Svar: Kravle, mad og sove?

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære fortvivlede

Sikke en masse spørgsmål...:o)

For det første så er børn jo meget forskellige og det er de også i deres motoriske udvikling. Det kan godt være at de andre børn i mødregruppen alle sammen bevæger sig rigtig meget, men så kan det være at din dreng i stedet taler mere? Siger han f.eks. mam mam, når han er sulten eller tørstig? Er han begyndt at kunne sige dyrelyde, når I ser en hund eller andet - ellers så prøv det, måske er det der han udvikler sig først.

Nogle børn kravler meget tidligt, andre børn ender med at springe kravlestadiet over. Uanset hvad der viser sig at være gældende for jeres dreng, så vil det dog være udmærket at I hjælper ham med at blive bevæget. I skal tumle med ham på gulvet og i jeres seng. Tril med ham og lad ham kravle rundt på jer. Giv ham også sving ture i luften - han skal bevæges for at få stimuleret sit balancecenter. Og så vil det også til ham være rigtig godt med en gynge. Ikke en hoppegynge med en rigtig babygynge, hvor han kan sidde i et sæde og gynge frem og tilbage.

Børns hoveder kan godt tage skade, hvis de slår sig meget, men der skal normalt mere til end at barnet tilter fra siddende stilling og så ned på siden, når barnet sidder på gulvet. Du kan dog lægge puder, ammepuden eller lignende på gulvet rundt om ham og så sætte ham på et tæppe, så han ikke slår sig så meget. Igen er det at han bliver bevæget rigtig vigtigt i forhold til også at lære ham at bruge sine arme og tage fra, så han ikke bare falder...

Det er dejligt at han ikke er kræsen og du skal endelig giv ham så meget forskelligt som muligt. Prøv at give ham lidt kogte ærter, majs, gulerod som han kan prøve at putte i munden selv. Læg kun 2-3 stk for an ham af gangen ...

Annonce

... og se om han så ikke forsøger sig. Det kan også være en enkelt rosin. Prøv at motivere ham til at tage den op og tage den i munden "ummm, mam, smager dejligt, ind i munden med den skat" så han ikke kun spiser ved din hånd, men så du også prøve at få ham selv til det.

Planen jeg har sendt jer den 13 december passer fortsat og det kan I roligt følge. Dog vil 2 amninger dagligt være passende fra nu af og indtil han bliver 12 måneder.

Hvis du synes det er problematisk med koppen, så prøv at variere med en tudkop en gang imellem. Hvis du gerne vil have at andre skal kunne passe ham og gerne vil have at han får erstatning og måske sover bedre om natten, så prøv at give ham mme af kop om aftenen inden sengetid. Det kan godt være at han ligner sin mor hvad angår søvn, men han burde nu kunne sove mere end 2 timer af gangen, så prøv om du kan få noget mme i ham på en eller anden måde, se om det vil have effekt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal naturligvis se på hans samlede søvnindtag i løbet af dagen og sikre dig at han ikke sover så meget eller sover så sent at det ikke passer til ham at blive puttet allerede kl. 20. Hvis han så alligevel vågner kl. 20.30, så prøv at give ham en portion grød eller måske mme her, så han bliver fyldt rigtig godt op og så derefter puttes igen.

Når han vil ammes, så må du forsøge at lade være at give ham brystet. Tilbyd mælk eller mad i stedet. Det er vigtigt at han ikke bliver ammet for meget, da det forstyrrer hans søvn og også påvirker hans indtag af mad. Så mme eller mad i stedet for brystet, sådan er det nødt til at være. Du har også brug for snart at få en pause - det kan jeg sagtens både fornemme og forstå:o)

Jeg håber mine tanker hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder