Svar: Flour til baby?
16. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Jeg ved ikke hvorfor man i Luxembourg anbefaler at give børn flour, måske det har noget med deres drikkevand at gøre? Jeg synes det vil være helt relevant at du taler med jeres børnelæge om det, da det er en ordination, som er anderledes end i Danmark. Der er jo højst sandsynligt en god forklaring på det.
I Danmark brugte man fluorskylninger før hen i tiden og jeg tror at mange kan huske hvordan der i 70erne og 80erne kom en dame rundt med små fluorskylnings-kopper, hvor man så overvågede at tænderne blev fluorskyllet ordentligt, tog tid osv. Det gør man ikke mere.
Man anbefaler normalt at børn får børstet deres tænder to gange dagligt med en flourtandpasta og man anbefaler at mængden af tandpasta tilpasses barnets alder, hvilket normalt svarer til en mængde på størrelse med barnets lillefingernegl.
Jeg kan desværre ikke svare dig på hvorfor man skulle vælge at give fluor til børn som endnu ikke har tænder...
Jeg håber dog at ovenstående hjælper dig en lille smule og jeg vil meget gerne høre, hvad du finder ud af - årsagen til at man anbefaler fluor til spæde børn i Luxembourg - det er da lidt interessant:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske