Svar: Diarré efter rejse og rivende udvikling

14. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Trine

For det første synes jeg du skal få taget nogle afføringsprøver fra Emil, selvom han ikke har feber eller virker sløj og utilpas, så synes jeg det er relevant at få sendt nogle afføringsprøver af sted. I har været ude at rejse og han har fået diarré i den forbindelse, nu er I hjemme og diarréen fortsætter - det synes jeg skal undersøge! Så tal lige med lægen om det, det er ikke rimeligt at han skal have så dårlig mave og samtidig spiller det jo naturligt ind på hans vægt.

Det vil være rigtig godt, hvis du i en periode, kunne koge vandet til ham og det vil også være rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise ris, pasta og lignende. Også meget gerne lidt lysere brød, og selvom jeg ikke er tilhænger af Mariekiks, så kan de faktisk være meget gode til børn med diarré. Banan er også godt og det er æble også - især revne æbler. Samtidig er lidt A38 (acidophilus bakterier) gode til at stabilisere maven, så en portion A38 eller lignende med moset banan og revne æbler vil være rigtig godt at give ham hver dag i en periode.

Det er fint at du giver ham modermælkserstatning og du må gerne give ham vælling inden natten, så han via mælken får lidt ekstra næring. Sørg dog samtidig for at han ikke får alt for meget mælk, normalt vil 3 flasker dagligt være nok i 8-9 måneders alderen.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Evt flaske med mme, det kommer an på, hvad tid han vågner og hvad han i øvrigt indtager af mælk om dagen

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ banan, ½ bolle med smør, ost, vand af kop

Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en lille times tid, måske kun 45 minutter.

Frokost 12: Brødhapsere og så længe han har problemer med maven så hold dig til de lidt lysere brødtyper. Smørbart pålæg og også meget gerne ris eller pasta fra aftenen i forvejen. Vand af kop

Puttes til middagslur evt med en flaske, igen afhænger det af hans samlede indtag af mælk over ...

Annonce

... dagen. Sover et par timer

Eftermiddag 15.30-16: A38 med moset banan og revne æbler, 1 bolle at snaske lidt i, vand af kop

Aften 18: Ris, pasta, sovs, kød, fisk, grøntsager. Giv ham mos, men giv ham også mad som han selv kan sidde med i hånden.

Giv ham gerne lidt grød inden sengetid, så du er sikker på at han er fyldt ekstra godt op til natten.

Flaske med vælling og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23: Evt. flaske med mme, men vil måske godt kunne begynde at undvære denne nu. Hvis du giver ham vand eller kamille så prøv om du kan nøjes med at give lidt af en kop og ikke fortsætte med flasken om natten...

Du nævner selv at Emil nu er i separationsfasen og det er helt rigtigt, det er derfor helt naturligt at han sover så meget mere uroligt og også helt naturligt at du oplever ham så morsyg og pjevset. Det er en tid som kan virke enormt anstrengende, for du skal hele tiden være der for ham, gi og gi og uanset hvor meget du gør, så virker han bare utroligt utilfreds og krævende... Sådan har de fleste det, - det er en fase og det går over igen. Det hjælper når han begynder at kunne kravle og komme mere omkring på egen hånd.

Det gør mig ondt at høre at du har måtte gennemgå en abort, det kun naturligt at det påvirker dig og at det har været en svær periode for jer. Det er dog ikke noget der skader Emil, at du har været lidt ked af det i en periode. Der er jo ikke tale om at du bryder sammen og ikke er i stand til at tage dig af ham, du er også på vej op nu og det er helt okay. På den måde skal du ikke bekymre dig om Emil, han er en stærk dreng, han kan godt klare at mor har været lidt ked af det i en periode:o)

Han øgede temperament og egen vilje er også helt normalt og det er ikke usædvanligt at forældre netop i 8-10 måneders alderen bliver overraskede over at se, hvordan temperamentet rigtigt folder sig ud første gang:o)

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, pas godt på hinanden, mange hilsner Helen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin