Svar: Grød med drikkeklar erstatning og udmalkning af modermælk

7. februar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karin

Grød kan fint laves med drikkeklar modermælkserstatning, som købes på brik:

1/4-1/2 dl majsmel, ca 15-30g (afhængig af hvor tyk grøden skal være)
2 dl drikkeklar modermælkserstatning
Intet fedtstof

1. Pisk melet med drikkeklar modermælkserstatning i en
lille gryde.

2. Bring grøden i kog under piskning og kog ved svag varme
i ca. 2-3 min. Pisk ofte i grøden under kogning, ellers
brænder grøden let på.

3. Tag gryden af varmen og afkøl grøden lidt inden
servering.

4. Er grøden for tyk, tilsættes lidt ekstra drikkeklar
modermælkserstatning.

Når grøden laves uden vand og på 100 pct mme, så behøver man ikke tilsætte ekstra fedtstof. Opskriften her er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006.

Det lyder dejligt med en tur i byen en aften og at farmor kan passe sit lille barnebarn. Jeres datter kan få din udmalkede mælk af en kop eller af en flaske.

Med hensyn til udmalkning og opbevaring så kan du følge dette:

1) Vask dine hænder

2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.

3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.

4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.

5) Mælken fryses ned med det samme eller

6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.

Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet ...

Annonce

... mælk kan ikke gemmes.

Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den. Ryst den igennem inden du giver den.

Frisk, udmalket mælk i en ren beholder kan opbevares:

- 6-8 timer i stuetemperatur ved 19-22 grader.

- 3 døgn i køleskab ved 5 grader. Op til 5 døgn i køleskab ved 0-4 grader.

- 3-6 måneder i fryser ved -18 grader.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Optøet mælk, som ikke har været opvarmet, kan holde sig i køleskab i 1 døgn. Mælken må ikke fryses igen.

Hvis jeres datter ikke er vant til flaske, så er det ikke sikkert at hun vel tage den, heller ikke selvom du forsøger at øve en uge op til at hun skal passes. Hvis det gør dig godt at vide, at hun kan tage den, så må du gerne forsøge, men måske hun kun vil tage den, når du ikke er der - når andre muligheder ligesom er udelukket...

Når man går ind og erstatter en amning med flaske, så vil mælkeproduktionen hurtigt nedsættes. Det betyder ikke noget, hvis det kun er en enkelt dag, men hvis man flere dage i træk begynder at erstatte et ammemåltid med et flaskemåltid, så vil din mælkemængde nedsættes. Derfor vil jeg umiddelbart foreslå dig at du bare ammer som du plejer og så må farmor finde ud af, hvordan hun kan få din udmalkede mælk i den lille pige - af flaske eller af en kop...

Du må så forsøge at malke ud, så farmor har mælk nok at give hende imens I er væk. Da mælken ikke kan varmes igen og da der altid går lidt til spilde, så vil det være godt at du udmalker lidt ekstra eller at farmor som sikkerhed har en enkelt brik mme stående...

Når I er i byen, så vil det samtidig være godt, hvis du kunne malke ud i løbet af aftenen, måske bare en enkelt gang på det tidspunkt, hvor du normalt ville amme. Husk i øvrigt ikke at indtage for store mængder alkohol, så det kan nå at fordampe inden du kommer hjem og skal amme igen:o)

Håber dette hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor