Svar: Aftenritual, tænder og tandbørstning

18. februar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Martin og Lotte

Det lyder som om at Silas godt kan sove sammenhængende, når han er i stand til at sove godt fra ca. 19 til 24 - det er trods alt 5 timer sammenhængende. Spørgsmålet er derfor hvorfor han vågner hele natten igennem...

Det kan naturligvis godt handle om hans indtag af mad i løbet af dagen og det er i den forbindelse fornuftigt at se på hans indtag af mælk. Hvis han stadig ammes meget hyppigt, så vil det naturligt tage pladsen og lysten væk fra anden mad.

Derudover kan det også handle om hans motoriske udvikling. Mange børn i Silas' alder vil bruge sig selv rigtig meget, trille om på maven, krybe osv. og de øver sig også når de sover. Det betyder at de nemt få lagt sig i en ubekvemt stilling, som de ikke selv kan komme væk fra. Så når han vågner og sover uroligt, så kan det altså være fordi han motorisk har behov for hjælp til at skifte stilling og komme videre i søvnen. Dette skal ikke forveksles med behov for mælk om natten.

Det kan også handle om hans mentale udvikling, at han er ved at komme i separationsfasen, som de fleste børn kommer i mellem 7-10 måneders alderen. Her har han utrolig meget behov for at se jer, for at vide at I er der. Han forstår simpelthen ikke at I er lige inde ved siden af i stuen. De er meget tryghedssøgende og har behov for meget fysisk kontakt og nærhed. Derfor kan det være problematisk og lidt svært at skære især amningen inden sengetid væk i den alder...

Modsat, så kan det også være rigtig godt at gøre det nu, hvor alderen brager først rigtig igennem, når han begynder at kravle omkring og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. Så de urolige nætter er gode at gøre noget ved tidligt og ikke vente for længe... men det afhænger naturligvis af hvor han udviklingsmæssigt er henne.

Hvis han vil tage en flaske, så kan det være udmærket at forsøge at indføre nyt putteritual med den. Det er helt rigtigt at mælk efter tandbørstning ikke er optimalt og spørger man tandlægerne vil de naturligvis fraråde dette. Det er dog sådan, synes jeg, at hele familien jo skal fungere og det er de færreste børn som i 7 måneders alderen kan få en flaske eller blive ammet og så få børstet tænder og blive lagt til at sove og så sove til næste morgen tidlig - nogle kan, men ikke ret mange. De fleste børn vil stadig i den alder, have behov for mælk sen aften.

Der er dog nogen der fint kan og I er velkommen til at forsøge. Igen afhænger det jo så af hans indtag i løbet af dagen og I skal sikre jeg at han ikke indtager så meget mælk om dagen at det fylder for hans indtag af mad. Døgnet har jo næsten ikke timer nok så...

Modermælk er enormt sødt og lægger sig også om små børns tænder, når de ammes, modermælkserstatning er nok ikke værre. Men igen, ser man kun på tænderne, så er vand selvfølgelig det bedste. Da det er vigtigt for jer at far kan tage over ved sengelægning, så synes jeg det er en god idé at forsøge med en flaske mme inden ...

Annonce

... natten og så må I se, om Silas kan sove med den eller om han har behov for en ekstra flaske eller amning inden midnat mod at kunne sove til næste morgen tidlig.

Og hvorfor så flaske.. jo fordi han i flasken vil kunne drikke måske 200ml mælk og han vil sutte og synke rytmisk ligesom han gør ved brystet. Det vil således give ham en helt anden ro inden han skal sove, end at drikke af en kop. I flasken vil han, hvis han får min. 400ml jernberiget mme dagligt, også blive dækket ind med sit jernbehov og I vil kunne undvære jerndråberne, som I ellers skal give ham. Flasken er derfor den oplagte erstatning for bryst.

Hvis han ikke vil tage flaske men holder fast i den ægte vare, så vil det være rigtig fint at give ham af kop. Som I skriver, så vil han ikke kunne blive puttet med den, men vil jo godt kunne få lidt ekstra mme, som måske vil mætte ham og gøre at han så sover lidt bedre.. igen sover han jo rigtig godt først om aftenen og vil I kunne få ham til at drikke mere omkring midnat af en kop?

I skal ikke medtænke kop eller flaske i forhold til institution ved 12 måneders alderen. Han lærer jo automatisk at drikke af en kop sammen med skemaden om dagen og børn som får flaske, bør kun få det til de er ca. 12 måneder gamle. Det vil sige, at I skal overveje, hvorvidt det overhovedet vil svare sig og er vigtigt for jer at introducere den nu. Hvis han var 9 måneder gammel, så ville jeg sige at det var unødvendigt, men nu, hvor han stadig er så lille, så er flasken en god idé, hvis du ikke vil amme.

Med den alder Silas har nu, vil det være godt at han kommer op på meget gerne 3 skemåltider, samt mere familiemad, det vil sige mere at sidde med i hånden selv og mere udgangspunkt i den mad I spiser.

Planen for et barn på 7-8 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 06: I kan forsøge at stå op uden amning og starte direkte med grød og så amme inden formiddagslur i stedet

Morgen 08: Havregrød, flerkornsgrød med frugtmos eller lignende, vand af kop

Formiddag 9.30 ½ banan eller anden frisk frugt, appelsinbåde, melon og lignende at sidde med i hånden, vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Evt. ammes og puttes til formiddagslur ca 10

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med i hånden, vand af kop.

Puttes til middagslur evt med amning

Eftermiddag 16: En portion grød eller lidt frugtmos med mælk på, vand af kop. Igen frisk frugt at sidde med i hånden, brødskorper og lignende.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mosen gøres grovere, tilbyd ham kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde osv. at sidde med i hånden, giv ham ris, sovs, indmaden af en frikadelle og lignende. Vand af kop

Puttes til natten ca 19-19.30 med amning eller flaske

Sen aften 23-24: Amning eller flaske

Nat: Så vidt muligt ikke noget

Jeg håber mine overvejelser hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne