Søvn - væske

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn - væske

Hej Helen

Jeg har en lille pige på knap 8 uger, som er meget vaks og elsker at blive stimuleret og puslet omkring. Hun siger ikke altid selv fra, når det bliver for meget, så til tider bliver hun overstimuleret og overtræt og har svært ved at falde i søvn - især om dagen.

Vi har sådan en dejlig sansegynge, som jeg kan se, du anbefaler til andre og har heldigvis plads til den i stuen. Mit spørgsmål er så, hvor længe må hun ligge i den? Hun falder nemlig ofte i søvn og putter dejligt i den, men jeg tænker om det er ok for hendes ryg at ligge i den hele luren? Vi har gjort det, at vi har lagt barnevognsmadrassen under et vattæppe, så hun ligger på så fast og lige et underlag som muligt, men den buer jo stadig en smule nedad. Hun vejer kun 4,5 kg, så det er selvfølgelig ikke så meget hendes vægt påvirker nettet i gyngen.

Hun er også begyndt at sove uroligt. Dvs. at hun til tider i søvne ligger meget uroligt og hendes små hænder farer rundt i hendes ansigt samtidig med, at hun siger høje gryntelyde. Hun er så småt i vågen tilstand begyndt at interessere sig for sine hænder, når de kommer forbi og de ryger jævntlig i munden til undersøgelse :-) Kan det være en udviklingsfase hun er i, der gør at hendes søvn virker så urolig og hendes hænder farer sådan rundt?

Jeg har prøvet at tage hende op, for at se om det var en bøvs eller prut der klemte, men der sker ikke andet end hun ofte bliver ked af det, fordi hun vågner. Jeg har prøvet at lade hende ligge, men så bliver hun ved i rigtig lang tid og jeg tænker, at hun har brug for noget mere rolig ...

Annonce

... søvn? Hvis jeg tager hende op og tilbyder hende brystet, spiser hun halvt i søvne, så kan det være sult der gør hende urolig, men ikke vågen nok til at bede om mad? Hvad tænker du?

Et andet spørgsmål er, at jeg til 5 ugers undersøgelsen fik af vide af vores læge, at han synes, hun skulle ha´ lidt ekstra væske (modermælkserstatning), da hendes fontanelle var lidt nedsunken. Jeg kontaktede derfor min sundhedsplejerske, som desværre var syg og fik fat i en anden, som sagde det samme.

Hun ville så ikke ha´ modermælkserstatning (profylac) og efter en del forsøg gav vi op, da hun gerne ville ha´ mit mælk på flaske og vi kunne derfor konkludere, at hun ikke kan lide profylac og heller ikke var sulten nok til at drikke det.

Jeg kontaktede derfor igen min egen sundhedsplejerske, som sagde, at når hun tager over 200g på om ugen, har gode tisse-bleer og er frisk, skal hun ikke have ekstra væske, da hun får nok fra mig af.

Kender du til nogle tilfælde, hvor babyer tager tilfredsstillende på, men alligevel bliver dehydrerede?

Vi har talt meget om det, da det undrer os, at to personer siger, at hun skal ha´ ekstra væske, selvom de kan se, hun tager fint på med mere og andre siger det andet?

En kollaga sagde, at hun havde hørt om en der havde for fed mælk og derfor fik babyen ikke nok af den tynde væske, men det har jeg godt nok aldrig selv hørt om?

Jeg har kun et "brugbart" bryst til amning, men tvillingemødre har jo også kun et til hver baby, så det betyder vel ikke noget?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os