Svar: Narresut, søvn og udmalkning

10. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Velkommen til:o)

Det kan være rigtig godt at give en sut, fordi en sut hjælper barnet til at finde roen, den sætter lidt gang i maven og for mælken videre i systemet ude at der kommer yderligere mælk med ned. Men det er meget vigtigt at man, når man bruger en sut, så bruger den rigtigt. Det er således vigtigt at I er meget opmærksomme på at hun ikke skal have den for at blive holdt hen - at hun f.eks. på puslebordet, hvor hun lige er nødt til at blive skiftet inden hun skal have mad, får den fordi hun er ked af det, men at I her i stedet skynder jer alt hvad I kan og sørger for at få hende til brystet i stedet.

På samme måde skal I om aftenen, når hun er træt og ked af det, være helt sikker på at hun ikke har behov for mælk, men netop kun behov for sutten til at finde roen med. Det er nemlig sådan at undersøgelser viser, at børn der får sut faktisk mister et måltid ved brystet dagligt og derfor skal I naturligvis være sikre på at det ikke er derfor hun afviser sutten, når I forsøger at give hende den.. altså at det er et reelt behov for mad.

Hvis I er helt sikre på at hun ikke behøver mælk, så er det fint at vende hende til en sut. Det hjælper ofte at trække en stofble igennem sutten, så hun kan mærke stoffet ved ansigtet og således for lidt tryghedsfornemmelse ligesom når hun kan mærke brystet ved ansigtet. Samtidig så vil børn i jeres datters alder begynde at registrere meget mere af verden omkring dem og det at ligge med en stofble ved ansigtet kan hjælpe dem til at finde roen og lukke verden ude...

Man må aldrig dyppe sutten i sukker eller lignende for at få barnet til at tage den, du kan dog godt forsøge om du kan malke en lille smule modermælk ud og så dryppe lidt i munden på hende, så hun kan smage at hun skal sutte og således hjælpes til at svøbe om sutten...

Med hensyn til søvn, så ...

Annonce

... vil de fleste børn stille og roligt selv begynde at regulere det lidt og hun vil sandsynligvis her i løbet af den næste måneds tid, begynde at vågne mere op til dåd om dagen, og have behov for mere kontakt og aktivitet. Stadig vil hun dog ofte have behov for at sove måske 6 timer i løbet af dagen og 9-10 timer om natten, så hun sammenlagt sover 15-16 timer i døgnet.

Nogle gange vil hun kun kunne være vågen en times tid og så skal hun puttes igen, andre gange vil hun godt kunne være vågen i 2-2½ time før hun atter er putteklar. Også her må I prøve at følge de signaler hun sender.

Med hensyn til alkohol, modermælk og udmalkning så er det sådan at det afhænger at hvorvidt du føler du har promiller i blodet. Det er sådan, at den nyeste forskning viser, at der, når mor drikker alkohol, vil være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Samtidig er det dog også sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også og der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du således kommer hjem og har promiller i blodet og trænger til at få malket ud, så må du gøre det og så kassere mælken. Hvis du ikke har problemer med brystspænding og du bare går i seng og står op uden promiller i blodet, så vil der heller ikke længere være promiller i mælken og du kan fint amme din datter som du plejer.

Problemet er at man ikke kender den nedre grænse for hvad barnet kan tåle, hvis der er promiller i mælken og er du i tvivl så må du malke ud og kassere, men hvis det drejer sig om at du kun vil drikke lidt vin under middagen og du holder dig fra stærk spiritus og lignende, så burde du jo forbrænde det meste under festen og vil således fint kunne fortsætte amning, når du atter kommer hjem.

Jeg håber at ovenstående bringer lidt klarhed, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin