Svar: Hvor er jeg trist i dag...
31. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære kære du
Hvor er det godt at du skriver til mig, - et eller andet sted må det også hjælpe dig at få tingene skrevet ned, at få sat ord på, få det ud:o) Men det er desværre ikke nok, du har brug for hjælp og mere end hvad jeg kan give dig...
Du bliver nødt til at ringe til din læge og fortælle hvordan du har det og så skal du tale med din mand, dine forældre eller hvem du nu har i din omgangskreds, der kan hjælpe og give en hånd med, så du får mulighed for at finde ro og overskud.
Det er utroligt vigtigt at du holder op med at have dårlig samvittighed og at du holder op med at bebrejde dig selv. Lad være med at stille så store forventninger til dig selv, tro på at du er en rigtig god mor og sig til dig selv at det f.eks. er okay at din dreng nogle gange falder i søvn til Albertes sange - det gør dig ikke til en dårligere mor!
Indstil dig på at der vil være både dage og dårlige dage og giv også dig selv lov til at synes at tingene er rigtigt hårde en gang imellem. Man behøver ikke rende rundt i en lyksagelig rus hver dag, men må faktisk gerne nogle gange synes det er helt vildt hårdt og man må godt have brug for bare at være sig selv.
Sig derfor til dig selv at det er okay at bede om hjælp. Hvis du ikke fortæller din mand og din familie, hvordan du har det, så har de ikke en chance for at hjælpe dig. Fortæl derfor også hvad du har brug for, hvordan de kan hjælpe. Det kan være praktiske ting, men det kan jo også være at du skulle alliere dig med din mor eller en anden, som kunne komme forbi, give din dreng en flaske og trille en tur med barnevognen et par timer - så du kunne lægge dig og sove imens.
Det kan også være modsat, at vedkommende passer din dreng hjemme hos jer og du kan tage ud et par timer. Det kan være du trænger til bare at gå en tur, mærke vinden i kinderne, blive blæst igennem. Det kan også være at du har brug for at shoppe, gå på cafe med en veninde, eller bare sætte dig på en række i biografen og se en god film for dig selv...
Sæt krav til din mand, få ham til at hjælpe med tingene, sørg for at få fordelt alle arbejdsopgaver. Jeg ved ikke hvad han laver, men lige nu bliver han nødt til at prioritere jer, sin kone og sine drenge og han er nødt til at arbejde mindre, hvis tingene hjemme skal fungere og du ikke skal gå helt ned med flaget. Vær derfor ærlig overfor ham og fortæl hvad du behøver af ham. Sæt også pris på det, når han hjælper dig, lad være at føle dig mindre værd, fordi du har brug for hans hjælp. for selvfølgelig skal I hjælpe hinanden.
Giv også jer selv mulighed for at have tid sammen som voksne, tid uden børn. Det er jo en stor fordel at du giver din mindste dreng flaske - andre må passe drengene og I forældre skal prioritere hinanden. Det er vigtigt og det er rigtig godt givet ud for tiden fremover.
Jeg ville rigtigt gerne kunne sidde ved siden af dig, holde om dig og give dig en skulder at græde ud ved. Den mulighed har jeg desværre ikke, men jeg håber at jeg her har hjulpet dig en lille smule videre. Tro på dig selv og alt det du gør og så vær ærlig for dine omgivelser om hvordan du har det. Søg hjælp.
Stort knus herfra:o) Pas godt på dig selv og pas godt på hinanden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske