Svar: Morgenmad, madplan (manglende flaske), gynge
18. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Jeg synes det lyder som en god idé at I forsøger at give jeres dreng lidt mere brød og så glemme grøden i en periode. Nogle gange hjælper det jo at holde pause en lille uges tid og så er interessen der pludselig igen.
Så jeg vil anbefale dig at bage nogle boller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
----------------------------
Ved siden af brød og mad i stykker, må I så forsøge med lidt mos af frugt og grønt. Mos kan bruges som pålæg og kan også gives ved siden af og op den måde kan I måske få lidt mere i ham end bare et par stykker brød...
Det er jo rigtigt dejligt at han gerne vil tygge og det skal bestemt også udnyttes og derfor er det også vigtigt at give ham mad i stykker. problemet er bare at det kræver rigtig meget energi og koncentration at spise mad i stykker, hvorfor han sandsynligvis stopper inden han egentlig er helt mæt. Det er derfor jeg anbefaler at man giver begge dele, - mad i stykker og grød og mos. Men en pause er okay og så se hvad der sker.
Det er jer som må vurdere, hvad der passer bedst i forhold til jeres drengs indtag af modermælkserstatning. Ingen tvivl om at han har behov for det, han skal have mindst 400ml mme dagligt og hvis I kun kan få dette i ham ved at give flaske kl. 23 og 04, så må det være sådan. Hvis han derimod godt vil kunne drikke 400ml af en enkelt flaske og af kop og på den måde få nok til at jernbehovet er dækket, så er det fint at gøre sådan.
Økologisk pulvergrød er okay, men det er ofte meget fint i konsistensen og giver derfor ikke samme øvelse og tilvænning til familiemad som f.eks. hjemmelavet havregrød og flerkornsgrød. I må således gerne bruge de industrielle produkter en gang imellem, men det er vigtigt at jeres drengs mad tager mere og mere del i jeres mad, i hjemmelavet mad. På sigt er det andet ikke okay, han skal spise hjemmelavet mad.
Modsat er det også et spørgsmål om at han skal spise og forbinde det med noget rart, måltidet og det at sidde ved bordet skal være hyggeligt. Derfor er det vigtigere at han spise end om maden er hjemmelavet eller industriel... så hvis han vil acceptere grød fordi den er købt, så er det således fint at købe grød til ham, - mad skal han jo have:o) - og så må man stille og roligt få introduceret den hjemmelavede mad. Så økologisk pulvergrød uden sukker er altså okay som mellemmåltid en gang imellem, men forsøg fortsat med den hjemmelavede mad..
Frugtmos på glas er ligeså næringsrigt som den frugtmos du selv laver - den er bare dyrere...
En plan for dagen, hvor man skal tage hensyn til at han kun drikker 1-2 flasker dagligt og får mere mad i stykker end grød, kan se således ud:
Morgen 7: ½ havregrynsbolle eller grahamsbolle med smør, lidt frugtmos på, mme af kop (normalt skal han have grød her)
Sover morgenlur
Formiddag 10.30: ½ banan eller anden frisk frugt, som mos eller stykker. Evt lidt tykmælk eller A38 med banan eller æblemos i. Nogle gange vil børn godt acceptere at spise dette selvom det er med ske. Vand af kop.
Frokost 12.30: Bondebrødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, sildepostej, torskerogn, makrel, leverpostej, smøreost osv. Stykker af frikadelle, fisk, godt kogte pastaskruer mv - rester fra aftensmaden og meget gerne supplere med lidt grøntsagsmos med lidt kød eller fisk. Det kan være mos I har, det kan også være mos I køber på glas, hvis det en gang imellem skal være lidt let... Vand eller mme af kop
Eftermiddag 14-16: Sover lur
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs og kogte grøntsager - præcis som I beskriver. Evt lidt frugtgrød med mælk på til dessert eller frugt i stykker. Vand eller mme af kop
Puttes til natten og sen aften og evt. nat - gives flaske med mme. Det er igen vigtigt at I når op på min 400ml mme dagligt:o)
Det er fint du spørger til babygynger, for når jeg taler om babygynger, så er det den "gammeldags" type, som er til de lidt større børn, der kan sidde i et sæde og gynge frem og tilbage. En gynge der skal skubbes til. Det har intet med hoppegynger eller motordrevne/batteridrevne gynger at gøre. Jeg er således ikke fortaler for den type gynger, hvor man trykker på en knap og så sørger motoren for at barnet sviger frem og tilbage... En gynge som man selv skubber til, gynger på en anden måde, man kan med sit skub variere hvor voldsomt 'svinget' skal være og når den stopper, så gør den det stille og roligt.
En babygynge er for mig således heller ikke en der står i et stativ på gulvet, men en gynge hænger i loftet eller i et rigtigt gyngestativ i haven.
Du har ret i at der tilsyneladende ikke er lavet test af babygynger, så derfor må du bruge din sunde fornuft, når du vælger en gynge. Du skal naturligvis sikre dig at stolen er i orden og at der er seler i, så din dreng ikke kan falde ud. Derudover må han ikke kunne få fingrene i klemme, der hvor han naturligt vil holde sig fast, når han gynger og det tov som gyngen er hængt op med skal naturligvis være stærkt, det må ikke kunne gå over eller på nogen måde gøre at han kan komme til skade.
Babygynger findes både i plast og i træ og jeg har ikke umiddelbart indtryk af at det ene skulle være bedre end det andet. Det er nok meget en smagssag. Vigtigt er det dog at sædet er stabilt og gerne med en forholdsvis høj ryg, når jeres dreng ikke er ældre end han er. Gyngen skal naturligvis også føles rar at sidde i. Det fleste gynger koster mellem 100 og 250 kr og man kan i dette prisleje sagtens finde noget som virker rigtig fornuftigt.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske