Svar: Søvn og lidt rytme

11. januar 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sarah

Det lyder som en god idé med lidt mere fast rytme og rutine og det lyder også umiddelbart fornuftigt, hvis du kunne forsøge at være lidt mere hjemme, så I på den måde bedre kan få skabt lidt fast ro og mere stabilitet. Børn føler sig trygge og finder bedst roen, når der er genkendelighed.

Nogle børn har ingen problemer med at blive slæbt rundt fra det ene til det andet, de har det fint med at falde i søvn et sted og vågne op et andet, for atter at sove og så vågne op et tredie sted. Men andre børn har rigtig svært ved det og så er man nødt til at ændre lidt på sin egen rytme og forsøge at passe sig selv ind i forhold til barnets behov.

I forhold til din drengs alder, så vil det være sådan, at han normalt vil have behov for en formiddagslur og en lur over middag. De fleste i hans alder, vil også have behov for at sove en powernap sidst på eftermiddagen, men der er også enkelte som begynder at springe den over. Det afhænger naturligvis også af, hvor sent og hvor meget han i øvrigt sover i løbet af dagen.

Du skriver at I alle sammen står op kl. 5.30, og jeg går ud fra at Robert vågner af sig selv her, hvilket lyder helt alderssvarende. Du fortæller at du så tager ham op og skifter ham osv. - det er altså her dagen begynder. Det er helt okay, hvis det er jeres rytme, andre ville i stedet vælge at amme ham her og så få ham til at sove videre, mod så at stå op kl. 7.30-8 i stedet... Jeg tror dog det er derfor at han er træt hurtigt igen og så også gerne vil have sin formiddagslur allerede ved 10 tiden og dette passer fint for planen resten af dagen.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05-07: Vågner ammes osv. og sover sin morgenlur

Formiddag 9.30: Forsøge med lidt grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop eller du kan give grød til frokost og så udelukkende amme ham inden formiddagsluren

Puttes til formiddagslur ca kl 10

Frokost 12: Det vil være godt at give ham grød eller evt. grøntsagsmos her, så han stille og roligt kommer ind i en rytme med at spise frokost. Det vil også gøre det muligt for dig at give ham noget, når I er nogle ...

Annonce

... steder. Hvis han ikke vil ammes ude i byen, så er han jo nødt til at have noget andet. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30

Eftermiddag 15: Ammes og du må vurdere om det ikke vil være en god idé at du ammer først og så henter storebror bagefter. Så vil Robert kunne sove sin sene eftermiddagslur imens du henter storebror

Ammes evt. igen når I kommer hjem og han atter vågner, hygger sig med at se på alt det storebror laver:o)

Aften 17.30-18: Forsøge med lidt grøntsagsmos, vand af kop. Kan evt. ammes efterfølgende, hvis du skønner at han har behov. Det vil være normalt at børn i denne alder spiser hyppigt om aftenen for netop at fylde sig godt op til natten. Han skal således ikke sove her, men være med, deltage i jeres aktiviteter

Og så skal han naturligvis have sin flaske og puttes til natten kl. ca 19.30.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Og så forsøge ikke at give ham yderligere midt nat. Det lyder nemlig umiddelbart som om at han godt kan sove fra ca kl. 20 til 01 uden mælk - faktisk 5 timer og det ville være guld værd, hvis han kunne sove fra 24-05 i stedet, så du ikke skulle amme kl. 01 eller 02...

Da jeg kan forstå at du allerede går i seng kl 22 (det kan jeg godt forstå, for I står tidligt op), så vil det måske ikke hjælpe at rykke hans måltid sen aften.. men jeg synes du skal forsøge om du evt. kunne gå lidt senere i seng, mod så at få din nattesøvn i sidste ende. Du kan også overveje om far en gang imellem kan give ham en flaske her, så du får endnu flere sammenhængende timer, I kan således skiftes til den sene aftentur...

Du skal ikke vække ham, men give ham flasken i søvne. Børn har en utrolig evne til at spise pr refleks, hvis man bare putter flasken i munden på dem... :o)

Jeg håber at ovenstående skaber en lille smule overblik, lige til at begynde med bliver 3 måltider skemad nok for meget, men 2 synes jeg du skal igang med og i takt med at han bliver bedre til det, så vil det være godt at give ham 3. Dette kunne passe når han er omkring 6 måneder, når han så bliver 7 måneder, så kan han øges til 4.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder