Svar: Hvor er jeg trist i dag...

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære kære du

Hvor er det godt at du skriver til mig, - et eller andet sted må det også hjælpe dig at få tingene skrevet ned, at få sat ord på, få det ud:o) Men det er desværre ikke nok, du har brug for hjælp og mere end hvad jeg kan give dig...

Du bliver nødt til at ringe til din læge og fortælle hvordan du har det og så skal du tale med din mand, dine forældre eller hvem du nu har i din omgangskreds, der kan hjælpe og give en hånd med, så du får mulighed for at finde ro og overskud.

Det er utroligt vigtigt at du holder op med at have dårlig samvittighed og at du holder op med at bebrejde dig selv. Lad være med at stille så store forventninger til dig selv, tro på at du er en rigtig god mor og sig til dig selv at det f.eks. er okay at din dreng nogle gange falder i søvn til Albertes sange - det gør dig ikke til en dårligere mor!

Indstil dig på at der vil være både dage og dårlige dage og giv også dig selv lov til at synes at tingene er rigtigt hårde en gang imellem. Man behøver ikke rende rundt i en lyksagelig rus hver dag, men må faktisk gerne nogle gange synes det er helt vildt hårdt og man må godt have brug for bare at være sig selv.

Sig derfor til dig selv at det er okay at bede om hjælp. Hvis du ikke fortæller din mand og din familie, hvordan du har det, så har de ikke en chance for at hjælpe dig. Fortæl derfor også hvad du har brug for, hvordan de kan hjælpe. Det kan være praktiske ting, men det kan jo også være at du skulle alliere dig med din mor eller en anden, som kunne komme forbi, give din dreng en flaske og trille en tur med barnevognen et ...

Annonce

... par timer - så du kunne lægge dig og sove imens.

Det kan også være modsat, at vedkommende passer din dreng hjemme hos jer og du kan tage ud et par timer. Det kan være du trænger til bare at gå en tur, mærke vinden i kinderne, blive blæst igennem. Det kan også være at du har brug for at shoppe, gå på cafe med en veninde, eller bare sætte dig på en række i biografen og se en god film for dig selv...

Sæt krav til din mand, få ham til at hjælpe med tingene, sørg for at få fordelt alle arbejdsopgaver. Jeg ved ikke hvad han laver, men lige nu bliver han nødt til at prioritere jer, sin kone og sine drenge og han er nødt til at arbejde mindre, hvis tingene hjemme skal fungere og du ikke skal gå helt ned med flaget. Vær derfor ærlig overfor ham og fortæl hvad du behøver af ham. Sæt også pris på det, når han hjælper dig, lad være at føle dig mindre værd, fordi du har brug for hans hjælp. for selvfølgelig skal I hjælpe hinanden.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Giv også jer selv mulighed for at have tid sammen som voksne, tid uden børn. Det er jo en stor fordel at du giver din mindste dreng flaske - andre må passe drengene og I forældre skal prioritere hinanden. Det er vigtigt og det er rigtig godt givet ud for tiden fremover.

Jeg ville rigtigt gerne kunne sidde ved siden af dig, holde om dig og give dig en skulder at græde ud ved. Den mulighed har jeg desværre ikke, men jeg håber at jeg her har hjulpet dig en lille smule videre. Tro på dig selv og alt det du gør og så vær ærlig for dine omgivelser om hvordan du har det. Søg hjælp.

Stort knus herfra:o) Pas godt på dig selv og pas godt på hinanden.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor