Svar: Hvor længe kan jeg amme og hvornår pottetræne?
1. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
Du kan amme lige så længe både du og din dreng har det rigtig godt med det. Og du har fuldstændig ret i at det vil være rigtig godt at bibeholde amningen så længe som muligt, da det vil være beskyttende for din dreng, når I nu bor, hvor I bor.
Det er vigtigt at amningen ikke fylder så meget, at den tager pladsen og lysten væk fra rigtig mad, men det vil være helt okay og helt oplagt at du f.eks. bibeholde amningen inden din dreng skal sove om aftenen. Så kan du vurdere, om det vil være godt med en ekstra amning ud over det - både for at holde din produktion lidt ekstra ved lige, men også fordi det måske vil hjælpe og sikre din dreng lidt ekstra væske, hvis du ammer en gang i løbet af dagen. Det kunne f.eks. være en amning lige inden middagslur, når du er sikker på at han har spist, hvad han behøver.
Det vil også være en mulighed at du slet ikke ammer om dagen, men i stedet bibeholder en tidlig morgenamning, det er en dejlig måde at sove lidt videre på sammen og så amme din dreng når han skal puttes om aftenen. Det er bestemt ikke nogen dum idé at amme længere end et år, hvorimod flaskerne bør man stoppe med når barnet er omkring 1 år.
Med hensyn til pottetræning, så er det sådan at de fleste børn i Danmark ikke begynder med renlighed før de er omkring 3 år gamle. Først omkring denne alder vil de fleste børn kunne kontrollere deres vandladning og afføring.
En god regel er at når din dreng kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde. Og derudover, så er det bedste tegn til samarbejde at han selv meddeler at nu vil han ikke bruge ble mere, eller at han gerne vil prøve at sidde på toilettet eller potten.
Det er langt lettere at træne renlighed, når det er sommer, fordi barnet der kan gå uden ble. Det kan være en hjælp til at give barnet en fornemmelse af, hvad det drejer sig om, barnet kan direkte se at der kommer noget ud, samtidig med at barnet kan mærke hvordan det føles og bliver opmærksom på de følelser. Samtidig er det også vigtigt at barnet kommer på toilettet, når det skal og i vintermånederne, hvor der ofte er en del mere tøj på, så er det meget svært at når og så sker der flere uheld. Det er alt for synd for barnet. Hvordan det til den tid passer for jer, afhænger således helt af, hvor I bor til den tid:o)
Helt overordnet set, så er det meget bedre at lade barnet beholde sin ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.
Det vil også være sådan at børn ofte bliver renlige med vandladning før de bliver det med afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før de bliver det om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Jeres dreng er alt for lille til at man kan træne renlighed med ham, han er slet ikke nået til det stadie, hvor han begynder at fortælle at han gerne vil skiftes. Det skal han først lige opdage. Det kan godt være at han bliver lidt tidligere renlig end man ser i Danmark, hvis han går meget med numsen bar fordi I bor hvor i bor. Men stadig har han brug for tid og brug for rent fysiologisk at blive parat, og det kan der som sagt godt gå et par år med endnu:o) Det skal nok komme, men det skal være i hans eget tempo.
Hvorvidt man skal bruge potte eller toiletsæde afhænger helt af barnet og hvad barnet helst vil. Nogle børn vil helst på potte fordi de ser andre børn sidde på en sådan, andre børn vil hellere på toilettet fordi de vil være ligesom mor og far. Det må tiden vise. Lige nu skal I i hvert fald tage det roligt og ikke forcere noget, som han slet ikke er parat til:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske