbindelse med forskellige sygdomme. Ofte vil barnet, hvis dette er tilfældet, ikke kun have en enkelt café au lait plet, men vil have flere siddende forskellige steder på kroppen. Og det lyder jo ikke til at være tilfældet hos jer. Da I ikke har fået andet at vide, end at det er en café au lait plet, så tænker jeg at det så er sådan det er. Det lyder ikke til at være farligt eller bekymrende, måske mest et kosmetisk problem...
Med hensyn til jeres datters indtag af rosiner, så er det meget vigtigt at I er opmærksomme på at hun ikke må få for mange af dem. Det anbefales at børn under 3 år ikke får mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
De små pakker rosiner, som man ofte køber og giver børnene med i madpakken mv. indeholder ca 14g rosiner, 3 pakker af disse er altså max, hvad barnet bør få om ugen.
Håber I er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske