Svar: Meget afføring
14. januar 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Karoline
Umiddelbart så lyder afføring 3-6 gange dagligt af meget når man er 14 måneder gammel, men hvis han ikke er generet af det eller på nogen måde påvirket og afføringen i øvrigt ser normal ud, så lyder det jo okay - det er trods alt vigtigere at der er gang i maven end at han har forstoppelse.
Jeg vil dog foreslå dig at se lidt på, hvad det er han spiser, måske du skal nedsætte hans indtag af frugt, måske han spiser for groft brød og for mange grøntsager... Brød, frugt og grønt er godt til børn og også vigtigt for at holde maven igang og det skal være en del af en sund kost. Men for mange fibre kan godt give hyppig afføring og derfor er det vigtigt at du forsøger at sammensætte hans kost, så den er så varieret som muligt og ikke alt for fiberholdig.
Prøv derfor i en periode at vælge de lidt lysere brødtyper, sørg for at koge hans grøntsager godt, giv ham evt. A38, cultura eller lignende som mellemmåltid om eftermiddagen, gerne med lidt banan moset ned i og hold igen med frugtmos og frisk frugt i større mænger. Giv ham mælk og vand at drikke.
Det er meget svært at sige, hvad der er normalt, det er næsten lettere at sige, hvad der ikke er normalt.. Ligenetop med afføringsmønster så er mennesker generelt forskellige, nogle skal af med afføring en gang dagligt og helst næsten på klokkeslet for at maven fungerer, andre har det fint med kun at have afføring hver 2 eller hver 3 dag. Normalt siger man at man bør have afføring mindst 3 gange om ugen og at afføringen skal være almindeligt blød i konsistensen.
Det er ikke unormalt at børn kan have afføring mere end en gang dagligt, men når man op på 6 gange dagligt og i øvrigt er godt igang med familiens mad osv. så tænker jeg at det umiddelbart vil være godt at se på indtaget af barnets kost. Derfor ovenstående råd.
Fortsat held og lykke, håber ovenstående giver en lidt rolige mave...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske