Svar: God nattesøvn, mad og bøger

22. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marit

Hvor er det dejligt at det går godt med søvnen nu og det lyder bestemt som om du har formået at få skruet mælkemængden lidt op - helt super og lige efter bogen, derfor rigtig fint at vente lidt med skemad.

Det er nemlig sådan man skal gøre, - når barnet i 4 måneders alderen begynder at virke mere sulten, så er det godt at se om man kan øge sin mælkemængde og kan man ikke det, ja så er det tiden at tilbyde barnet noget andet mad.

Nu venter du lidt og ser hvad der sker. hvis din dreng begynder at vågne hyppigt om natten, virker til at ville sutte hele tiden osv. og hvis han samtidig holder hovedet, følger dig med øjnene, følger dem mad du spiser, åbner munden når du giver ham d-vitamindråber osv. - ja så er det godt at begynde med lidt grød. Men det kan sagtens vente en måned eller 1½ endnu:o) Du skal bare helst ikke starte efter 6 måneders alderen, gerne lige lidt før...

Hans søvn er også fin og det er rigtig godt at han er i stand til at selvregulere, så de dage hvor han ikke sover så meget, der sover han måske mere om natten, nogle gange har han behov for en powernap og andre gange ikke og den fleksibilitet må der være.

Tillykke med fødselsdagen:o) Dejligt og god idé at ønske sig boggaver. Der findes jo et utal af bøger og ...

Annonce

... du finder mange her på min hjemmeside. Jeg kan dog af gode grunde ikke nå at anmelde alle dem der er, så derfor kan du også hos boghandleren blive rigtig god inspireret.

En rigtig god bog er dog "Ka selv, vil selv" af Grethe Kragh-Müller. Den handler om barnet 1-3 år, om barnets udvikling hjernemæssigt, sprogligt og motorisk. Den handler om at danner relationer og om hvorfor barnet søger grænser og hvordan man som forældre sætter grænser. den har været udsolgt fra forlaget men skulle netop nu være genoptrykt.

Så er der mange bøger fra Politikens forlag om børns udvikling, om at lege med sit barn, om mad man kan lave til barnet osv. Når I nu på et tidspunk skal igang med skemaden så kunne bøger med forskellige opskrifter måske være en idé. Det kan være bøger af f.eks. Annabel Karmel, den der hedder "Spændende mad til de små" ved jeg at mange forældre er glade for.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der findes også mange bøger om at være mor, om at være og at blive forældre. Der er så mange muligheder.

Hvis du går ind på de forskellige forlagshjemmesider, så kan du læse om de forskellige bøger og se om ikke noget fanger lige din interesse. Se f.eks. på Politiken, Aschehoug, Gyldendal og Lindhardt og Ringhof...

Fortsat held og lykke og god jagt på bøger og god fødselsdag:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år