Svar: Kravle, mad og sove?
21. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære fortvivlede
Sikke en masse spørgsmål...:o)
For det første så er børn jo meget forskellige og det er de også i deres motoriske udvikling. Det kan godt være at de andre børn i mødregruppen alle sammen bevæger sig rigtig meget, men så kan det være at din dreng i stedet taler mere? Siger han f.eks. mam mam, når han er sulten eller tørstig? Er han begyndt at kunne sige dyrelyde, når I ser en hund eller andet - ellers så prøv det, måske er det der han udvikler sig først.
Nogle børn kravler meget tidligt, andre børn ender med at springe kravlestadiet over. Uanset hvad der viser sig at være gældende for jeres dreng, så vil det dog være udmærket at I hjælper ham med at blive bevæget. I skal tumle med ham på gulvet og i jeres seng. Tril med ham og lad ham kravle rundt på jer. Giv ham også sving ture i luften - han skal bevæges for at få stimuleret sit balancecenter. Og så vil det også til ham være rigtig godt med en gynge. Ikke en hoppegynge med en rigtig babygynge, hvor han kan sidde i et sæde og gynge frem og tilbage.
Børns hoveder kan godt tage skade, hvis de slår sig meget, men der skal normalt mere til end at barnet tilter fra siddende stilling og så ned på siden, når barnet sidder på gulvet. Du kan dog lægge puder, ammepuden eller lignende på gulvet rundt om ham og så sætte ham på et tæppe, så han ikke slår sig så meget. Igen er det at han bliver bevæget rigtig vigtigt i forhold til også at lære ham at bruge sine arme og tage fra, så han ikke bare falder...
Det er dejligt at han ikke er kræsen og du skal endelig giv ham så meget forskelligt som muligt. Prøv at give ham lidt kogte ærter, majs, gulerod som han kan prøve at putte i munden selv. Læg kun 2-3 stk for an ham af gangen og se om han så ikke forsøger sig. Det kan også være en enkelt rosin. Prøv at motivere ham til at tage den op og tage den i munden "ummm, mam, smager dejligt, ind i munden med den skat" så han ikke kun spiser ved din hånd, men så du også prøve at få ham selv til det.
Planen jeg har sendt jer den 13 december passer fortsat og det kan I roligt følge. Dog vil 2 amninger dagligt være passende fra nu af og indtil han bliver 12 måneder.
Hvis du synes det er problematisk med koppen, så prøv at variere med en tudkop en gang imellem. Hvis du gerne vil have at andre skal kunne passe ham og gerne vil have at han får erstatning og måske sover bedre om natten, så prøv at give ham mme af kop om aftenen inden sengetid. Det kan godt være at han ligner sin mor hvad angår søvn, men han burde nu kunne sove mere end 2 timer af gangen, så prøv om du kan få noget mme i ham på en eller anden måde, se om det vil have effekt.
Du skal naturligvis se på hans samlede søvnindtag i løbet af dagen og sikre dig at han ikke sover så meget eller sover så sent at det ikke passer til ham at blive puttet allerede kl. 20. Hvis han så alligevel vågner kl. 20.30, så prøv at give ham en portion grød eller måske mme her, så han bliver fyldt rigtig godt op og så derefter puttes igen.
Når han vil ammes, så må du forsøge at lade være at give ham brystet. Tilbyd mælk eller mad i stedet. Det er vigtigt at han ikke bliver ammet for meget, da det forstyrrer hans søvn og også påvirker hans indtag af mad. Så mme eller mad i stedet for brystet, sådan er det nødt til at være. Du har også brug for snart at få en pause - det kan jeg sagtens både fornemme og forstå:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske