Svar: Dagplejen går bedre
14. januar 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at høre at Freja nu er ved at vende sig til dagplejen og der er bestemt ikke noget i vejen, med det du fortæller. Hun har sin dyne og tryghedsgivende ting, sine substitutter for mor og far og hun er begyndt at finde ud af, hvad der sker, hvordan du skal gå, for så at komme igen. Det er rigtig fint!
Jeg tænker at noget af det som har gjort udslaget er at hun er begyndt at sove der. Nu ved hun ligesom at dagen har et forløb, at hun skal spise der, sove der og først derefter kommer du. Hun har således noget at forholde sig til og det er rigtig rart, når man ikke kan klokken. Børn sidder nogle gange og spejder efter forældrene, hvis de er vant til at man kommer meget hurtigt igen. Det kan være svært for dem at slappe af og finde sig til rette, det kan på en eller anden måde gøre dem lidt rastløse. Men nu ved Freja at det er sådan rutinen er og det giver hende en form for tryghed, det er rigtig fint.
Hvis hun endnu ikke er begyndt at kravle ud over tremmerne i sin seng, så synes jeg ikke I skal skifte sengen ud nu. Hvis hun begynder at gøre tegn til at ville 'bryde ud', så skal hun naturligvis have en ny seng, men lige nu synes jeg I skal vente. Sengen er tryg og rar for hende og det har hun brug for lige nu, hvor der sker så meget. Der har været mange nye ting i hendes liv de sidste måneder, sengen behøver ikke at blive skiftet ud lige nu, hvis den giver hende tryghed:o)
Når Silas bliver ældre og skal til at overtage tremmesengen, så er hun også kørt ind, har vænnet sig til at lillebror er der, til det nye hus, nye værelse osv. og så vil det være fint at hun får en ny storesøsterseng og Silas så arver hendes den gamle.
Med hensyn til appetitspring, så har de fleste børn appetitspring mellem 4-6 uger og igen omkring 12 ugers alderen. Men intet er dog helt fast og hvis du oplever at han i øjeblikket virker mere søgende, småklynkende, gerne vil sutte hele tiden og alligevel ikke, så kan det sagtens passe. Det bedste du kan gøre er at lægge ham så meget til som muligt og så vil du i løbet af 1½-2 døgn opleve at det atter regulerer sig.
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske