Svar: Antal lure om dagen og begynde skemad
29. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Sara
Det er helt normalt at børn i 3 måneders alderen sover 3-4 korte lure i løbet af dagen og det er også helt normalt at børn i den alder, powernapper tidlig aften og så er lidt vågne om aftenen og går sent i seng.
Jeg synes din plan for dagen ser rigtig fin ud og jeg tænker det er synd at ændre på noget, som umiddelbart ser ud til at fungere. Jeres plan for dagen vil naturligt ændre sig i takt med at jeres dreng netop begynder med skemad.
Det vil nemlig være hensigtsmæssigt at denne gives på nogenlunde samme tidspunkt dagligt, så han stille og roligt vænnes til at spise det vil jo kalder for morgenmad, frokost og aftensmad - det er vigtigt at måltiderne ligger nogenlunde på de tider, hvor vi andre også spiser, så man stille og roligt kommer til at spise sammen.
Der er to tegn, som ofte viser sig, når børn er parat til skemad. Det ene er at de begynder at holde hovedet selv, drejer sit hoved bevidst, følger maden vi voksne spiser - nærmest sluge den med øjnene, åbne munden, når vi nærmer os med en ske. Du kan se det, når du giver ham d-dråber på en ske, så åbner han munden, han ved hvad det med skeen betyder. Det andet er at børnene begynder at vågne hyppigere og ikke længere virker mætte nok, trods det at man forsøger at øge deres mælkeindtag. De sover mere kortvarigt også ofte om natten.
Det er vigtigt ikke at starte for tidligt og det anbefales tidligst at begynde når han er 4 måneder gammel. Kan han vente til han er 5-6 måneder vil det være fint, så er hans tarmsystem mere modent og vil bedre kunne nedbryde den mad han får.
Når du starter med skemaden, så vil det ud fra den plan du har sendt mig idag, være rigtig fint at tilbyde skemad kl. 13, efter lur og så følge efter med en flaske. Jeg tænker at han på det tidspunkt vil være frisk og oplagt til det og samtidig er det et tidspunkt, som nogenlunde på sigt, vil kunne passe ind med en frokost...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske