Brev:
Søvn - væske
23. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Søvn - væske
Hej Helen
Jeg har en lille pige på knap 8 uger, som er meget vaks og elsker at blive stimuleret og puslet omkring. Hun siger ikke altid selv fra, når det bliver for meget, så til tider bliver hun overstimuleret og overtræt og har svært ved at falde i søvn - især om dagen.
Vi har sådan en dejlig sansegynge, som jeg kan se, du anbefaler til andre og har heldigvis plads til den i stuen. Mit spørgsmål er så, hvor længe må hun ligge i den? Hun falder nemlig ofte i søvn og putter dejligt i den, men jeg tænker om det er ok for hendes ryg at ligge i den hele luren? Vi har gjort det, at vi har lagt barnevognsmadrassen under et vattæppe, så hun ligger på så fast og lige et underlag som muligt, men den buer jo stadig en smule nedad. Hun vejer kun 4,5 kg, så det er selvfølgelig ikke så meget hendes vægt påvirker nettet i gyngen.
Hun er også begyndt at sove uroligt. Dvs. at hun til tider i søvne ligger meget uroligt og hendes små hænder farer rundt i hendes ansigt samtidig med, at hun siger høje gryntelyde. Hun er så småt i vågen tilstand begyndt at interessere sig for sine hænder, når de kommer forbi og de ryger jævntlig i munden til undersøgelse :-) Kan det være en udviklingsfase hun er i, der gør at hendes søvn virker så urolig og hendes hænder farer sådan rundt?
Jeg har prøvet at tage hende op, for at se om det var en bøvs eller prut der klemte, men der sker ikke andet end hun ofte bliver ked af det, fordi hun vågner. Jeg har prøvet at lade hende ligge, men så bliver hun ved i rigtig lang tid og jeg tænker, at hun har brug for noget mere rolig søvn? Hvis jeg tager hende op og tilbyder hende brystet, spiser hun halvt i søvne, så kan det være sult der gør hende urolig, men ikke vågen nok til at bede om mad? Hvad tænker du?
Et andet spørgsmål er, at jeg til 5 ugers undersøgelsen fik af vide af vores læge, at han synes, hun skulle ha´ lidt ekstra væske (modermælkserstatning), da hendes fontanelle var lidt nedsunken. Jeg kontaktede derfor min sundhedsplejerske, som desværre var syg og fik fat i en anden, som sagde det samme.
Hun ville så ikke ha´ modermælkserstatning (profylac) og efter en del forsøg gav vi op, da hun gerne ville ha´ mit mælk på flaske og vi kunne derfor konkludere, at hun ikke kan lide profylac og heller ikke var sulten nok til at drikke det.
Jeg kontaktede derfor igen min egen sundhedsplejerske, som sagde, at når hun tager over 200g på om ugen, har gode tisse-bleer og er frisk, skal hun ikke have ekstra væske, da hun får nok fra mig af.
Kender du til nogle tilfælde, hvor babyer tager tilfredsstillende på, men alligevel bliver dehydrerede?
Vi har talt meget om det, da det undrer os, at to personer siger, at hun skal ha´ ekstra væske, selvom de kan se, hun tager fint på med mere og andre siger det andet?
En kollaga sagde, at hun havde hørt om en der havde for fed mælk og derfor fik babyen ikke nok af den tynde væske, men det har jeg godt nok aldrig selv hørt om?
Jeg har kun et "brugbart" bryst til amning, men tvillingemødre har jo også kun et til hver baby, så det betyder vel ikke noget?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Helle