Svar: Aftenritual, tænder og tandbørstning
18. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Martin og Lotte
Det lyder som om at Silas godt kan sove sammenhængende, når han er i stand til at sove godt fra ca. 19 til 24 - det er trods alt 5 timer sammenhængende. Spørgsmålet er derfor hvorfor han vågner hele natten igennem...
Det kan naturligvis godt handle om hans indtag af mad i løbet af dagen og det er i den forbindelse fornuftigt at se på hans indtag af mælk. Hvis han stadig ammes meget hyppigt, så vil det naturligt tage pladsen og lysten væk fra anden mad.
Derudover kan det også handle om hans motoriske udvikling. Mange børn i Silas' alder vil bruge sig selv rigtig meget, trille om på maven, krybe osv. og de øver sig også når de sover. Det betyder at de nemt få lagt sig i en ubekvemt stilling, som de ikke selv kan komme væk fra. Så når han vågner og sover uroligt, så kan det altså være fordi han motorisk har behov for hjælp til at skifte stilling og komme videre i søvnen. Dette skal ikke forveksles med behov for mælk om natten.
Det kan også handle om hans mentale udvikling, at han er ved at komme i separationsfasen, som de fleste børn kommer i mellem 7-10 måneders alderen. Her har han utrolig meget behov for at se jer, for at vide at I er der. Han forstår simpelthen ikke at I er lige inde ved siden af i stuen. De er meget tryghedssøgende og har behov for meget fysisk kontakt og nærhed. Derfor kan det være problematisk og lidt svært at skære især amningen inden sengetid væk i den alder...
Modsat, så kan det også være rigtig godt at gøre det nu, hvor alderen brager først rigtig igennem, når han begynder at kravle omkring og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. Så de urolige nætter er gode at gøre noget ved tidligt og ikke vente for længe... men det afhænger naturligvis af hvor han udviklingsmæssigt er henne.
Hvis han vil tage en flaske, så kan det være udmærket at forsøge at indføre nyt putteritual med den. Det er helt rigtigt at mælk efter tandbørstning ikke er optimalt og spørger man tandlægerne vil de naturligvis fraråde dette. Det er dog sådan, synes jeg, at hele familien jo skal fungere og det er de færreste børn som i 7 måneders alderen kan få en flaske eller blive ammet og så få børstet tænder og blive lagt til at sove og så sove til næste morgen tidlig - nogle kan, men ikke ret mange. De fleste børn vil stadig i den alder, have behov for mælk sen aften.
Der er dog nogen der fint kan og I er velkommen til at forsøge. Igen afhænger det jo så af hans indtag i løbet af dagen og I skal sikre jeg at han ikke indtager så meget mælk om dagen at det fylder for hans indtag af mad. Døgnet har jo næsten ikke timer nok så...
Modermælk er enormt sødt og lægger sig også om små børns tænder, når de ammes, modermælkserstatning er nok ikke værre. Men igen, ser man kun på tænderne, så er vand selvfølgelig det bedste. Da det er vigtigt for jer at far kan tage over ved sengelægning, så synes jeg det er en god idé at forsøge med en flaske mme inden natten og så må I se, om Silas kan sove med den eller om han har behov for en ekstra flaske eller amning inden midnat mod at kunne sove til næste morgen tidlig.
Og hvorfor så flaske.. jo fordi han i flasken vil kunne drikke måske 200ml mælk og han vil sutte og synke rytmisk ligesom han gør ved brystet. Det vil således give ham en helt anden ro inden han skal sove, end at drikke af en kop. I flasken vil han, hvis han får min. 400ml jernberiget mme dagligt, også blive dækket ind med sit jernbehov og I vil kunne undvære jerndråberne, som I ellers skal give ham. Flasken er derfor den oplagte erstatning for bryst.
Hvis han ikke vil tage flaske men holder fast i den ægte vare, så vil det være rigtig fint at give ham af kop. Som I skriver, så vil han ikke kunne blive puttet med den, men vil jo godt kunne få lidt ekstra mme, som måske vil mætte ham og gøre at han så sover lidt bedre.. igen sover han jo rigtig godt først om aftenen og vil I kunne få ham til at drikke mere omkring midnat af en kop?
I skal ikke medtænke kop eller flaske i forhold til institution ved 12 måneders alderen. Han lærer jo automatisk at drikke af en kop sammen med skemaden om dagen og børn som får flaske, bør kun få det til de er ca. 12 måneder gamle. Det vil sige, at I skal overveje, hvorvidt det overhovedet vil svare sig og er vigtigt for jer at introducere den nu. Hvis han var 9 måneder gammel, så ville jeg sige at det var unødvendigt, men nu, hvor han stadig er så lille, så er flasken en god idé, hvis du ikke vil amme.
Med den alder Silas har nu, vil det være godt at han kommer op på meget gerne 3 skemåltider, samt mere familiemad, det vil sige mere at sidde med i hånden selv og mere udgangspunkt i den mad I spiser.
Planen for et barn på 7-8 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 06: I kan forsøge at stå op uden amning og starte direkte med grød og så amme inden formiddagslur i stedet
Morgen 08: Havregrød, flerkornsgrød med frugtmos eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30 ½ banan eller anden frisk frugt, appelsinbåde, melon og lignende at sidde med i hånden, vand af kop
Evt. ammes og puttes til formiddagslur ca 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur evt med amning
Eftermiddag 16: En portion grød eller lidt frugtmos med mælk på, vand af kop. Igen frisk frugt at sidde med i hånden, brødskorper og lignende.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mosen gøres grovere, tilbyd ham kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde osv. at sidde med i hånden, giv ham ris, sovs, indmaden af en frikadelle og lignende. Vand af kop
Puttes til natten ca 19-19.30 med amning eller flaske
Sen aften 23-24: Amning eller flaske
Nat: Så vidt muligt ikke noget
Jeg håber mine overvejelser hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske