Søvn og lidt rytme

11. januar 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og lidt rytme

Hej Helen

Nu har jeg været medlem i et par mdr. og har haft megen glæde af at læse dine svar til andre. Jeg har dog ikke fundet emner der matcher mit problem, så derfor skriver jeg nu.

Jeg er i tvivl om jeg gør det rigtige mht. søvn med min søn (Robert), der blev 5 mdr. den 5. jan. Vi har ingen rigtig rytme endnu, hvilket nok til dels skyldes at jeg er meget udadvendt og sjældent har mange dage, hvor vi bare er derhjemme. Jeg besøger gerne veninder eller ses med andre mødre eller har forskellige ærinder i byen. Jeg kan prøve at give et billede af vores hverdag:

5.30-6: Vi står op. Har en dreng på fire, der bliver kørt i børnehave, når far skal på arbejde ved 7-tiden. Robert får tøj på og puslet. Han er allerede træt igen efter en time til halvanden og bliver ammet (ca. 7- 7.30) og puttet når storebror og far er kørt.

ca. 8-8.30: Robert vågner efter ca. en time.

10: Her er han træt igen og jeg putter ham i barnevognen efter en amning. sover måske en time eller to. Efter denne søvn tilbyder jeg grød og han spiser omtrent en halv dl.

Herefter flyder tiderne ret meget mht søvn og amning. Jeg forsøger at strække amningerne til hver tredie time i samråd med min egen SP, hvilket lykkes nogenlunde. Hvis vi er ude kan han ikke koncentrere sig om at spise, men spiser så mere, når vi kommer hjem.

Jeg henter den store ved halv tre tiden, i cykel med Robert i autostol (vi har en ladcykel). Robert sover, når vi kommer hjem og sover til ved 16-16.30-tiden. Herefter er han vågen og umulig at få til at sove før ved 18.30 tiden, hvor også den store får nattøj på (han kommer i seng kl. 19 ca.)

Her går det helt galt synes jeg. ...

Annonce

... Putningen foregår på den måde at jeg sidder i sofaen og ammer og Robert falder i søvn med lidt kamp. Enten sidder jeg så med ham eller lægger ham i barnevognen, som står i køkkenet (vi bor ret småt). Hvis jeg lægger ham i træmmesengen i vores soveværelse, vågner han øjeblikkeligt. Så vi lister rundt og hvisker og kan ikke få lavet nogetsomhelst, før han vågner ved 20-tiden og får en flaske mme (ca. 150 ml) og bliver puttet til natten.

Nogle gange kan vi lægge ham i sin egen seng, andre gange er jeg nødt til at gå i seng og lægge ham ved siden af mig i sengen, før han falder til ro. Jeg ammer kl. ca. et, tre og fem, men det er forskelligt - nogle gange kun kl. to og fem. Han sover ved siden af mig i dobbeltsengen, da han vejer over ni kg. og jeg synes det er en kamp at få ham bakset i over i hans egen seng om natten.

Jeg vil gerne have mere struktur på hverdagen. Hvordan kombinerer jeg mit eget liv med Roberts behov. Er jeg nødt til at holde mig hjemme i et stykke tid, til der er kommet mere rytme på hverdagen?

Hvordan og hvornår er det hensigstmæssigt at putte en dreng på fem mdr.? Hvis vi leger nat ved 18.30 tiden vågner han jo allerede kl. 23. for at få mad og da har jeg jo så sovet max. 1 time. Jeg har prøvet at vække ham for at give ham flaske men har kan bare ikke vågne og spise på kommando.

Hvorfor bliver han så hurtigt træt igen om morgenen? Skal jeg prøve at trække luren så den bliver til en rigtig formiddagslur på et tidspunkt?

Sikken en smøre!! Håber du kan hitte rede i det. Vil nok gerne bare have et indspark til at komme videre, både med rytme men også med mad og søvnkombinationen.

Mange hilsner fra Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to