Svar: Søvn - væske

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helle

Tillykke med den lille pige:o) Det lyder som om at I er meget opmærksomme på jeres datter behov og måden I har løst problemet med at sove i sansegyngen, lægge en madras osv. lyder rigtig fin. Jeg kan derfor ikke umiddelbart se nogen problemer i at hun ligger der og sover en gang imellem.

På sigt skal hun naturligvis lære at sove i sin seng og forbinde søvnen med netop at blive puttet der, men hvis hun i løbet af dagen falder helt til ro på gyngen og sover dejligt der, så lad hende ligge. Det er helt okay en gang imellem:o)

Det er rigtig fint at hun nu begynder at bruge sine hænder mere bevidst, tager dem i munden osv. og det viser at hun udvikler sig sundt og i god retning. Når hun flagrer med armene, når hun sover, så er det sandsynligvis moro-refleksen der går igang.

Du kender det lidt fra dig selv, lige når man er ved at skifte søvnfase, så giver kroppen et spjæt som om man er ved at falde og dette sker tit hos små børn. Når så de spjætter, så flagrer armene (refleks) og de vågner lidt op, halvklynker osv.

For at hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne svøbe hende. Lægge hende på et klæde og svøbe det om hende, så hun hjælpes til at holde hænderne ind til kroppen. Det vil gøre at hun, når hun skifter søvnfase ikke spjætter så meget og derfor lettere kommer videre i søvnen.

Når hun siger tak til brystet på det tidspunkt, så er det sandsynligvis ikke fordi hun er sulten, men fordi hun her netop holdes i favn og hjælpes med at finde roen og holde fysisk sammen på sig selv...

Med hensyn til ekstra væske så er det rigtig synd at lægen og en sundhedsplejerske har gjort dig så urolig. Det er rigtigt at et at symptomerne på at børn mangler væske er at fontanellen er indsunken, men der er flere symptomer ...

Annonce

... end det. Og som din egen sundhedsplejerske har sagt, så vil børn der mangler mad komme ud af trivsel, de vil ikke tage på og de vil græde rigtig meget. Det vil ikke være en beskrivelse der passer på den pige du fortæller om i dit brev til mig i dag.

Det er sådan at mælken i brystet varierer i vand og fedtindhold.. Den første del af mælken er mere vandholdig og den sidste del af mælken er mere fed. Det betyder at barnet nogle gange vil sutte kortvarigt på brystet, simpelthen for at få slukket tørsten og andre gange vil die meget længe, - her spiser barnet et rigtigt måltid og den fleksibilitet skal der være.

Du fortæller at du kun amme fra en side og det vil man normalt fint kunne gøre uden problemer. Som du selv skriver, så vil tvillinger også have hver sin side og man vil ofte kunne producere mælk nok til to... Det er jo efterspørgslen som giver mængden og du vil måske opleve at skulle amme en lille smule hyppigere for at bibeholde samme mælkemængde som hvis du ammede fra begge sider - men det er jo okay:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når du ammer fra et bryst, så skal du være meget opmærksom på at din datter er i større risiko for at få lejringsbetinget skævt kranie. Din datters hoved tager facon efter hvordan hun ligger og når man ammer fra en side, så vil hun altid ligge på samme side hos dig. Prøv derfor at amme i forskellige stillinger og vær meget opmærksom på at hun også skal bæres og ligge i modsatte arm.

Med hensyn til om hun mangler væske, så skal du se på hendes vandladning, tisser hun som hun skal, er urinen klar osv. Se også på hvordan hun virker, når hun spiser - kan du høre at hun synker, kan du se mælk i mundvigene, virker hun mæt, træt og afslappet, når hun er færdig med at spise.. ja så får hun hvad hun skal have:o)

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2