Brev:
Hvor er jeg trist i dag...
31. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Hvor er jeg trist i dag...
Hej Helen
Jeg er i dårligt humør. Træt og ugidelig – ingen energi eller lyst på livet. Føler mig fanget i et sort hul, uden noget at glæde mig til. Kan ikke overskue dagligdagen og har bare lyst til at slukke på én eller anden knap og gå i sort.
Førhen var jeg glad om morgenen med lyst til en ny dag og et smil på læben. I dag bliver jeg bare i mere dårligt humør, hvis jeg tænker lidt frem... hverken tiden om to timer eller om 7 timer virker særligt tiltrækkende. Endeløse nætter – som starter ved 21 tiden og først slutter knap 12 timer senere giver måske 6 timers søvn afbrudt 5-6 gange. Dagene ligner hinanden, en kamp for at holde min 3 mdrs baby vågen og spise sig mæt i forhåbning om, at denne nat kunne blive bedre.
Skuffelse og nederlag og frustration, når det ikke lykkedes. Den evige kamp om at sove, klemme øjnene hårdt i, når han er lagt i barnevognen, prøve alle mulige og umulige anordninger for at sove, kun observere vejrtrækningen, drømme mig hen til dejlige steder, forestille mig endeløse sorte huller hvor øjnene ikke kan se – for at give op efter 1½ time, eller netop falde hen og blive vækket af babyalarmen efter 10 minutter.
Endeløse timer bøjet ind over tremmesengen – så tag dog den sut – for så at give op, tage barnet op og vugge lidt, give mere mad, bøvse af uden held, lægge ham igen, prøve med sutten, tage ham op og så videre... jeg orker simpelthen ikke mere.
Eftermiddagene, hektiske, når storebror kommer hjem og har savnet sin mor og finder hende uden overskud og med irritaion i stemmen, når han spørger om vi skal læse en bog eller om jeg vil hjælpe ham med noget: ikke lige nu, Jonas skal spise eller skiftes eller, eller,,, vi må vente til han sover. Derefter aftensmaden og multitaske for at få madpakkerne færdige samtidig og skolde flasker og finde tøj frem til næste dag, alt sammen inden aftensmaden bliver indtaget - så jeg kan komme i seng når Jonas bliver lagt.
Tristheden, der overvælder mig, når min store dreng så endelig falder i søvn til albertes sange og ikke til sin mors godnatsang og kærlige stryg over ryggen og formaninger til mig selv om, at i morgen må du gøre det bedre.
I skrivende stund græder jeg ... tårerne bare triller ned og svier i øjenkrogen og gør tasterne utydelige... jeg har utrolig ondt af mig selv og af min store dreng og kan ikke se lys nogen steder. Ofte tænker jeg alligevel, at det ikke er så slemt, at tiden arbejder for os, at det bliver forår og sommer og at den mindste så for pokker må sove noget bedre. At der igen bliver tid til mig og den store... men ikke i dag. I dag er jeg bare så forbandet ked af det og trist.