Svar: Dagplejen går bedre

14. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er rigtig dejligt at høre at Freja nu er ved at vende sig til dagplejen og der er bestemt ikke noget i vejen, med det du fortæller. Hun har sin dyne og tryghedsgivende ting, sine substitutter for mor og far og hun er begyndt at finde ud af, hvad der sker, hvordan du skal gå, for så at komme igen. Det er rigtig fint!

Jeg tænker at noget af det som har gjort udslaget er at hun er begyndt at sove der. Nu ved hun ligesom at dagen har et forløb, at hun skal spise der, sove der og først derefter kommer du. Hun har således noget at forholde sig til og det er rigtig rart, når man ikke kan klokken. Børn sidder nogle gange og spejder efter forældrene, hvis de er vant til at man kommer meget hurtigt igen. Det kan være svært for dem at slappe af og finde sig til rette, det kan på en eller anden måde gøre dem lidt rastløse. Men nu ved Freja at det er sådan rutinen er og det giver hende en form for tryghed, det er rigtig fint.

Hvis hun endnu ikke er begyndt at kravle ud over tremmerne i sin seng, så synes jeg ikke I skal skifte sengen ud nu. Hvis hun ...

Annonce

... begynder at gøre tegn til at ville 'bryde ud', så skal hun naturligvis have en ny seng, men lige nu synes jeg I skal vente. Sengen er tryg og rar for hende og det har hun brug for lige nu, hvor der sker så meget. Der har været mange nye ting i hendes liv de sidste måneder, sengen behøver ikke at blive skiftet ud lige nu, hvis den giver hende tryghed:o)

Når Silas bliver ældre og skal til at overtage tremmesengen, så er hun også kørt ind, har vænnet sig til at lillebror er der, til det nye hus, nye værelse osv. og så vil det være fint at hun får en ny storesøsterseng og Silas så arver hendes den gamle.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til appetitspring, så har de fleste børn appetitspring mellem 4-6 uger og igen omkring 12 ugers alderen. Men intet er dog helt fast og hvis du oplever at han i øjeblikket virker mere søgende, småklynkende, gerne vil sutte hele tiden og alligevel ikke, så kan det sagtens passe. Det bedste du kan gøre er at lægge ham så meget til som muligt og så vil du i løbet af 1½-2 døgn opleve at det atter regulerer sig.

Fortsat held og lykke med dem begge:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder