Brev:
Morsyg og afviser far
14. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Morsyg og afviser far
Kære Helen.
Først og fremmest tak for dit svar ang. amning. Det går stille og roligt den rigtige vej.
Nu er der så igen uvejr i det lille hjem.
Lidt baggrundshistorie:
Min datter er nu 10,5 mdr. 1 måned gammel blev hun forkølet og fik en sen eftermiddag akut respirationsbesvær og blev bleg og klam men ikke på noget tidspunkt blå. Hun var RS-positiv men efter behandling over natten og efterfølgende dag var hun symptomfri og i hopla. MEN det var moderen ikke. Jeg fik en chok som et slag i hovedet med en forhammer og formentlig en lille fødselsdepression.
Derefter fik jeg et stort behov for at tage mig af min datter og gav ikke rigtigt far lov til at komme på banen. Min mand er landmand og havde, det første halve år af vores datters liv, travlt i marken og med jobbet ved siden af. Efterfølgende har vi ikke fået ham inddraget i den personlige pleje af vores datter. Det har således været mig der har badet, skiftet og puttet hver dag.
De to har et fint forhold til hinanden når de leger. De har været alene nogle få timer uden der har været problemer. Min mand viser vores datter stor ømhed og kærlighed på alle måder og forholdet mellem dem udvikler sig langsomt i positiv retning.
MEN. De sidste uger er vores datter blevet tiltagende morsyg, lige efter bogen:) Hun er i rivende udvikling mentalt og fysisk, ja næsten en ny pige hver dag, så det er der jo ikke noget mærkeligt i.
Men barslens afslutning melder sig med en hverdag hvor far indimellem skal passe om aftenen og i weekenderne når jeg har vagt. Derfor har vi noget tid haft far med på banen når der bades og skiftes mm. Det går egentlig ok om dagen. Han må gerne overtage spisesituationerne og middagssøvn mm. Men så kommer tordenvejret om aftenen. Hvis han vil tage tøjet af hende, skifte eller bade bliver hun dybt ulykkelig.
Vi har prøvet at jeg stod ved siden af og at jeg ikke var i nærheden. Intet hjælper. Nu er det også blevet således, at hvis jeg vil gå ud og se til vasketøjet eller andet, bliver hun helt vildt ked.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue om der også er noget "egen vilje" på banen, for hun har virkelig fået sin egen vilje og er meget bevidst.
Min mor har været en del hos os efter mit "styrt i kulkælderen" og har en meget nært forhold til min datter. Hun må det hele, ja min datter foretrækker faktisk hende frem for mig indimellem. Så hun har altså ingen problemer af ovenstående art.
Ja det er noget af en bommert mor her har lavet. Jeg har overtaget alt for meget og min mand er heller ikke typen der forlanger at komme på banen. Han skal nok skubbes lidt. Og det har jeg glemt. Pokkers også det er så dumt og vi ved det jo godt! Og jeg har nu fået lært min datter at far ikke er god nok.
Hvordan kommer vi videre herfra. Hvordan griber vi situationen an og lærer hende at far er ok. Det er nok også lidt vanskeligt for tiden når hun er midt i en udviklingsfase og måske meget påvirkelig for så store ændringer. Hvad tænker du om det her roderi?
De kærligste hilsner
Jette