Svar: God nattesøvn, mad og bøger
22. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Marit
Hvor er det dejligt at det går godt med søvnen nu og det lyder bestemt som om du har formået at få skruet mælkemængden lidt op - helt super og lige efter bogen, derfor rigtig fint at vente lidt med skemad.
Det er nemlig sådan man skal gøre, - når barnet i 4 måneders alderen begynder at virke mere sulten, så er det godt at se om man kan øge sin mælkemængde og kan man ikke det, ja så er det tiden at tilbyde barnet noget andet mad.
Nu venter du lidt og ser hvad der sker. hvis din dreng begynder at vågne hyppigt om natten, virker til at ville sutte hele tiden osv. og hvis han samtidig holder hovedet, følger dig med øjnene, følger dem mad du spiser, åbner munden når du giver ham d-vitamindråber osv. - ja så er det godt at begynde med lidt grød. Men det kan sagtens vente en måned eller 1½ endnu:o) Du skal bare helst ikke starte efter 6 måneders alderen, gerne lige lidt før...
Hans søvn er også fin og det er rigtig godt at han er i stand til at selvregulere, så de dage hvor han ikke sover så meget, der sover han måske mere om natten, nogle gange har han behov for en powernap og andre gange ikke og den fleksibilitet må der være.
Tillykke med fødselsdagen:o) Dejligt og god idé at ønske sig boggaver. Der findes jo et utal af bøger og du finder mange her på min hjemmeside. Jeg kan dog af gode grunde ikke nå at anmelde alle dem der er, så derfor kan du også hos boghandleren blive rigtig god inspireret.
En rigtig god bog er dog "Ka selv, vil selv" af Grethe Kragh-Müller. Den handler om barnet 1-3 år, om barnets udvikling hjernemæssigt, sprogligt og motorisk. Den handler om at danner relationer og om hvorfor barnet søger grænser og hvordan man som forældre sætter grænser. den har været udsolgt fra forlaget men skulle netop nu være genoptrykt.
Så er der mange bøger fra Politikens forlag om børns udvikling, om at lege med sit barn, om mad man kan lave til barnet osv. Når I nu på et tidspunk skal igang med skemaden så kunne bøger med forskellige opskrifter måske være en idé. Det kan være bøger af f.eks. Annabel Karmel, den der hedder "Spændende mad til de små" ved jeg at mange forældre er glade for.
Der findes også mange bøger om at være mor, om at være og at blive forældre. Der er så mange muligheder.
Hvis du går ind på de forskellige forlagshjemmesider, så kan du læse om de forskellige bøger og se om ikke noget fanger lige din interesse. Se f.eks. på Politiken, Aschehoug, Gyldendal og Lindhardt og Ringhof...
Fortsat held og lykke og god jagt på bøger og god fødselsdag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske