Svar: Søvn og mælk - 7 mdr.
10. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Det lyder rigtig fint at I vil flytte Mathias ind på hans eget værelse og det er fint at forsøge i løbet af en månedstid.
Jeg tænker at han vel allerede sover i sin egen seng og at sengen således er den, han også skal sove i på værelset. Han vil således føle sig tryg ved den og det han skal vende sig til er stedet, rummet, skyggerne, lydende osv. som kan være anderledes. Hvis han lige nu ligger ved siden af dig i din seng, så vil det være rigtig godt at du så allerede nu begynder at lære ham at sove i hans egen seng og så først derefter flytter ham på værelset.
Når du flytter ham, så skal du naturligvis fortsat putte ham som du gør. Han skal ammes, vugges lidt, siddes lidt med osv. Evt. give ham en flaske vælling, fuldstændig som du plejer og så skal du naturligvis betrygge ham i at han kan sove i sin seng.
Med hensyn til ammestop, så bør han få enten modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel. Han kan godt få lidt komælk, men han bør ikke udelukkende få komælk før efter 1 års alderen.
Efter 9 måneders alderen kan komælk dog begynde at udgøre en større del af hans indtag og han vil således der kunne begynde at få lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen, som så kan gøre det ud for en eftermiddagsamning. På dette tidspunkt, vil de fleste børn være rigtig godt igang med maden og vil også kunne drikke fint af en kop. Hvis man således vælger at stoppe amning her, så vil barnet fortsat skulle have modermælkserstatning (min 400ml dagligt) som så endten kan gives af en kop eller via f.eks. 2 flasker dagligt.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske