God nattesøvn, mad og bøger

22. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

God nattesøvn, mad og bøger

Kære Helen

Mange tak for dine hurtige og meget konkrete svar:-)

Jeg har lige et lille hurtigt spørgsmål, som jo egentlig bunder i noget meget positivt... For vores lille dreng er begyndt at sove rigtig godt om natten (har i hvert fald gjort det i en uge - det kan hurtigt vende...). I sidste uge synes jeg nærmest, jeg ammede konstant om dagen og når vi så kom til aften og sengetid var det ligesom om der ikke var mere. Så jeg lod ham die i 15-20 min ved hvert bryst og fyldte efterfølgende op med mme (ca. 80ml). Det virkede bare så godt i forhold til nattesøvnen, der blev længere og længere.

Nu synes jeg så min mælkemængde er blevet større, og vi er nu tilbage til den "gamle" rytme, hvor han kun gider at spise hvis han er meget sulten - og helst også halvsovende. I aftes fik han derfor ikke mme, men kun bryst og sov 8 timer! Hurra! Jeg ville så forvente, at han spiser helt vildt der kl. 4 og igen om morgenen, men det gør han ikke. Sidst på natten spiser han ikke ret længe og her til morgen/formiddag gider han igen ikke. Han sover faktisk fint her i løbet af dagen alligevel, så jeg er ikke bekymret - egentlig bare lidt interesseret:-)

Tror du han spiser mere ...

Annonce

... end jeg lige tror fx om natten? Jeg tænker hvis jeg har mere mælk og han har god suttekraft, så kan han vel hurtigt spise et rimeligt måltid? Og hvad med om morgenen/formiddagen - er der noget jeg skal være opmærksom på?

Han er jo snart 4½ md, men tænker på at vente lidt endnu med opstart af skemad, når det nu går så fint om natten. Hvornår "plejer" at være et godt tidspunkt at starte (hvis man kan sige det...)?

Han er fortsat selv ret selvregulerende ift. lure om dagen, igår sov han 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag og sprang sin powernap over (den er som regel kun max ½ time), men var derfor vågen fra 15.30 til 20 hvor han gik i seng. Er det for længe? Om natten sover han fra 20-21 til mellem 6.30 og 7.30.

En anden ting er, at jeg snart har fødselsdag og derfor vil ønske mig nogle bøger. Jeg har allerede skrevet "Fantastiske forældre" på listen, men er der andet man har brug for/glæde af? Jeg tænker fx enten om udvikling eller barnets sygdomme, kan du anbefale noget? Jeg er ikke interesseret i at have 100 bøger men 2-3 stykker som man kan bruge til de er relativt store ville være fint.

Det blev alligevel en lang mail...;-)

Kærlig hilsen
Marit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.