Svar: Diarré efter rejse og rivende udvikling
14. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Trine
For det første synes jeg du skal få taget nogle afføringsprøver fra Emil, selvom han ikke har feber eller virker sløj og utilpas, så synes jeg det er relevant at få sendt nogle afføringsprøver af sted. I har været ude at rejse og han har fået diarré i den forbindelse, nu er I hjemme og diarréen fortsætter - det synes jeg skal undersøge! Så tal lige med lægen om det, det er ikke rimeligt at han skal have så dårlig mave og samtidig spiller det jo naturligt ind på hans vægt.
Det vil være rigtig godt, hvis du i en periode, kunne koge vandet til ham og det vil også være rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise ris, pasta og lignende. Også meget gerne lidt lysere brød, og selvom jeg ikke er tilhænger af Mariekiks, så kan de faktisk være meget gode til børn med diarré. Banan er også godt og det er æble også - især revne æbler. Samtidig er lidt A38 (acidophilus bakterier) gode til at stabilisere maven, så en portion A38 eller lignende med moset banan og revne æbler vil være rigtig godt at give ham hver dag i en periode.
Det er fint at du giver ham modermælkserstatning og du må gerne give ham vælling inden natten, så han via mælken får lidt ekstra næring. Sørg dog samtidig for at han ikke får alt for meget mælk, normalt vil 3 flasker dagligt være nok i 8-9 måneders alderen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt flaske med mme, det kommer an på, hvad tid han vågner og hvad han i øvrigt indtager af mælk om dagen
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en lille times tid, måske kun 45 minutter.
Frokost 12: Brødhapsere og så længe han har problemer med maven så hold dig til de lidt lysere brødtyper. Smørbart pålæg og også meget gerne ris eller pasta fra aftenen i forvejen. Vand af kop
Puttes til middagslur evt med en flaske, igen afhænger det af hans samlede indtag af mælk over dagen. Sover et par timer
Eftermiddag 15.30-16: A38 med moset banan og revne æbler, 1 bolle at snaske lidt i, vand af kop
Aften 18: Ris, pasta, sovs, kød, fisk, grøntsager. Giv ham mos, men giv ham også mad som han selv kan sidde med i hånden.
Giv ham gerne lidt grød inden sengetid, så du er sikker på at han er fyldt ekstra godt op til natten.
Flaske med vælling og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Evt. flaske med mme, men vil måske godt kunne begynde at undvære denne nu. Hvis du giver ham vand eller kamille så prøv om du kan nøjes med at give lidt af en kop og ikke fortsætte med flasken om natten...
Du nævner selv at Emil nu er i separationsfasen og det er helt rigtigt, det er derfor helt naturligt at han sover så meget mere uroligt og også helt naturligt at du oplever ham så morsyg og pjevset. Det er en tid som kan virke enormt anstrengende, for du skal hele tiden være der for ham, gi og gi og uanset hvor meget du gør, så virker han bare utroligt utilfreds og krævende... Sådan har de fleste det, - det er en fase og det går over igen. Det hjælper når han begynder at kunne kravle og komme mere omkring på egen hånd.
Det gør mig ondt at høre at du har måtte gennemgå en abort, det kun naturligt at det påvirker dig og at det har været en svær periode for jer. Det er dog ikke noget der skader Emil, at du har været lidt ked af det i en periode. Der er jo ikke tale om at du bryder sammen og ikke er i stand til at tage dig af ham, du er også på vej op nu og det er helt okay. På den måde skal du ikke bekymre dig om Emil, han er en stærk dreng, han kan godt klare at mor har været lidt ked af det i en periode:o)
Han øgede temperament og egen vilje er også helt normalt og det er ikke usædvanligt at forældre netop i 8-10 måneders alderen bliver overraskede over at se, hvordan temperamentet rigtigt folder sig ud første gang:o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, pas godt på hinanden, mange hilsner Helen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske