Brev:
Morgenmad, madplan (manglende flaske), gynge
18. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Morgenmad, madplan (manglende flaske), gynge
Kære Helen.
Mange tak for dit sidste svar. (o:
Vores dejlige lækkertrold pludrer igen, og hørelsen fejler vist intet. (o:
Med hensyn til morgenmad foreslår du at vi prøver med flerkornsgrød, men også det har vi forsøgt flere gange - også uden held. Han virker bare fuldstændig uinteresseret i maden. Prøver jeg at give ham frugtstykker eller brødhapser, tager han det gladelig. Jeg er tilbøjelig til at tro, at det handler om manglende konsistens i skemad/grød. Han vil tykke.
Synes du vi for en periode skal tilbyde ham både grød og hapser, kun hapser – eller fortsætte med grøden, hvilket betyder at vi skal lirke skeen ind i munden – og at han ikke bliver mæt. Skal vi bare hoppe og falde ned på morgenmåltidet, og lade ham nøjes med den smule vi får i ham?
Jeg oplever bare at det er svært at indhente i løbet af dagen, og at han så er sulten senere eller sent om aftenen. Vi har jo DESVÆRRE ikke mulighed for at lægge bunden eller fylde op med en flaske, da han ikke vil tage flaske. Dette gør det blot vigtigere at måltiderne fungerer og at han spiser, tænker jeg.
Hmm..
Vi overvejer også at droppe flasken kl. ca. 4.00 om natten, da du skriver at det evt. kan være den der er årsag til den manglende lyst/interesse for morgenmaden. Men det betyder, at vi så reelt kun kan få én flaske i ham kl. 23.00 – plus det løse i kop. Umiddelbart synes jeg det lyder af for lidt. Hvad mener du?
Jeg spurgte sidst til industrielle produkter, men kan se på dit svar, at jeg vist har været upræcis i mine spørgsmål. (o: Jeg mente ikke fx pulver-kartoffelmos, pulver-gulerodsmos eller lign. Kartoffelmos, grøntsagsmos mv. laver vi altid fra bunden – altså friske varer (o:
Jeg ville gerne vide om fx økologisk pulvergrød uden sukker er ok som fx et mellemmåltid – frem for fx hjemmelavet øllebrød, havregrød og fuldkornsgrød? Men det fik du vist svaret på.
Min tvivl gik desuden på frugtmos på glas – om det af og til i dagens travlhed, kunne erstatte hjemmelavet frugtmos lagt på frys? Om det ernæringsmæssigt er lige så godt, som det vi har kogt og lagt på frys?
Ved en fejl havde jeg købt pulvergrød med frugtsmag, det sker ikke igen. Det er fyldt med sukker og frugten har, som du også skriver, intet med frugt at gøre.
Et nyt spørgsmål handler om en madplan for vores dreng, som ikke tager flaske. Vil du prøve at lave en plan til os, som tager højde for det!?
Vi oplever at han ofte når at blive sulten inden han skal puttes til lur, men at han er for træt til egentligt at spise – og flasken er jo ikke en mulighed. Vi oplever også at han skal spise længe for at mætheden skal holde et stykke tid (også pga. manglende flaske i løbet af dagen), men det kræver selvfølgelig koncentration at skulle spise så længe – og det er svært for ham. Hans dag ser således ud (det er ca. tidspunkter):
6.15: Vågner.
7.00: Morgenmad (det vi nu kan få i ham..).
8.15-10.15: Lur.
10.30: Mellemmåltid – i tvivl om hvad? Frokost er vel for tidligt, men da han ikke spiser så meget til morgen, er han jo sulten. Serverer jeg grød igen, spiser han kun en smule.
12.30: Bondebrødshapser med varieret smørbart pålæg, grøntsagsstykker, frugtstykker, små stykker fisk og lign. Vi supplerer med kartoffel-grøntsagsmos efter at have læst dine anbefalinger til andre om dette.
14-16/16.30: Lur.
17.30: Aftensmad, hvad vi får – dog altid kartoffel med grøntsager moset med gaffel som basis. Han får fx lidt kødsovs, indmad af fiskefrikadelle eller kødboller til – og sovs til. Han får også lov til at sidde med fx kogt gulerod, kogte buketter af fx blomkål og brocolli – og vi giver ham også stykker af kartoffel. Vi giver ham frugtstykker efterfølgende.
Han får vand og mme af kop til alle måltider. Han får desuden dagligt skorper, frugtstykker, grøntstykker og lign. at sidde med selv. Han elsker det, laver de sødeste lyde af ren nydelse (o:
Vi vil rigtig gerne have en gynge til vores dreng (både til indendørs og udendørs brug). Jeg har kigget lidt på babygynger, men det er en jungle – og sikkerheden skal jo være i orden. Har ikke kunne finde en test på babygynger. Jeg har læst at du i svar til andre har nævnt babygynge som ide til leg og stimulation. Har du en ide til en bestemt gynge eller et bestem mærke?
Til sidst skal det selvfølgelig nævnes at han trives og er glad – bliver dog hurtig træt – men det nok pga. det store aktivitetsniveau. (o:
Vi glæder vi os atter til at høre fra dig og læse dine tanker og ideer!
Godt du er her!!! (o:
Mange kærlige hilsner
Mor med spørgsmål på hjerte.. (o: