Svar: Temperament, aftenskrigeri, spiseproblemer

22. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Når man har en hurtigtvirkende nedløbsrefleks som du har, så kommer mælken nogle gange sprøjtende så hurtigt, at barnet bliver helt frustreret. Det kræver jo rigtig meget af din dreng, at holde vacuum, synke mælken og trække vejret i en bestemt rækkefølge - det er svært for ham og det er helt naturligt at han så bliver frustreret, når mælken kommer så hurtigt at han ikke kan følge med... han vil jo gerne, han er jo sulten, men det går for hurtigt for ham.

Ofte hjælper det lidt at skifte ammestilling og det kan hjælpe ham at sidde lidt mere op når du ammer. Du kan således bruge tvillingestillingen som en mere oprejst stilling, hvor han sidder mere op og har benene bagud under din arm.

Hvis nedløbsrefleksen er meget voldsom så kan det nogle gange hjælpe at lægge sig ned, endten amme imens du ligger på siden eller også simpelthen ligge på ryggen med din dreng liggende på din mave, hvor han så spiser af brystet imens... Det afhænger naturligvis af brystets størrelse og hvordan du har det med at skulle amme sådan, men muligheden eksisterer.

Nogle gange så bliver børn frustrerede fordi mælken ikke løber hurtigt nok til. Her kan man så stimulere brystet lidt inden barnet kommer til, så man har fået sat gang i nedløbsrefleksen, andre gange kan man brug en lille engangssprøjte og dryppe lidt mælk i mundvigene på barnet imens barnet ligger ved brystet. Når barnet så fornemmer at der er noget at komme efter, så tager det fat.

For lidt og for meget .... det er bestemt ikke nemt:o)

Din dreng er på ingen måde udspekuleret eller beregnende, men han kan afledes og det er det han bliver når han er ked af det og du så pludrer og snakker lidt med ham. Hans problem er dog stadig ikke løst, der er noget han gerne vil fortælle dig og derfor bliver han ved med at græde. Måske er han træt, sulten, har brug for at ligge lidt selv, har brug for at blive taget op, måske han keder sig, måske han har ondt i maven... der er masser af årsager til at børn græder.

Du skriver at du helst ikke vil amme ham, når han vågner og det kan jeg ikke forstå. Det er netop helt naturligt og ...

Annonce

... faktisk en rigtig god rytme at have, hvis han allerede nu beder om mad med det samme han vågner af en lur. Det betyder jo at du i princippet kan have en rytme der hedder sove, spise, lege, sove og det er jo perfekt i forhold til på et tidspunkt at lære at sove uden at skulle have brystet i munden. Hvis han således får lov til at spise med det samme han vågner, du så skifter ham og tilbyder ham brystet igen, så sikrer du ham for det første hvad han behøver af mad og har samtidig gode muligheder for gode sovevaner efterfølgende.

Samtidig tænker jeg også at det er helt normalt at man i 2 måneders alderen græder mere om aftenen, søger brystet mere hyppig og meget let bliver overstimuleret og overtræt. Prøv derfor at følge hans rytme så meget du kan, giv ham masser af mad i løbet af dagen, så han ikke behøver spiser så meget sidst på dagen og lad ham samtidig også ligge lidt hyppigere ved brystet om aftenen, hvis det beroliger ham. Hvis du så er helt sikker på at han har fået hvad han behøver, så svøb ham, giv ham en sut og lad ham ligge hos far.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Far skal så bare berolige ham, være der for ham, vugge ham lidt, lade sin egen ro smitte jeres dreng:o) Som forældre bliver vi naturligt kede af det og usikre, når vores barn græder og intet synes at hjælpe. Derfor forsøger vi ofte 117 ting i håb om at et eller andet må virke: op til mor, prøve med brystet, over til far, prøve bøvse, ned at ligge, forsøge med en sut, prøve med rangle og andet legetøj, tilbage til mor igen, forsøge bryst igen, ned på aktivitets tæppet, gå lidt rundt, over til far igen, så I liften, svinge lidt, synge lidt, op igen, pludre lidt, tjekke bleen, ned igen osv. osv. og det eneste man opnår er at tilføre endnu flere stimuli - netop det som barnet protesterer mod.

Derfor er det en god idé at svøbe og forsøge at skabe ro, tage det helt roligt selv, være bevidst om at barnet skal have sine basale behov dækket, barnet skal være mæt, skal have ren ble, skal vugges lidt, trøstes, holdes om og så må man prøve at lade sin ro komme over til barnet.

Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej:o) Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland