Svar: Søvn og mad - endnu engang

6. februar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Vinnie

Det er rigtig godt at du spørger til din datters indtag af mad, for det er faktisk der I skal til at ændre lidt, - og jeg tænker at det vil have betydning for hendes nattesøvn.

Det er vigtigt at du først tilbyder hende mad og så derefter tilbyder brystet. Det er også vigtigt at hun nu tilbydes flere små måltider - hun skal altså have flere mellemmåltider end hun får nu, og så skal hun have mere mad at sidde med i hånden. Det betyder ikke så meget at hun spiser mos og middagsretter fra glas, det vigtigste er at hun spiser og synes det er dejligt og stille og roligt kan du så begynde at tilbyde jeres mad, som en del af det andet - forklaring følger.

En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning og sover videre

Morgen 8: Havregrød med frugtmos, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, det kan være frisk frugt i stykker eller frugtmos. Giv hende også en brødskorpe at sidde med, opbløde med spyt, gnave lidt i. Vand af kop

Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 1-1½ time

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, du må gerne købe den industrielle mad. Ved siden af skal du så begynde med lidt små brødhapsere. Du kan komme lidt af grøntsagsmosen på eller bare lidt smør. Det er kun små bidder, for at vende hende til det. Lad hende også sidde med agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Vand af kop.

Brystet tilbydes først, når hun har spist mad og ikke før. Brystet tilbydes, når du putter hende til middagslur mellem 13-14, hvor hun så kan sove 2-2½ time

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, Du kan evt også give lidt tykmælk eller lignende med frugtmos, men det skal være meget lidt 100ml, når hun ikke er ...

Annonce

... ældre. Giv hende også frisk frugt, appelsinstykker, melon, moden pære, fersken og lignende i hånden Vand af kop

Hun skal igen ikke ammes før I skal spise

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen må du gerne købe industriel mad, men forsøg så at blande med lidt af dit eget. Lav f.eks. kartoffelmos eller ris og kom grøntsagsblandingen på det. Hvis du køber pasta og kødsovs på glas, så kog lidt af jeres egne pasta og giv hende det ved siden af osv. så hun stille og roligt får lidt af jeres mad sammen med det du køber. Det er vigtigt at I spiser sammen om aftenen og at hun får jeres mad og hun må få stort set alt. Giv hende også kogte blomkål og broccolihoveder, som hun kan sidde med og gnaske i sig. Vand af kop og kan evt. få lidt frugtmos som dessert.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 24-06: Ingen amning, hjælp hende videre i søvnen som nu.

Som I kan se har jeg ændret på menuen for at sikre hende et større og bredere indtag, som er mere alderssvarende. Derudover er det vigtigt at I nu begynder at spise den samme mad og hun skal således ikke have øllebrød om aftenen, når I spiser kartofler, kød eller andet...:o)

Derudover har jeg ændret på hendes søvn og man kan naturligvis diskutere om hun skal vækkes eller ej, I må prøve at vurdere hvordan hun sover... Jeg tror dog at hun sover så længe om dagen fordi hun er vågen om natten (hun har jo søvn at indhente) og jeg tænker derfor at for at få hende til at sove hele natten, så er det nødvendigt at hun sover mindre om dagen - hun sover faktisk ret meget i forhold til sin alder...

Jeg håber at ovenstående plan giver jer et lille skub og en idé om en ændring i den rigtige retning:o) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla