Svar: Antal lure om dagen og begynde skemad

29. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sara

Det er helt normalt at børn i 3 måneders alderen sover 3-4 korte lure i løbet af dagen og det er også helt normalt at børn i den alder, powernapper tidlig aften og så er lidt vågne om aftenen og går sent i seng.

Jeg synes din plan for dagen ser rigtig fin ud og jeg tænker det er synd at ændre på noget, som umiddelbart ser ud til at fungere. Jeres plan for dagen vil naturligt ændre sig i takt med at jeres dreng netop begynder med skemad.

Det vil nemlig være hensigtsmæssigt at denne gives på nogenlunde samme tidspunkt dagligt, så han stille og roligt vænnes til at spise det vil jo kalder for morgenmad, frokost og aftensmad - det er vigtigt at måltiderne ligger nogenlunde på de tider, hvor vi andre også spiser, så man stille og roligt kommer til at spise sammen.

Der er to tegn, som ofte viser sig, når børn er parat til skemad. Det ene er at de begynder at holde hovedet selv, drejer sit hoved bevidst, følger maden vi voksne spiser - ...

Annonce

... nærmest sluge den med øjnene, åbne munden, når vi nærmer os med en ske. Du kan se det, når du giver ham d-dråber på en ske, så åbner han munden, han ved hvad det med skeen betyder. Det andet er at børnene begynder at vågne hyppigere og ikke længere virker mætte nok, trods det at man forsøger at øge deres mælkeindtag. De sover mere kortvarigt også ofte om natten.

Det er vigtigt ikke at starte for tidligt og det anbefales tidligst at begynde når han er 4 måneder gammel. Kan han vente til han er 5-6 måneder vil det være fint, så er hans tarmsystem mere modent og vil bedre kunne nedbryde den mad han får.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når du starter med skemaden, så vil det ud fra den plan du har sendt mig idag, være rigtig fint at tilbyde skemad kl. 13, efter lur og så følge efter med en flaske. Jeg tænker at han på det tidspunkt vil være frisk og oplagt til det og samtidig er det et tidspunkt, som nogenlunde på sigt, vil kunne passe ind med en frokost...

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!