Brev:
God nattesøvn, mad og bøger
22. januar 2008
Alder:
4 mdr.
God nattesøvn, mad og bøger
Kære Helen
Mange tak for dine hurtige og meget konkrete svar:-)
Jeg har lige et lille hurtigt spørgsmål, som jo egentlig bunder i noget meget positivt... For vores lille dreng er begyndt at sove rigtig godt om natten (har i hvert fald gjort det i en uge - det kan hurtigt vende...). I sidste uge synes jeg nærmest, jeg ammede konstant om dagen og når vi så kom til aften og sengetid var det ligesom om der ikke var mere. Så jeg lod ham die i 15-20 min ved hvert bryst og fyldte efterfølgende op med mme (ca. 80ml). Det virkede bare så godt i forhold til nattesøvnen, der blev længere og længere.
Nu synes jeg så min mælkemængde er blevet større, og vi er nu tilbage til den "gamle" rytme, hvor han kun gider at spise hvis han er meget sulten - og helst også halvsovende. I aftes fik han derfor ikke mme, men kun bryst og sov 8 timer! Hurra! Jeg ville så forvente, at han spiser helt vildt der kl. 4 og igen om morgenen, men det gør han ikke. Sidst på natten spiser han ikke ret længe og her til morgen/formiddag gider han igen ikke. Han sover faktisk fint her i løbet af dagen alligevel, så jeg er ikke bekymret - egentlig bare lidt interesseret:-)
Tror du han spiser mere end jeg lige tror fx om natten? Jeg tænker hvis jeg har mere mælk og han har god suttekraft, så kan han vel hurtigt spise et rimeligt måltid? Og hvad med om morgenen/formiddagen - er der noget jeg skal være opmærksom på?
Han er jo snart 4½ md, men tænker på at vente lidt endnu med opstart af skemad, når det nu går så fint om natten. Hvornår "plejer" at være et godt tidspunkt at starte (hvis man kan sige det...)?
Han er fortsat selv ret selvregulerende ift. lure om dagen, igår sov han 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag og sprang sin powernap over (den er som regel kun max ½ time), men var derfor vågen fra 15.30 til 20 hvor han gik i seng. Er det for længe? Om natten sover han fra 20-21 til mellem 6.30 og 7.30.
En anden ting er, at jeg snart har fødselsdag og derfor vil ønske mig nogle bøger. Jeg har allerede skrevet "Fantastiske forældre" på listen, men er der andet man har brug for/glæde af? Jeg tænker fx enten om udvikling eller barnets sygdomme, kan du anbefale noget? Jeg er ikke interesseret i at have 100 bøger men 2-3 stykker som man kan bruge til de er relativt store ville være fint.
Det blev alligevel en lang mail...;-)
Kærlig hilsen
Marit